Metodyka doradztwa edukacyjno-zawodowego WNP-PE-MDEZ-KP
Zakres tematów wraz z liczbą godzin przeznaczoną na ich realizację:
1. Doradztwo zawodowe i pojęcia pokrewne. Cele doradztwa edukacyjno-zawodowego - 1 godz.
2. System doradztwa zawodowego w szkole (założenia i realizacja) - 4 godz.
3. Zadania, metody oraz narzędzia pracy doradcy zawodowego. Teoria oraz praktyka - 6 godz.
4. Udział i rola poradni psychologiczno – pedagogicznej w procesie wyboru zawodu - 2 godz.
5. Doradztwo zawodowe w wybranych instytucjach rynku pracy. Współpraca m.in. ze szkołami - 2 godz.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA:
EU_01 Absolwent zna terminy oraz teorie rozwoju zawodowego z ukierunkowaniem ich praktycznego zastosowania, metodykę w obszarze doradztwa edukacyjno - zawodowego.
UMIEJĘTNOŚCI:
EU_01 Absolwent potrafi twórczo animować prace nad własnym rozwojem oraz rozwojem uczestników procesów edukacyjno-zawodowych, wspiera ich i inspiruje do działań na rzecz uczenia się przez całe życie.
KOMPETENCJE:
EU_01 Absolwent jest gotowy do pogłębiania swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego rozwoju osobistego i zawodowego, budowania warsztatu pracy pedagoga.
Planowany godzinowy nakład pracy Studentów (1 punkt ECTS razy 30h):
- godziny kontaktowe – konwersatoria – 15h
- przygotowanie projektu – 6h
- przygotowanie się do zaliczenia – 7h
- udział w konsultacjach (MS Teams) –2h
Kryteria oceniania
Sposoby weryfikacji + symbol efektu w programie studiów:
- Obecność* i aktywny udział w zajęciach, zadaniach: indywidualnym oraz realizowanych w grupie
(NP2_W05, NP2_U08, NP2_K01);
* możliwa jest 1 nieusprawiedliwiona nieobecność.
- Uczestnictwo online w wybranej inicjatywie edukacyjnej lub prozawodowej wzmacniającej kompetencje zawodowe
(NP2_U08, NP2_K01);
- Przygotowanie projektu zespołowego - prezentacja i analiza wybranego środowiska/instytucji ze względu na: a. innowacyjne formy, metody realizacji zadań z zakresu doradztwa edukacyjno - zawodowego lub/i b. niestandardowych adresatów prowadzonych działań albo c. opracowanie projektu doradczego dla wybranej grupy osób (NP2_W05, NP2_U08).
Literatura
1. Baraniak B., Edukacja w przygotowaniu człowieka do pracy zawodowej, Warszawa 2008.
2. Paszkowska - Rogacz A. i in., Doradztwo zawodowe a wyzwania międzykulturowe, Warszawa 2006.
3. Rosalska M., Wawrzonek A., Między szkołą a rynkiem pracy: doradztwo zawodowe w szkołach zawodowych, Warszawa 2012.
4. Sobierajski T., Doradztwo zawodowe: uniwersalizm i konceptualizacja, Warszawa 2013.
5. Wojtasik B., Podstawy poradnictwa kariery poradnik dla nauczycieli, Warszawa 2011.
Proponowana literatura dodatkowa:
1. Bańka A., Psychologiczne doradztwo karier, Poznań 2007.
2. Jaskólska A., Poradnictwo edukacyjno – zawodowe w poradni psychologiczno-pedagogicznej. Pomaganie z pasją, Krajowy Ośrodek Wspierania Edukacji Zawodowej i Ustawicznej, Warszawa 2015.
3. Kargulowa A., O teorii i praktyce poradnictwa, Warszawa 2005.
4. Knopik T., Zafascynowani światem. Efektywne wspieranie rozwoju zdolności i zainteresowań uczniów w codziennej praktyce szkolnej, Ośrodek Rozwoju Edukacji Warszawa 2018.
5. Stańczyk I., Doradztwo personalne i zawodowe, Warszawa 2013.
Ponadto, dodatkowe materiały dla Osób uczestniczących w konwersatorium umieszczane w aplikacji MS Teams oraz na platformie Moodle.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: