Metodyka edukacji matematycznej w klasach I-III WNP-PE-MEM12
1.Podstawa programowa kształcenia ogólnego a proces rozwoju matematycznych umiejętności dzieci. Cele edukacji matematycznej w klasach I-III.
2. Charakterystyka treści matematycznych w podstawie programowej pierwszego etapu edukacji.
3. Teorie psychopedagogiczne wyjaśniające kształtowanie pojęć i umiejętności matematycznych przez dzieci.
4. Wymiary i charakterystyka dojrzałości dzieci do uczenia się matematyki.
5. Główne strategie w kształceniu zintegrowanym ukierunkowane na myślenie matematyczne.
6. Planowanie procesu nauczania - uczenia się matematyki.
7-10. Kształtowanie wybranych zagadnień matematycznych:
- orientacja w przestrzeni
- kształtowanie pojęcia zbioru
- liczby naturalne i działania na liczbach naturalnych
- rozwiązywanie równań i nierówności
- zadania tekstowe i sposoby ich rozwiązywania
- kształtowanie pojęć i umiejętności geometrycznych
11. Szkodliwe stereotypy dotyczące matematyki i jej nauczania/uczenia się.
12. Sprawdzanie i ocenianie osiągnięć szkolnych. Ocena opisowa osiągnięć matematycznych. Praca domowa z matematyki.
13. Przyczyny niepowodzeń w uczeniu się matematyki.
14. Kształtowanie kompetencji matematycznych - dyskursy popkulturowe.
15. Kolokwium zaliczeniowe.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
EK-1 student definiuje cele i treści edukacji matematycznej, założenia czynnościowego nauczania - uczenia się matematyki, kryteria dojrzałości szkolnej do uczenia się matematyki
EK-2 charakteryzuje podstawowe umiejętności matematyczne kształcone na pierwszym etapie edukacji
Umiejętności:
EK-3 potrafi skonstruować scenariusz zajęć zintegrowanych z uwzględnieniem założeń metodycznych dotyczących nabywania umiejętności matematycznych w kl. I-III i przeprowadzić lekcje w klasach I-III
EK-4 potrafi stosować różne metody, formy pracy z dzieckiem w zakresie edukacji matematycznej, przygotować odpowiednie pomoce dydaktyczne, posługiwać się nowoczesnymi technologiami wspierającymi proces uczenia się dziecka.
Kompetencje społeczne:
EK-5 ma świadomość potrzeby rozwijania swojej wiedzy i umiejętności dydaktycznych
EK-6 odznacza się dojrzałością i zaangażowaniem w planowaniu i realizacji działań edukacyjnych i wychowawczych. Prezentuje wysoki poziom kultury osobistej.
OPIS ECTS:
Udział w ćwiczeniach: 30 godz
Przygotowanie do ćwiczeń: 30 godz
Przygotowanie scenariusza zajęć: 10 godz
Powtórzenie do kolokwium: 20 godz
Razem: 90 godz.=3 ECTS
Kryteria oceniania
Wiedza:
ocena dst (3,0) - student definiuje cele i treści edukacji matematycznej, założenia czynnościowego nauczania - uczenia się matematyki, wymienia niektóre kryteria dojrzałości szkolnej do uczenia się matematyki; charakteryzuje podstawowe umiejętności matematyczne kształcone na pierwszym etapie edukacji.
ocena dst. plus (3,5) - student definiuje cele i treści edukacji matematycznej, założenia czynnościowego nauczania - uczenia się matematyki, wymienia kryteria dojrzałości szkolnej do uczenia się matematyki; charakteryzuje podstawowe umiejętności matematyczne kształcone na pierwszym etapie edukacji.
ocena db (4,0) - student definiuje cele i treści edukacji matematycznej, założenia czynnościowego nauczania - uczenia się matematyki, wymienia i rozumie kryteria dojrzałości szkolnej do uczenia się matematyki; charakteryzuje umiejętności matematyczne kształcone na pierwszym etapie edukacji.
ocena db plus (4,5) - student definiuje cele ogólne i szczegółowe edukacji matematycznej, założenia czynnościowego nauczania - uczenia się matematyki, wymienia i rozumie kryteria dojrzałości szkolnej do uczenia się matematyki; charakteryzuje umiejętności matematyczne kształcone na pierwszym etapie edukacji.
ocena bdb (5,0) - student w wyczerpujący sposób definiuje cele i treści edukacji matematycznej, założenia czynnościowego nauczania - uczenia się matematyki, wymienia wszystkie kryteria dojrzałości szkolnej do uczenia się matematyki; charakteryzuje umiejętności matematyczne kształcone na pierwszym etapie edukacji i rozumie ich sens.
Umiejętności:
ocena dst (3,0) - student potrafi skonstruować prosty scenariusz zajęć zintegrowanych z uwzględnieniem założeń metodycznych dotyczących nabywania umiejętności matematycznych w kl. I-III; potrafi stosować podstawowe metody, formy pracy z dzieckiem w zakresie edukacji matematycznej;potrafi przygotować proste pomoce dydaktyczne i na poziomie podstawowym wykorzystuje nowoczesne technologie wspierające proces uczenia się dziecka.
ocena dst. plus (3,5) - student potrafi skonstruować poprawny scenariusz zajęć zintegrowanych z uwzględnieniem założeń metodycznych dotyczących nabywania umiejętności matematycznych w kl. I-III; potrafi stosować podstawowe metody, formy pracy z dzieckiem w zakresie edukacji matematycznej; potrafi przygotować podstawowe pomoce dydaktyczne na poziomie dostatecznym wykorzystuje nowoczesne technologie wspierające proces uczenia się dziecka.
ocena db (4,0) - student potrafi skonstruować ciekawy scenariusz zajęć zintegrowanych z uwzględnieniem założeń metodycznych dotyczących nabywania umiejętności matematycznych w kl. I-III; potrafi stosować różne metody, formy pracy z dzieckiem w zakresie edukacji matematycznej; potrafi przygotować odpowiednie pomoce dydaktyczne z wykorzystaniem zasobów internetowych.
ocena db plus (4,5) - student potrafi skonstruować inspirujący scenariusz zajęć zintegrowanych z uwzględnieniem założeń metodycznych dotyczących nabywania umiejętności matematycznych w kl. I-III; potrafi stosować różne metody, formy pracy z dzieckiem w zakresie edukacji matematycznej; potrafi przygotować odpowiednie pomoce dydaktyczne z wykorzystaniem zasobów internetowych., sprawnie obsługuje tablicę interaktywną.
ocena bdb (5,0) - student potrafi skonstruować oryginalny scenariusz zajęć zintegrowanych z uwzględnieniem założeń metodycznych dotyczących nabywania umiejętności matematycznych w kl. I-III; potrafi stosować różne innowacyjne metody, formy pracy z dzieckiem w zakresie edukacji matematycznej; potrafi przygotować kreatywne pomoce dydaktyczne z wykorzystaniem zasobów internetowych na tablicy interaktywnej.
Kompetencje:
ocena dst (3,0) - ma podstawowa świadomość potrzeby rozwijania swojej wiedzy i umiejętnośći dydaktycznych; odznacza się niską dojrzałością i zzangażowaniem w planowaniu i realizacji działań edukacyjnych i wychowawczych.
ocena dst. plus (3,5) - ma podstawowa świadomość potrzeby rozwijania swojej wiedzy i umiejętności dydaktycznych; odznacza się niską dojrzałością i zaangażowaniem w planowaniu i realizacji działań edukacyjnych i wychowawczych.
ocena db (4,0) - ma świadomość potrzeby rozwijania swojej wiedzy i umiejętnośći dydaktycznych; odznacza się dojrzałością i zzangażowaniem w planowaniu i realizacji działań edukacyjnych i wychowawczych.
ocena db plus (4,5) - ma świadomość potrzeby rozwijania swojej wiedzy i umiejętności dydaktycznych; odznacza się dojrzałością i zaangażowaniem w planowaniu i realizacji działań edukacyjnych i wychowawczych.
ocena bdb (5,0) - ma świadomość potrzeby rozwijania swojej wiedzy i umiejętnośći dydaktycznych; odznacza się wysoką dojrzałością i zzangażowaniem w planowaniu i realizacji działań edukacyjnych i wychowawczych.
Literatura
Literatura obowiązkowa:
- Z. Semadeni, E. Gruszczyk-Kolczyńska, G.Treliński, B. Bugajska-Jaszczołt, M. Czajkowska, Matematyczna edukacja wczesnoszkolna. Teoria i praktyka. Wyd. Pedagogiczne ZNP, Kielce 2015;
- E. Gruszczyk - Kolczyńska, Dzieci ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się matematyki. Przyczyny, diagnoza, zajęcia korekcyjno - wyrównawcze. Wyd. WSiP Warszawa 1992;
- U. Oszwa, Zaburzenia rozwoju umięjętności arytmetycznych. Problem diagnozy i terapii. Wyd. Impuls, Kraków, 2005
- H. Sowińska (red), Dziecko w szkolnej rzeczywistości: założony a rzeczywisty obraz edukacji elementarnej. Wyd. UAM, Poznań, 2011;
- H. Siwek, Kształcenie zintegrowane na etapie wczesnoszkolnym. Rola edukacji matematycznej, Wyd. Naukowe Akademii Pedagogicznej, Kraków 2004;
- D. Klus-Stańska, Sensy i bezsensy edukacji wczesnoszkolnej Wyd. WSiP Warszawa 2005;
Literatura dodatkowa:
D. Klus - Stańska, A. Kalinowska Rozwijanie myślenia matematycznego młodszych uczniów, Wyd. Akademickie "Żak", Warszawa 2004;
- J. Bonar, A. Buła, Poznać, zrozumieć, doświadczyć. Teoretyczne podstawy praktycznego kształcenia nauczycieli wczesnej edukacji Wyd. Impuls, Kraków 2011;
- A. Kalinowska, Pozwólmy dzieciom działać - mity i fakty o rozwijaniu myślenia matematycznego, Wyd. CKE, 2010;
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: