Metodologia badań pedagogicznych z elementami statystyki WNP-PE-MEB
Ćwiczenia z Metodologii badań pedagogicznych z elementami statystyki przygotowują studenta do prawidłowego projektowania i przeprowadzania badań, a także uczą samodzielnie analizować i interpretować zebrane dane. Głównym celem prowadzonych zajęć jest wykazanie związków między metodologicznymi aspektami problematyki badawczej, a statystyczną analizą danych. Student zostanie zapoznany z prawidłową metodologicznie konstrukcją kwestionariusza ankiety. Następnie omówiony zostanie związek między formułowanymi pytaniami, a wskaźnikami zmiennych, które podlegają badaniu. Dalsza analiza danych będzie uwzględniała obliczenie statystyk opisowych (miar tendencji centralnej, miar rozproszenia, miar kształtu rozkładu), prezentację tabelaryczną i graficzną danych oraz wykonanie prostego wnioskowania statystycznego z wykorzystaniem m.in. testów chi-kwadrat, współczynników korelacji r-Pearsona, tau-b Kendalla czy testów t-Studenta i ich nieparametrycznych odpowiedników. Wszystkie obliczenia będą wykonywane z wykorzystaniem programu IBM SPSS Statistics.
W roku akademickim 2019/2020 kurs został objęty akredytacją firmy Predictive Solutions.
E-Learning
W cyklu 2020/21_Z: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2019/20_Z: E-Learning (pełny kurs) |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA
EK_01. Student zna podstawowe pojęcia metodologiczno-statystyczne (m.in. schemat badania i jego rodzaje, operacjonalizacja, zmienne i ich klasyfikacje, pomiar i rodzaje skal pomiarowych)
EK_02. Student potrafi wymienić i scharakteryzować poszczególne etapy badań pedagogicznych.
EK_03. Student zna metodologiczne wytyczne do budowania własnego narzędzia badawczego, jakim jest kwestionariuz.
EK_04. Student potrafi wymienić i zdefiniować podstawowe statystyki opisowe (miary tendencji centralnej, miary rozproszenia, miary kształtu rozkładu).
5. Student potrafi wymienić podstawowe testy wykorzystywane do wnioskowania statystycznego, podaje ich hipotezy zerowe i alternatywne.
UMIEJĘTNOŚCI
EK_01. Student potrafi opracować własne narzędzie badawcze (kwestionariusz), poprawne metodologicznie.
EK_02. Student wie, jak wprowadzić dane do programu IBM SPSS Statistics.
EK_03. Student potrafi obliczyć podstawowe statystyki opisowe z wykorzystaniem programu IBM SPSS Statistics.
EK_04. Student dokonuje graficznej prezentacji zmiennych za pomocą programu IBM SPSS Statistics.
EK_05. Student wykonuje prostą analizę danych przy zastosowaniu podstawowych testów statystycznych w programie IBM SPSS Statistics.
KOMPETENCJE
EK_01. Student dokonuje syntezy zebranych w badaniu informacji, umie poddać je krytycznej analizie i spójnie zaprezentować.
EK_02. Student potrafi podjąć właściwe decyzje w kwestii określania poziomu pomiaru zmiennych i doboru odpowiednich testów do ich analizy.
Planowany godzinowy nakład pracy studenta (rozliczenie punktów ECTS): (1 ECTS=25-30 godz)
Udział w zajęciach - 16h
Przygotowanie się do zajęć, lektury - 10h
Konsultacje - 10h
Przygotowanie się do zaliczenia - 25h
SUMA GODZIN: 61h
Sumaryczna liczba punktów ECTS: 2
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: