Metodologia badań społecznych WNP-PE-MBS
Treści merytoryczne:1. Elementy wiedzy o nauce i poznaniu naukowym. 2. Metodologia badań pedagogicznych jako nauka. 3. Teoretyczne aspekty badań społecznych. 4. Typologia badań pedagogicznych ze względu na cel, organizację, przedmiot i procedurę. 5. Badania ilościowe i jakościowe w pedagogice. 6. Przedmiot i cel badań. 7. Problemy i hipotezy w badaniach społecznych. 8. Zmienne i wskaźniki w badaniach pedagogicznych. 9. Organizacja i etapy badań. 10. Metody - techniki – narzędzia badawcze. 11. Charakterystyka metod badań społecznych. 12. Pojęcie i skale pomiaru. 13.Zasady opracowania materiałów badawczych. 14. Procedura wnioskowania statystycznego.
Metody oceny: ocena przygotowanego własnego projektu badań społecznych
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Punkty ECTS
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:Student ma pogłębioną i rozszerzoną wiedzę o źródłach i miejscu pedagogiki, jej przedmiotowych i metodologicznych powiązaniach z innymi dyscyplinami nauk, o różnych środowiskach wychowawczych, ich specyfice i procesach w nich zachodzących, konieczności ich rozpoznawania w procesie badań empirycznych.
Ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę na temat metod badań stosowanych w naukach społecznych, zasad przygotowania koncepcji badań.
Umiejętności: Posiada pogłębione umiejętności obserwowania, wyszukiwania, przetwarzania, diagnozowania, racjonalnego oceniania zjawisk społecznych, problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych. Posiada rozwinięte umiejętności badawcze: formułuje problemy i hipotezy badawcze, dobiera metody, techniki, konstruuje narzędzia badawcze, opracowuje, prezentuje i interpretuje wyniki badań, wyciąga wnioski, wskazuje kierunki dalszych badań.
Kompetencje: Ma pogłębioną świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego rozwoju osobistego i zawodowego. Ma pozytywne nastawienie do nabywania wiedzy z zakresu pedagogiki, studiowanej dyscypliny, metodologii i budowania warsztatu pracy pedagoga oraz badacza.
FORMA AKTYWNOŚCI // ŚREDNIA LICZBA GODZIN NA ZREALIZOWANIE AKTYWNOSĆI
Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia 30
Przygotowanie się do zajęć, lektury 20
Przygotowanie się do egzaminu 30
Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji 30
Inne formy
Sumaryczna liczba punktów ECTS 4
Kryteria oceniania
Ocenie podlega projekt badawczy z obszaru nauk społecznych.
Kryteria oceniania:
projekt niepoprawny metodologicznie - 2
projekt minimum poprawny metodologicznie - 3
projekt standardowy poprawny metodologicznie - 4
Projekt twórczy spełniający kryteria metodologiczne - 5
Literatura
Pilch T., Bauman T., Zasady badań pedagogicznych. Strategie ilościowe i jakościowe, Warszawa 2001; Pilch T., Zasady badań pedagogicznych, Warszawa 1998; Łobocki M., Metody i techniki badań pedagogicznych, Kraków 2000; Łobocki M., Wprowadzenie do metodologii badań pedagogicznych, Kraków 1999; Sztumski J., Wstęp do metod i technik badań społecznych, Katowice 1999; Góralski A., Metody opisu i wnioskowania statystycznego w psychologii i pedagogice, Warszawa 1987; Bocheński J.M., Współczesne metody myślenia, Poznań 1992; Kamiński S., Metoda i język. Studia z semiotyki i metodologii nauk, Warszawa 1994; Kotarbiński T., Elementy teorii poznania, logiki formalnej i metodologii nauk, Warszawa 2002; Krajewski M., Badania pedagogiczne w zarysie, Płock 2006; Konarzewski K., Jak uprawiać badania oświatowe. Metodologia praktyczna, Warszawa 2000; Metodologia pedagogiki społecznej, pod red. R. Wroczyńskiego, T. Pilcha, Wrocław – Warszawa – Kraków – Gdańsk 1974; Nowak S., Metodologia badań społecznych, Warszawa 1985; Ferguson G., Analiza statystyczna w psychologii i pedagogice, Warszawa 1997;Góralski A., Metody badań pedagogicznych w zarysie, Warszawa 1999; Pedagogika, pod red. Z. Kwiecińskiego, B. Śliwerskiego, t. I, Warszawa 2005; Rubacha K., Metodologia badań nad edukacją, Warszawa 2008.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: