Metodyka pracy rewalidacyjnej z niepełnosprawnymi ruchowo i przewlekle chorymi WNP-PE-MNR
Treści merytoryczne:
W ramach zajęć studenci opanują podstawową wiedzę i umiejętności w zakresie: psychopedagogiki dziecka niepełnosprawnego ruchowo, podstaw prawidłowej stymulacji psychopedagogicznej dziecka, głównie w starszym wieku przedszkolnym i młodszym wieku szkolnym (klasy I-III) – modyfikacja ogólnie stosowanych metod, wpływu uszkodzeń neurologicznych i zaburzeń w funkcjonowaniu analizatorów na możliwość opanowania programu szkolnego oraz specyfikę nauczania tych dzieci, sposobu organizowania stanowiska nauki i doboru odpowiednich przyborów i pomocy szkolnych dla dzieci z mpdz, specyfiki warsztatu pracy nauczyciela pracującego z dziećmi niepełnosprawnymi ruchowo, niewerbalnych metod porozumiewania się, współpracy w ramach zespołu terapeutycznego oraz z rodzicami niepełnosprawnego dziecka.
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Efekty kształcenia
potrafi zdefiniować pojęcie niepełnosprawności ruchowej oraz choroby przewlekłej
umie omówić podstawy rewalidacji osób przewlekle chorych i niepełnosprawnych ruchowo
wskazać elementy składowe oraz czynniki wpływajace na jej skuteczność rewalidacji
jest w stanie zidentyfikować konsekwencje rozwojowe wynikające z niepełnosprawności ruchowej i choroby przewlekłej oraz zaprezentować formy pracy i pomocy osobom, które są nimi dotknięte
potrafi kreatywnie zaplanować proces rewalidacyjny, dobrać formy pracy, wykorzystać posiadaną wiedzę w projektowaniu pracy z osobami przewlekle chorymi i niepełnosprawnymi ruchowo
Wykazuje otwartą postawę i kreatywność w projektowaniu pracy z osobami przewlekle chorymi i niepełnosprawnymi ruchowo
Uzasadnienie ECTS:
Godziny kontaktowe- ćwiczenia: 15
Przygotowanie się do zajęć, lektury: 30
Przygotowanie się do egzaminu:30
Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji:5
Łączna liczba godzin: 80=3 ECTS
Kryteria oceniania
na ocenę 2 (ndst.): nie umie wykorzystywać podstawowych informacji
- na ocenę 3 (dst.): poprawnie wykorzystuje zaledwie kilka informacji;
- na ocenę 4 (db.): poprawnie wykorzystuje informacje oraz potrafi je porównać;
- na ocenę 5 (bdb.): potrafi poprawnie wykorzystać zaproponowane w trakcie zajęć procedury, potrafi porównać ich efektywność a także samodzielnie identyfikować narzędzia potrzebne do rozwiązywania zadanego problemu z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru.
Literatura
Literatura obowiązkowa
Dziecko przewlekle chore : opieka i wsparcie / Aleksandra Maciarz, Wydawnictwo Akademickie "Żak", 2006
Dziecko przewlekle chore w rodzinie / Ewa Janion ; Uniwersytet Zielonogórski.
Dylematy pedagogiczne w rewalidacji osób ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, pod red. Wirginii Loebl, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, 1996
Literatura uzupełniająca
Baran J.: Terapia zabawą. Centralny Ośrodek Metodyczny Poradnictwo Wychowawczo – Zawodowego MOiW, Warszawa 1991; Bogdanowicz M. Metoda dobrego startu w pracy z dzieckiem w wieku od 5 do 10 lat. WSiP, Warszawa 1989; Borkowska M. (red.): ABC rehabilitacji dzieci, t. II. Wydawnictwo Pelikan, Warszawa 1989, t. III – Wydawnictwo Dolnośląska Fundacja „Pomoc dzieciom”, Wrocław 1995; Czajkowska I., Herda K., Zajęcia korekcyjno – kompensacyjne w szkole (poradnik nauczyciela). WSiP, Warszawa 1996; Frostig M., Horne D.: Wzory i obrazki. Program rozwijający percepcję wzrokową. Polskie Towarzystwo Psychologiczne, Warszawa 1994; Gruszczyk – Kolczyńska E., Zielińska E.: Dziecięca matematyka. WSiP, Warszawa 1997. Gruszczyk – Kolczyńska E., Dobosz K., Zielińska E.: Jak nauczyć dzieci sztuki konstruowania gier? WSiP, Warszawa 1996. Jegier A.: Mądrze się bawię, dobrze się uczę. Przygotowanie dzieci niepełnosprawnych ruchowo do szkoły.Wyd. Harmonia, Gdańsk 2007.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: