Metodyka pracy korekcyjno-kompensacyjnej WNP-PE-MKKM
Ćwiczenia zostały podzielone na część teoretyczną i praktyczną.
Część teoretyczna dotyczy zaburzeń rozwoju psychoruchowego dzieci, które leżą u podłoża ich trudności w uczeniu się. Do najczęściej występujących objawów parcjalnych zaburzeń rozwoju należą zaburzenia percepcji słuchowej, spostrzeżeń wzrokowych, artykulacji, rozwoju ruchowego, lateralizacji oraz orientacji przestrzennej. Współtowarzyszące często tym nieprawidłowościom są zaburzenia w postaci nadpobudliwości i zahamowania psychoruchowego. Konsekwencjami tych zaburzeń w procesie uczenia się są dysleksja, dysgrafia, dysortografia, dyskalkulia.
Część praktyczna zaś poświęcona jest zagadnieniom praktycznym, metodom i propozycjom ćwiczeń w pracy z dzieckiem ze specyficznymi trudnościami w procesie uczenia się.
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Efekty kształcenia
Wiedza:
P_WP2_06 - student ma wiedzę na temat obszarów aktywności dziecięcej w aspekcie poznawczym, społecznym i psychologicznym;
P_WP2_07 - student ma wiedzę o uczestnikach działalności edukacyjno-wychowawczej i pedagogiczno-terapeutycznej;
Umiejętności:
P_UP2_05 - student ma umiejętność obserwowania, wstępnego diagnozowania, racjonalnego oceniania podstawowych sytuacji edukacyjno-terapeutycznych;
P_UP2_06 - student potrafi wybrać i zastosować właściwy dla działalności korekcyjno-kompensacyjnej sposób postępowania;
Uzasadnienie ECTS
- udział w ćwiczeniach: 15h.
- przygotowanie do zajęć: 10h.
- przygotowanie projektu: 20h.
- samodzielna lektura: 5h.
Łączna liczba godzin: 50=2 ECTS
Kryteria oceniania
Wiedza:
P_WP2_06 - student ma wiedzę na temat obszarów aktywności dziecięcej w aspekcie poznawczym, społecznym i psychologicznym;
- na ocenę 3 (dst.) - student ma wiedzę na temat obszarów aktywności dziecięcej w aspekcie poznawczym, społecznym i psychologicznym.
- na ocenę 3,5 (dst. plus) - student ma wiedzę na temat obszarów aktywności dziecięcej w aspekcie poznawczym, społecznym i psychologicznym. Zna podstawowe pojęcia i definicje będące podłożem teoretycznym terapii pedagogicznej;
- na ocenę 4 (db.) - student ma wiedzę na temat obszarów aktywności dziecięcej w aspekcie poznawczym, społecznym i psychologicznym. Zna wszystkie niezbędne pojęcia i definicje będące podłożem teoretycznym terapii pedagogicznej;
- na ocenę 4,5 (db. plus) - student ma wiedzę na temat obszarów aktywności dziecięcej w aspekcie poznawczym, społecznym i psychologicznym. Zna wszystkie niezbędne pojęcia i definicje będące podłożem teoretycznym terapii pedagogicznej. Szczegółowo je opisuje, porównuje, podaje stosowne przykłady odwołując się do literatury;
- na ocenę 5 (bdb.) - student ma wiedzę na temat obszarów aktywności dziecięcej w aspekcie poznawczym, społecznym i psychologicznym. Zna wszystkie niezbędne pojęcia i definicje będące podłożem teoretycznym terapii pedagogicznej. Szczegółowo je opisuje, porównuje, podaje stosowne przykłady odwołując się do literatury, innych materiałów źródłowych oraz praktyki pedagogicznej;
P_WP2_07 - student ma wiedzę o uczestnikach działalności edukacyjno-wychowawczej i pedagogiczno-terapeutycznej;
- na ocenę 3 (dst.) - student ma uporządkowaną wiedzę o uczestnikach działalności edukacyjno-wychowawczej i pedagogiczno-terapeutycznej;
- na ocenę 3,5 (dst. plus) - student ma uporządkowaną wiedzę o uczestnikach działalności edukacyjno-wychowawczej i pedagogiczno-terapeutycznej pogłębioną w zakresie psychologicznym;
- na ocenę 4 (db.) - student ma uporządkowaną wiedzę o uczestnikach działalności edukacyjno-wychowawczej i pedagogiczno-terapeutycznej pogłębioną w zakresie psychologicznym i społecznym;
- na ocenę 4,5 (db. plus) - student ma uporządkowaną wiedzę o uczestnikach działalności edukacyjno-wychowawczej, pedagogiczno-terapeutycznej pogłębioną w wymiarze psychologicznym i społecznym.
Opisuje studium przypadku;
- na ocenę 5 (bdb.) - student ma uporządkowaną wiedzę o uczestnikach działalności edukacyjno-wychowawczej, pedagogiczno-terapeutycznej pogłębioną w wymiarze psychologicznym i społecznym.
Opisuje i analizuje studium przypadku. Prowadzi dyskusje;
Umiejętności:
P_UP2_05 - student ma umiejętność obserwowania, wstępnego diagnozowania, racjonalnego oceniania podstawowych sytuacji edukacyjno-terapeutycznych;
- na ocenę 3 (dst.) - student ma umiejętność obserwowania, wstępnego diagnozowania, racjonalnego oceniania podstawowych sytuacji edukacyjno-terapeutycznych. Dokonuje poprawnego zapisu w stosownych arkuszach;
- na ocenę 3,5 (dst. plus) - student ma umiejętność obserwowania, wstępnego diagnozowania, racjonalnego oceniania podstawowych i złożonych sytuacji edukacyjno-terapeutycznych. Dokonuje poprawnego zapisu w stosownych arkuszach;
- na ocenę 4 (db.) - student ma umiejętność obserwowania, wstępnego diagnozowania, racjonalnego oceniania podstawowych i złożonych sytuacji edukacyjno-terapeutycznych. Dokonuje poprawnego zapisu w stosownych arkuszach. Potrafi odwołać się do planu terapii pedagogicznej;
- na ocenę 4,5 (db. plus) - student ma umiejętność obserwowania, wstępnego diagnozowania, racjonalnego oceniania podstawowych i złożonych sytuacji edukacyjno-terapeutycznych. Dokonuje poprawnego zapisu w stosownych arkuszach. Potrafi odwołać się do planu działań profilaktycznych oraz terapii pedagogicznej;
- na ocenę 5 (bdb.) - student ma umiejętność obserwowania, wstępnego diagnozowania, racjonalnego oceniania podstawowych i złożonych sytuacji edukacyjno-terapeutycznych. Dokonuje poprawnego zapisu w stosownych arkuszach. Potrafi odwołać się do planu działań profilaktycznych oraz terapii pedagogicznej, które umie rzetelnie modyfikować;
P_UP2_06 - student potrafi wybrać i zastosować właściwy dla działalności korekcyjno-kompensacyjnej sposób postępowania;
- na ocenę 3 (dst.) - student potrafi wybrać i zastosować właściwy dla działalności korekcyjno-kompensacyjnej sposób postępowania, wyodrębniając cele ogólne i operacyjne;
- na ocenę 3,5 (dst. plus) - student potrafi wybrać i zastosować właściwy dla działalności korekcyjno-kompensacyjnej sposób postępowania, wyodrębniając cele ogólne i operacyjne. Potrafi wybrać metody i techniki pracy z uwzględnieniem wieku, potrzeb i możliwości dziecka z trudnościami w uczeniu się;
- na ocenę 4 (db.) - student potrafi wybrać i zastosować właściwy dla działalności korekcyjno-kompensacyjnej sposób postępowania, wyodrębniając cele ogólne i operacyjne. Potrafi wybrać formy, metody, techniki i narzędzia pracy z uwzględnieniem wieku, potrzeb i możliwości dziecka z trudnościami w uczeniu się;
- na ocenę 4,5 (db. plus) - student potrafi wybrać i zastosować właściwy dla działalności korekcyjno-kompensacyjnej sposób postępowania, wyodrębniając cele ogólne i operacyjne. Potrafi wybrać formy, metody, techniki i narzędzia pracy z uwzględnieniem wieku, potrzeb i możliwości dziecka z trudnościami w uczeniu się, prezentując w sposób szczegółowy ich efektywność;
- na ocenę 5 (bdb.) - student potrafi wybrać i zastosować właściwy dla działalności korekcyjno-kompensacyjnej sposób postępowania, wyodrębniając cele ogólne i operacyjne. Potrafi wybrać formy, metody, techniki i narzędzia pracy z uwzględnieniem wieku, potrzeb i możliwości dziecka z trudnościami w uczeniu się, prezentując w sposób szczegółowy ich efektywność. Potrafi skonstruować i zaprezentować własne narzędzia pracy.
Na ocenę końcową składają się:
1. obecność na zajęciach - dopuszczalna jest 1 nieobecność; każda ponaddopuszczalna nieobecność skutkuje obniżeniem oceny końcowej o jeden stopień;
2. przygotowanie i realizacja projektu terapii pedagogicznej;
3. przygotowanie do poszczególnych zajęć i aktywność podczas zajęć;
Literatura
Literatura podstawowa:
1. Czajkowska I.: "Zajęcia korekcyjno - kompensacyjne w szkole", WSiP, Warszawa 1996;
2. Gruszczyk-Kolczyńska E., Zielińska E.: "Zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze dla dzieci, które rozpoczną naukę w szkole: podstawy psychologiczne i pedagogiczne oraz zabawy i sytuacje zadaniowe sprzyjające intensywnemu wspomaganiu rozwoju umysłowego i kształtowaniu umiejętności", Wydawnictwo Edukacja Polska, Warszawa 2009;
Literatura uzupełniająca:
1. Grabałowska K.: "Ćwiczenia w czytaniu i pisaniu", Warszawa 1994;
2. Gruszczyk-Kolczyńska E., Zielińska E.: "Dziecięca matematyka", Warszawa 2000;
3. Kaja B.: "Wspomaganie rozwoju - psychostymulacja i psychokorekcja", Bydgoszcz 2003;
4. Turewicz W.(red.): "Zajęcia korekcyjno - kompensacyjne", Zielona Góra 2002;
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: