Metodologia badań społecznych WNP-PE-MBS-W
Treści merytoryczne:1. Elementy wiedzy o nauce i poznaniu naukowym. 2. Metodologia badań w naukach społecznych 3. Teoretyczne aspekty badań społecznych. 4. Typologia badań społecznych ze względu na cel i przedmiot badań 5. Badania ilościowe i jakościowe. 6. Konceptualizacja i operacjonalizacja badań. 7. Cel badań, problemy i hipotezy. 8. Zmienne i wskaźniki w badaniach społecznych. 9. Metody - techniki - narzędzia badawcze w pedagogice. 10. Charakterystyka metod badań społecznych. 11. Pojęcie i skale pomiaru. 12. Organizacja i realizacja badań. 13. Analiza danych. 14. Procedury wnioskowania statystycznego.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza: Student ma pogłębioną i rozszerzoną wiedzę o obszarach nauk społecznych (pedagogicznych), ich wzajemnych przedmiotowych i metodologicznych powiązaniach z różnymi dyscyplinami nauki, o różnych środowiskach wychowawczych, ich specyfice i procesach w nich zachodzących, konieczności ich rozpoznawania w procesie badań empirycznych.
Ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę na temat metod badań stosowanych w naukach społecznych, zasad przygotowania koncepcji badań.
Umiejętności: Posiada pogłębione umiejętności obserwowania, wyszukiwania, przetwarzania, diagnozowania, racjonalnego oceniania zjawisk społecznych, problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturowych. Posiada rozwinięte umiejętności badawcze: formułuje problemy i hipotezy badawcze, dobiera metody, techniki, konstruuje narzędzia badawcze, opracowuje, prezentuje i interpretuje wyniki badań, wyciąga wnioski, wskazuje kierunki dalszych badań.
Kompetencje: Ma pogłębioną świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego rozwoju osobistego i zawodowego. Ma pozytywne nastawienie do nabywania wiedzy z zakresu metodologii nauk społecznych i budowania warsztatu pracy badacza.
Opis ECTS:
Udział w wykładzie: 30 godz.
Czas na zapoznanie się z literaturą: 20 godz.
Przygotowanie do egzaminu 20 godz.
Praca własna studenta (koncepcja badań): 20
SUMA GODZIN 60 godzin
LICZBA ECTS 60 godz./30 godz. = 2ects
Kryteria oceniania
Egzamin - Zaliczenie na podstawie uczestnictwa w wykładzie, aktywności i zaangażowania w trakcie zajęć oraz przygotowanego w trakcie trwania wykładu koncepcji badania naukowego w zakresie pracy magisterskiej oraz terminowe zaliczenie artykułów. Student jest oceniany pod względem terminowości, pomysłowości i oryginalności wykonywanych zadań, logiczności i poprawności naukowego wnioskowania w zakresie realizacji projektu badania naukowego oraz umiejętności praktycznego wykorzystania wyników badań naukowych.
Literatura
Babbie E., Podstawy badań społecznych, Warszawa 2009; Silverman D, Interpretacja danych jakościowych, Warszawa 2007, Pilch T., Bauman T., Zasady badań pedagogicznych. Strategie ilościowe i jakościowe, Warszawa 2001; Sztumski J., Wstęp do metod i technik badań społecznych, Katowice 1999; Bocheński J.M., Współczesne metody myślenia, Poznań 1992; Kamiński S., Metoda i język. Studia z semiotyki i metodologii nauk, Warszawa 1994; Kotarbiński T., Elementy teorii poznania, logiki formalnej i metodologii nauk, Warszawa 2002; Krajewski M., Badania pedagogiczne w zarysie, Płock 2006; Nowak S., Metodologia badań społecznych, Warszawa 1985; Ferguson G., Analiza statystyczna w psychologii i pedagogice, Warszawa 1997; Rubacha K., Metodologia badań nad edukacją, Warszawa 2008.
Uwagi
W cyklu 2021/22_Z:
Wymagana podstawowa wiedza z podstaw filozofii, socjologii a przede wszystkim pedagogiki oraz wiedza z podstawowych zagadnień metodologii badań pedagogicznych. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: