Metodyka edukacji plastycznej w przedszkolu i szkole WNP-PE-MEP
Zajęcia metodyczne poświęcone są określeniu celów, zadań i treści wychowania plastycznego i edukacji plastycznej oraz wdrożeniu ich w działania praktyczne. Poprzez dobór form, metod, technik i narzędzi pracy plastycznej ćwiczenia mają za zadanie łączyć percepcję z ekspresją twórczą, tak aby uwrażliwienie dziecka, ucznia, pobudzenie ciekawości, kumulowanie wiedzy, dawało coraz wyższe rezultaty twórcze, a także wyższy poziom wyobraźni, kreacji i kultury plastycznej.
Poprzez indywidualne projektowanie zajęć przedszkolnych i szkolnych dokonuje się zapewnienie odpowiednich warunków do obserwacji, wizualnego odbioru, kontemplacji, tak by następnie móc prowadzić dyskusję na temat wykonanych wytworów.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
P_WP1_03 - student ma wiedzę na temat aktywności plastycznej dziecka w wychowaniu przedszkolnym i w edukacji szkolnej.
Umiejętności:
P_UP1_01 - student posiada umiejętność analizy podstawy programowej dotyczącej edukacji plastycznej w przedszkolu i szkole.
P_UP1_02 - student posiada umiejętność metodycznego planowania aktywności plastycznej w przedszkolu i szkole.
P_UP1_03 - student posiada umiejętność przygotowania/ prowadzenia zajęć plastycznych z dzieckiem w wieku przedszkolnym/wczesnoszkolnym, zgodnie z aktualnymi wymogami wychowania plastycznego/edukacji plastycznej; potrafi skonstruować twórcze (plastyczne) narzędzie dydaktyczne do pracy z dzieckiem w wieku przedszkolnym lub wczesnoszkolnym.
Kompetencje:
P_KP2_02 - student odznacza się rozwagą, dojrzałością i zaangażowaniem w pracy z dzieckiem w zakresie projektowanych/prowadzonych zajęć plastycznych.
50 h [50 : 30(25)=2], 2ECTS
- udział w ćwiczeniach: 30 h
- przygotowanie do ćwiczeń: 5 h
- przygotowanie projektu: 10 h
- konsultacje: 5 h.
W roku akademickim 2018/2019:
60 h [60 : 30(25)=2], 2ECTS
- udział w ćwiczeniach: 30 h
- skonstruowanie twórczego (plastycznego) narzędzia dydaktycznego do prowadzenia zajęć z dziećmi w wieku przedszkolnym lub wczesnoszkolnym: 20h.
- przygotowanie projektu zajęć plastycznych dla dzieci w wieku przedszkolnym i ich przeprowadzenie w przedszkolu: 10 h.
W roku akademickim 2019/2020:
60 h [60 : 30(25)=2], 2ECTS
- udział w ćwiczeniach: 30 h
- skonstruowanie twórczego (plastycznego) narzędzia dydaktycznego do prowadzenia zajęć z dziećmi w wieku przedszkolnym lub wczesnoszkolnym: 30 h.
W roku akademickim 2020/2021:
Wiedza:
NP1_W13 - student ma wiedzę na temat aktywności plastycznej dziecka w wychowaniu przedszkolnym i w edukacji szkolnej.
Umiejętności:
NP1_U08 - student posiada umiejętność metodycznego projektowania/planowania aktywności plastycznej w przedszkolu i szkole.
NP1_U12 - student posiada umiejętność przygotowania, prowadzenia zajęć plastycznych z dzieckiem w wieku przedszkolnym/wczesnoszkolnym, zgodnie z aktualnymi wymogami wychowania plastycznego/edukacji plastycznej; potrafi skonstruować twórcze (plastyczne) narzędzie dydaktyczne do pracy z dzieckiem w wieku przedszkolnym lub wczesnoszkolnym.
60 h [60 : 30(25)=2], 2ECTS
- udział w ćwiczeniach: 30 h
- samodzielna lektura: 5 h
- skonstruowanie twórczego (plastycznego) narzędzia dydaktycznego do prowadzenia zajęć z dziećmi w wieku przedszkolnym lub wczesnoszkolnym, prowadzenie zajęć plastycznych: 25 h.
Kryteria oceniania
Wiedza:
P_WP1_03 - student ma wiedzę na temat aktywności plastycznej dziecka w wychowaniu przedszkolnym i w edukacji szkolnej;
- na ocenę 3 (dst.) - student wyjaśnia zagadnienie aktywności plastycznej dziecka w wychowaniu przedszkolnym i w edukacji szkolnej: podaje podstawowe zadania i cele owego wychowania i edukacji oraz zna podstawowe środki formalne w aktywności plastycznej;
- na ocenę 3,5 (dst. plus) - student wyjaśnia zagadnienie aktywności plastycznej dziecka w wychowaniu przedszkolnym i w edukacji szkolnej: samodzielnie rozróżnia zadania i cele owego wychowania i edukacji oraz zna podstawowe środki formalne w aktywności plastycznej;
- na ocenę 4 (db.) - student wyjaśnia zagadnienie aktywności plastycznej dziecka w wychowaniu przedszkolnym i w edukacji szkolnej: samodzielnie rozróżnia zadania i cele owego wychowania i edukacji oraz zna podstawowe środki formalne w aktywności plastycznej i je wyjaśnia oraz opisuje;
- na ocenę 4,5 (db. plus) - student wyjaśnia zagadnienie aktywności plastycznej dziecka w wychowaniu przedszkolnym i w edukacji szkolnej: samodzielnie rozróżnia zadania i cele owego wychowania i edukacji, zna złożone środki formalne w aktywności plastycznej i je wyjaśnia oraz opisuje, tłumaczy zastosowane w teorii rozróżnienia odwołując się do wskazanej literatury, podaje stosowne przykłady;
- na ocenę 5 (bdb.) - student wyjaśnia zagadnienie aktywności plastycznej dziecka w wychowaniu przedszkolnym i w edukacji szkolnej: samodzielnie rozróżnia zadania i cele owego wychowania i edukacji, zna złożone środki formalne w aktywności plastycznej i je wyjaśnia oraz opisuje; tłumaczy zastosowane w teorii rozróżnienia odwołując się do wskazanej i wybranej literatury, podaje stosowne przykłady dokonując ciekawych porównań.
Umiejętności:
P_UP1_01 - student posiada umiejętność analizy podstawy programowej dotyczącej edukacji plastycznej w przedszkolu i szkole;
- na ocenę 3 (dst.) - student potrafi dokonać ogólnej analizy podstawy programowej dotyczącej edukacji plastycznej na szczeblu przedszkolnym i szkolnym;
- na ocenę 3,5 (dst. plus) - student potrafi dokonać ogólnej i szczegółowej analizy podstawy programowej dotyczącej edukacji plastycznej na szczeblu przedszkolnym i szkolnym;
- na ocenę 4 (db.) - student potrafi dokonać ogólnej i szczegółowej analizy podstawy programowej dotyczącej edukacji plastycznej na szczeblu przedszkolnym i szkolnym; dokonuje stosownych porównań;
- na ocenę 4,5 (db. plus) - student potrafi dokonać ogólnej i szczegółowej analizy podstawy programowej dotyczącej edukacji plastycznej na szczeblu przedszkolnym i szkolnym; dokonuje stosownych porównań; podaje przykładowe rozkłady materiału nauczania;
- na ocenę 5 (bdb.) - student potrafi dokonać ogólnej i szczegółowej analizy podstawy programowej dotyczącej edukacji plastycznej na szczeblu przedszkolnym i szkolnym; dokonuje stosownych porównań; podaje przykładowe rozkłady materiału nauczania; prowadzi dyskusje.
P_UP1_02 - student posiada umiejętność metodycznego planowania aktywności plastycznej w przedszkolu i szkole;
- na ocenę 3 (dst.) - student potrafi skonstruować ogólny plan aktywności plastycznej dobierając formy, metody i podstawowe techniki plastyczne oraz formułując jego cele ogólne;
- na ocenę 3,5 (dst. plus) - student potrafi skonstruować ogólny i szczegółowy plan aktywności plastycznej dobierając formy, metody i podstawowe techniki plastyczne oraz formułując jego cele ogólne i operacyjne;
- na ocenę 4 (db.) - student potrafi skonstruować ogólny i szczegółowy plan aktywności plastycznej dobierając formy, metody i zróżnicowane techniki plastyczne oraz formułując jego cele ogólne i operacyjne; dokonuje porównań odwołując się do wskazanej, obowiązkowej literatury przedmiotu;
- na ocenę 4,5 (db. plus) - student potrafi skonstruować ogólny i szczegółowy plan aktywności plastycznej dobierając formy, metody i zróżnicowane techniki plastyczne oraz formułując jego cele ogólne i operacyjne; dokonuje porównań odwołując się do wskazanej, obowiązkowej literatury przedmiotu, jak również do samodzielnie wyszukanych i dobranych źródeł naukowych;
- na ocenę 5 (bdb.) - student potrafi skonstruować ogólny i szczegółowy plan aktywności plastycznej dobierając formy, metody i twórcze/oryginalne techniki plastyczne oraz formułując jego cele ogólne i operacyjne; dokonuje porównań odwołując się do wskazanej, obowiązkowej literatury przedmiotu, jak również do samodzielnie wyszukanych i dobranych źródeł naukowych; dokonuje rzetelnej ewaluacji skonstruowanych celów.
P_UP1_03 - student posiada umiejętność przygotowania/prowadzenia zajęć plastycznych z dzieckiem w wieku przedszkolnym/wczesnoszkolnym, zgodnie z aktualnymi wymogami wychowania plastycznego/edukacji plastycznej; potrafi skonstruować twórcze (plastyczne) narzędzie dydaktyczne do pracy z dzieckiem w wieku przedszkolnym lub wczesnoszkolnym;
- na ocenę 3 (dst.) - student potrafi samodzielnie przygotować ogólny scenariusz zajęć plastycznych; [prowadzi zajęcia w przedszkolu/szkole na niskim poziomie własnej aktywności]; potrafi skonstruować podstawowe twórcze (plastyczne) narzędzie dydaktyczne do pracy z dzieckiem w wieku przedszkolnym lub wczesnoszkolnym;
- na ocenę 3,5 (dst. plus) - student potrafi samodzielnie przygotować ogólny i szczegółowy scenariusz zajęć plastycznych; [prowadzi zajęcia w przedszkolu/szkole na niskim poziomie własnej aktywności]; potrafi skonstruować podstawowe twórcze (plastyczne) narzędzie dydaktyczne do pracy z dzieckiem w wieku przedszkolnym lub wczesnoszkolnym i w sposób niedokładny prezentuje i omawia je na forum;
- na ocenę 4 (db.) - student potrafi samodzielnie przygotować ogólny i szczegółowy scenariusz zajęć plastycznych; [prowadzi zajęcia w przedszkolu/szkole na wysokim poziomie własnej aktywności]; potrafi skonstruować złożone twórcze (plastyczne) narzędzie dydaktyczne do pracy z dzieckiem w wieku przedszkolnym lub wczesnoszkolnym i w sposób rzetelny prezentuje i omawia je na forum;
- na ocenę 4,5 (db. plus) - student potrafi samodzielnie przygotować ogólny i szczegółowy scenariusz zajęć plastycznych; [prowadzi zajęcia w przedszkolu/szkole na wysokim poziomie własnej aktywności]; samodzielnie przygotowuje i sprawnie posługuje się środkami dydaktycznymi oraz sprawnie posługuje się środkami formalnymi w pracy z dzieckiem; potrafi skonstruować oryginalne, interesujące i złożone twórcze (plastyczne) narzędzie dydaktyczne do pracy z dzieckiem w wieku przedszkolnym lub wczesnoszkolnym i w sposób rzetelny prezentuje i omawia je na forum;
- na ocenę 5 (bdb.) - student potrafi samodzielnie przygotować ogólny i szczegółowy scenariusz zajęć plastycznych; [prowadzi zajęcia w przedszkolu/szkole na bardzo wysokim poziomie własnej aktywności]; samodzielnie przygotowuje i sprawnie posługuje się środkami dydaktycznymi oraz sprawnie posługuje się środkami formalnymi w pracy z dzieckiem; [dokonuje ewaluacji przeprowadzonych zajęć w przedszkolu/szkole oraz proponuje ich modyfikacje]; potrafi skonstruować oryginalne, interesujące i złożone twórcze (plastyczne) narzędzie dydaktyczne do pracy z dzieckiem w wieku przedszkolnym lub wczesnoszkolnym i w sposób rzetelny prezentuje i omawia je na forum; proponuje modyfikacje prezentowanego narzędzia dydaktycznego.
Kompetencje:
P_KP2_02 - student odznacza się rozwagą, dojrzałością i zaangażowaniem w pracy z dzieckiem w zakresie projektowanych/prowadzonych zajęć plastycznych;
- na ocenę 3 (dst.) - student odznacza się rozwagą, dojrzałością i niskim poziomem aktywności własnej w pracy z dzieckiem w zakresie projektowanych/prowadzonych zajęć plastycznych;
- na ocenę 3,5 (dst. plus) - student odznacza się rozwagą, dojrzałością i wysokim poziomem aktywności własnej w pracy z dzieckiem w zakresie projektowanych/prowadzonych zajęć plastycznych;
- na ocenę 4 (db) - student odznacza się rozwagą, dojrzałością i wysokim poziomem aktywności własnej w pracy z dzieckiem w zakresie projektowanych/prowadzonych zajęć plastycznych; [angażuje się w pracę z dzieckiem i reaguje na powstałe sytuacje trudne, czy niespodziewane];
- na ocenę 4,5 (db. plus) - student odznacza się rozwagą, dojrzałością i wysokim poziomem aktywności własnej w pracy z dzieckiem w zakresie projektowanych/prowadzonych zajęć plastycznych; [angażuje się w pracę z dzieckiem i reaguje na powstałe sytuacje trudne, czy niespodziewane]; systematycznie i skutecznie zaciekawia odbiorcę poszczególnymi etapami aktywności plastycznej;
- na ocenę 5 (bdb.) - student odznacza się rozwagą, dojrzałością i bardzo wysokim poziomem aktywności własnej w pracy z dzieckiem w zakresie projektowanych/prowadzonych zajęć plastycznych; [angażuje się w pracę z dzieckiem i reaguje na powstałe sytuacje trudne, czy niespodziewane]; systematycznie i skutecznie zaciekawia odbiorcę poszczególnymi etapami aktywności plastycznej; dostrzega wartość plastyki w pracy z dzieckiem.
Na ocenę końcową składają się:
1. obecność na zajęciach - dopuszczalne są 2 nieobecności; każda ponaddopuszczalna nieobecność skutkuje obniżeniem oceny końcowej o pół stopnia;
2. przygotowanie projektu zajęć plastycznych i twórczego narzędzia dydaktycznego do pracy z dzieckiem w wieku przedszkolnym lub wczesnoszkolnym;
[3. prowadzenie zajęć plastycznych w przedszkolu zgodnie z podstawą programową wychowania przedszkolnego] - warunek modyfikowany w zależności od roku akademickiego;
4. przygotowanie do poszczególnych zajęć (szczególny nacisk kładzie się na posiadanie przez studenta pomocy i przyborów plastycznych) oraz aktywność podczas zajęć; brak materiałów plastycznych na zajęciach skutkuje brakiem udziału w ćwiczeniach.
W roku akademickim 2020/2021:
Wiedza:
NP1_W13 - student ma wiedzę na temat aktywności plastycznej dziecka w wychowaniu przedszkolnym i w edukacji szkolnej;
- na ocenę 3,0 - student wyjaśnia zagadnienie aktywności plastycznej dziecka w wychowaniu przedszkolnym i w edukacji szkolnej: podaje podstawowe zadania i cele owego wychowania i edukacji oraz zna podstawowe środki formalne w aktywności plastycznej;
- na ocenę 3,5 - student wyjaśnia zagadnienie aktywności plastycznej dziecka w wychowaniu przedszkolnym i w edukacji szkolnej: samodzielnie rozróżnia zadania i cele owego wychowania i edukacji oraz zna podstawowe środki formalne w aktywności plastycznej;
- na ocenę 4,0 - student wyjaśnia zagadnienie aktywności plastycznej dziecka w wychowaniu przedszkolnym i w edukacji szkolnej: samodzielnie rozróżnia zadania i cele owego wychowania i edukacji oraz zna podstawowe środki formalne w aktywności plastycznej i je wyjaśnia oraz opisuje;
- na ocenę 4,5 - student wyjaśnia zagadnienie aktywności plastycznej dziecka w wychowaniu przedszkolnym i w edukacji szkolnej: samodzielnie rozróżnia zadania i cele owego wychowania i edukacji, zna złożone środki formalne w aktywności plastycznej i je wyjaśnia oraz opisuje, tłumaczy zastosowane w teorii rozróżnienia odwołując się do wskazanej literatury, podaje stosowne przykłady;
- na ocenę 5,0 - student wyjaśnia zagadnienie aktywności plastycznej dziecka w wychowaniu przedszkolnym i w edukacji szkolnej: samodzielnie rozróżnia zadania i cele owego wychowania i edukacji, zna złożone środki formalne w aktywności plastycznej i je wyjaśnia oraz opisuje; tłumaczy zastosowane w teorii rozróżnienia odwołując się do wskazanej i wybranej literatury, podaje stosowne przykłady dokonując ciekawych porównań.
Umiejętności:
NP1_U08 - student posiada umiejętność metodycznego planowania aktywności plastycznej w przedszkolu i szkole;
- na ocenę 3,0 - student potrafi skonstruować ogólny plan aktywności plastycznej dobierając formy, metody i podstawowe techniki plastyczne oraz formułując jego cele ogólne;
- na ocenę 3,5 - student potrafi skonstruować ogólny i szczegółowy plan aktywności plastycznej dobierając formy, metody i podstawowe techniki plastyczne oraz formułując jego cele ogólne i operacyjne;
- na ocenę 4,0 - student potrafi skonstruować ogólny i szczegółowy plan aktywności plastycznej dobierając formy, metody i zróżnicowane techniki plastyczne oraz formułując jego cele ogólne i operacyjne; dokonuje porównań odwołując się do wskazanej, obowiązkowej literatury przedmiotu;
- na ocenę 4,5 - student potrafi skonstruować ogólny i szczegółowy plan aktywności plastycznej dobierając formy, metody i zróżnicowane techniki plastyczne oraz formułując jego cele ogólne i operacyjne; dokonuje porównań odwołując się do wskazanej, obowiązkowej literatury przedmiotu, jak również do samodzielnie wyszukanych i dobranych źródeł naukowych;
- na ocenę 5,0 - student potrafi skonstruować ogólny i szczegółowy plan aktywności plastycznej dobierając formy, metody i twórcze/oryginalne techniki plastyczne oraz formułując jego cele ogólne i operacyjne; dokonuje porównań odwołując się do wskazanej, obowiązkowej literatury przedmiotu, jak również do samodzielnie wyszukanych i dobranych źródeł naukowych; dokonuje rzetelnej ewaluacji skonstruowanych celów.
NP1_U12 - student posiada umiejętność przygotowania, prowadzenia zajęć plastycznych z dzieckiem w wieku przedszkolnym/wczesnoszkolnym, zgodnie z aktualnymi wymogami wychowania plastycznego/edukacji plastycznej, wykorzystując skonstruowane autorsko twórcze (plastyczne) narzędzie dydaktyczne do pracy z dzieckiem w wieku przedszkolnym lub wczesnoszkolnym;
- na ocenę 3,0 - student posiada umiejętność przygotowania, prowadzenia zajęć plastycznych wykorzystując skonstruowane podstawowe twórcze (plastyczne) narzędzie dydaktyczne do pracy z dzieckiem w wieku przedszkolnym lub wczesnoszkolnym;
- na ocenę 3,5 -student posiada umiejętność przygotowania, prowadzenia zajęć plastycznych wykorzystując skonstruowane podstawowe twórcze (plastyczne) narzędzie dydaktyczne do pracy z dzieckiem w wieku przedszkolnym lub wczesnoszkolnym i w sposób niedokładny prezentuje i omawia je na forum;
- na ocenę 4,0 - student posiada umiejętność przygotowania, prowadzenia zajęć plastycznych wykorzystując skonstruowane złożone twórcze (plastyczne) narzędzie dydaktyczne do pracy z dzieckiem w wieku przedszkolnym lub wczesnoszkolnym i w sposób rzetelny prezentuje i omawia je na forum;
- na ocenę 4,5 - student posiada umiejętność przygotowania, prowadzenia zajęć plastycznych wykorzystując skonstruowane oryginalne, interesujące i złożone twórcze (plastyczne) narzędzie dydaktyczne do pracy z dzieckiem w wieku przedszkolnym lub wczesnoszkolnym, eksponując środki formalne i w sposób rzetelny prezentuje i omawia je na forum;
- na ocenę 5,0 - student posiada umiejętność przygotowania, prowadzenia zajęć plastycznych wykorzystując skonstruowane oryginalne, interesujące i złożone twórcze (plastyczne) narzędzie dydaktyczne do pracy z dzieckiem w wieku przedszkolnym lub wczesnoszkolnym, eksponując środki formalne i w sposób rzetelny prezentuje i omawia je na forum; proponuje modyfikacje prezentowanego narzędzia dydaktycznego.
Literatura
Literatura podstawowa:
1. Buszkowski I.: "Zabawy plastyczne krok po kroku", Harmonia, Gdańsk 2013.
2. Buszkowski I.: "Plastyczny świat dla małych i dużych przedszkolaków", Harmonia, Gdańsk 2016.
3. Gloton R., Clero C.: "Twórcza aktywność dziecka", WSiP, Warszawa 1976.
4. Szuman S.: "O sztuce i wychowaniu estetycznym", PZWS, Warszawa 1969.
5. Wojnar I.: "Wychowanie przez sztukę", PZWS, Warszawa 1965.
Literatura uzupełniająca:
1. Dorance S.: "Zajęcia twórcze w przedszkolu: przedmioty i obrazy", Cyklady, Warszawa 1997.
2. Ostrowski S.: "Malowanie pastelami i kredkami", WSiP, Warszawa 1995.
3. Szuścik U.: "Znak werbalny a znak plastyczny w twórczości rysunkowej dziecka", Katowice 2006.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: