Logika WNP-PE-L
Treści merytoryczne:
1. Logika w teorii: Jak myślimy? Logika a inne typy wiedzy: matematyka, filozofia, psychologia (historia problemu); Kultura znaku: symbole, języki, obrazy, znaki naturalne i umowne.
2. Logika w akcji: Tautologie i kombinatoryka zero-jedynkowa; Elementy rachunku zdań; Kwadrat logiczny; Błędy logiczne - treściowe, języka, metodologiczne, rozumowania..
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Efekty kształcenia
(W) Student objaśnia podstawową terminologię logiczną.Charakteryzuje typy błędów logicznych. Rozróżnia typy definicji. Tłumaczy elementarne problemy dotyczące rachunku logicznego.
(U)Student klasyfikuje i analizuje błędy logiczne. Posługuje się kategoriami składniowymi Porównuje rodzaje definicji i typy wiedzy. Posługuje się rachunkiem logicznym: sylogistyka,rachunek zdań. Odróżnia rozumowania niezawodne od zawodnych.
(K) Student zachowuje krytycyzm w wyrażaniu opinii. Troszczy się o zachowanie elementarnej kultury logicznej w dyskusji. Wykazuje się odpowiedzialnością w formułowaniu wypowiedzi ustnych i pisemnych.
AKTYWNOŚĆ STUDENTA i LICZBA GODZIN PRACY
_________________________________________
wykład............................................................30
Przygotowanie się do zajęć.................................25
Przygotowanie się do egzaminu...........................30
konsultacje.........................................................5
__________________________________________
Sumaryczna liczba punktów ECTS 3
Kryteria oceniania
Wykład informacyjny (konwencjonalny) z elementami wykładu problemowego.
1) ocena formująca:
- na ocenę 2 – Student nie zna definicji podstawowych pojęć z zakresu logiki; nie rozróżnia podstawowych kategorii składniowych i elementów rachunku logicznego.
- na ocenę 3 – Student poprawnie prezentuje wiedzę z zakresu podstawowych pojęć logicznych, rozróżnia kategorie składniowe, typy definicje i wymienia elementy rachunku logicznego.
- na ocenę 4 – Student nie tylko prezentuje wiedzę z zakresu podstawowych pojęć logicznych, rozróżnia kategorie składniowe, typy definicje i wymienia elementy rachunku logicznego, ale potrafi wyjaśniać różne definicje, kategorie składniowe i posługuje się rachunkiem logicznym. Analizuje różne typy błędów logicznych.
- na ocenę 5 – Student posługuje się podstawowymi pojęciami logicznymi, kategoriami składniowymi, definicjami i rachunkiem logicznym oraz stosuje praktycznie wyłonione w analizie różne typy błędów logicznych.
2) ocena końcowa: na ocenę końcową składa się ocena z testu (14-15 zadań). Na ocenę 3.0 student musi uzyskać 7-8 punktów; na ocenę 3,5- 9-10 pkt.; na ocenę 4,0 - 11-12 pkt.; na ocenę 4,5 - 13 pkt.; na ocenę 5,0 - 14-15 pkt.
Literatura
1. Podręcznik: K. Pawłowski, Podstawy logiki ogólnej. Skrypt dla studentów kierunków humanistycznych, Wyd. UKSW, Warszawa 2016; K. Pawłowski, Zarys logiki. Skrypt dla studentów kierunków humanistycznych, Wyd. UKSW, Warszawa 2012.
2. Literatura przedmiotu: L. Borkowski, Logika formalna, PWN, Warszawa 1997; Tenże, Wprowadzenie do logiki i teorii mnogości, TN KUL, Lublin 1991; S. Kamiński, Pojęcie nauki i klasyfikacja nauk, TN KUL, Lublin 1981; Tenże, Filozofia i metoda, TN KUL, Lublin 1993; E. Żarnecka-Biały, Mała logika, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, wyd. 4 z CD, Kraków 2006; Mała encyklopedia logiki, red. nauk. W. Marciszewski, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław 1988.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: