Kultura fizyczna w przedszkolu i klasach I - III WNP-PE-KF
1. Podział i charakterystyka metod stosowanych na zajęciach ruchowych w przedszkolu i w klasach I-III
2. Organizacyjne formy pracy w zakresie wychowania fizycznego w przedszkolu:
- zabawy ruchowe (właściwości, rola, rodzaje i charakterystyka zabaw
ruchowych),
- zabawy i ćwiczenia poranne,
- zestawy ćwiczeń gimnastycznych,
- zabawy i ćwiczenia w terenie,
- swobodne, dowolne zabawy ruchowe dzieci.
3. Formy aktywności ruchowej w edukacji wczesnoszkolnej.
4. Analiza treści programowych dotyczących aktywności fizycznej w przedszkolu i w klasach I-III.
5.Struktura jednostki metodycznej wychowania fizycznego.
6.Zabawy ruchowe w pracy z dziećmi klas młodszych.
7. Wspólne opracowanie scenariusza jednostki metodycznej wychowania fizycznego.
8. Promowanie zdrowego trybu życia wśród dzieci i rodziców.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
EK-1 student ma wiedzę dotyczącą zachowania bezpieczeństwa i terminologii z zakresu kultury fizycznej.
EK-2 student zna metody pracy i ćwiczenia ruchowe w zakresie wychowania fizycznego w przedszkolu i klasach I-III.
Umiejętności:
EK-3 student potrafi skonstruować scenariusz zajęć z zakresu kultury fizycznej w przedszkolu i szkole (klasy I-III) zgodnie z założeniami metodyki pracy z dziećmi i cechami ich fizjologicznego rozwoju.
EK-4 potrafi stosować różne metody, formy pracy z dzieckiem w zakresie kultury fizycznej
Kompetencje społeczne:
EK-5 jest świadomy potrzeby poszerzania swojej wiedzy i wzbogacania swojego warsztatu pracy.
EK-6 jest dojrzały i zaangażowany w planowanie i realizację działań edukacyjnych i wychowawczych. Prezentuje wysoki poziom kultury osobistej.
OPIS ECTS: 2
Udział w ćwiczeniach: 15
Przygotowanie do ćwiczeń, literatura: 25
Przygotowanie projektu: 10
Kryteria oceniania
Kryteria oceniania:
Wiedza:
ocena dst (3,0) - student ma podstawową wiedzę dotyczącą zachowania bezpieczeństwa i terminologii z zakresu kult. fizycznej. Wymienia metody pracy i niektóre ćwiczenia ruchowe w zakresie wychowania fizycznego.
ocena dst. plus (3,5) - student ma podstawową wiedzę dotyczącą zachowania bezpieczeństwa i terminologii z zakresu kult. fizycznej. Wymienia metody pracy i podstawowe ćwiczenia ruchowe w zakresie wychowania fizycznego.
ocena db (4,0) - student ma podstawową wiedzę dotyczącą zachowania bezpieczeństwa i terminologii z zakresu kult. fizycznej. Wymienia i krótko charakteryzuje metody pracy i podstawowe ćwiczenia ruchowe w zakresie wychowania fizycznego.
ocena db plus (4,5) - student ma podstawową wiedzę dotyczącą zachowania bezpieczeństwa i terminologii z zakresu kult. fizycznej. Wymienia i charakteryzuje metody pracy i podstawowe ćwiczenia ruchowe w zakresie wychowania fizycznego.
ocena bdb (5,0) - student ma podstawową wiedzę dotyczącą zachowania bezpieczeństwa i terminologii z zakresu kult. fizycznej. Wymienia i w wyczerpujący sposób charakteryzuje metody pracy i podstawowe ćwiczenia ruchowe w zakresie wychowania fizycznego.
Umiejętności:
ocena dst (3,0) - student potrafi skonstruować prosty scenariusz zajęć z zakresu kultury fizycznej w przedszkolu i szkole (klasy I-III) zgodnie z założeniami metodyki pracy z dziećmi i cechami ich fizjologicznego rozwoju, potrafi stosować podstawowe metody, formy pracy z dzieckiem.
ocena dst. plus (3,5) - student potrafi skonstruować poprawny scenariusz zajęć z zakresu kultury fizycznej w przedszkolu i szkole (klasy I-III) zgodnie z założeniami metodyki pracy z dziećmi i cechami ich fizjologicznego rozwoju, potrafi stosować podstawowe metody, formy pracy z dzieckiem.
ocena db (4,0) - student potrafi skonstruować ciekawy scenariusz zajęć z zakresu kultury fizycznej w przedszkolu i szkole (klasy I-III) zgodnie z założeniami metodyki pracy z dziećmi i cechami ich fizjologicznego rozwoju, potrafi stosować różne metody, formy pracy z dzieckiem.
ocena db plus (4,5) - student potrafi skonstruować inspirujący scenariusz zajęć z zakresu kultury fizycznej w przedszkolu i szkole (klasy I-III) zgodnie z założeniami metodyki pracy z dziećmi i cechami ich fizjologicznego rozwoju, potrafi stosować różne metody, formy pracy z dzieckiem.
ocena bdb (5,0) - student potrafi skonstruować oryginalny scenariusz zajęć z zakresu kultury fizycznej w przedszkolu i szkole (klasy I-III) zgodnie z założeniami metodyki pracy z dziećmi i cechami ich fizjologicznego rozwoju, potrafi stosować różne, innowacyjne metody, formy pracy z dzieckiem.
Kompetencje:
ocena dst (3,0) - ma podstawową świadomość potrzeby poszerzania swojej wiedzy i wzbogacania swojego warsztatu pracy; odznacza się niską dojrzałością i zaangażowaniem w planowaniu i realizacji działań edukacyjno-wychowawczych.
ocena dst. plus (3,5) - ma podstawową świadomość potrzeby poszerzania swojej wiedzy i wzbogacania swojego warsztatu pracy; odznacza się niską dojrzałością i zaangażowaniem w planowaniu i realizacji działań edukacyjno-wychowawczych.
ocena db (4,0) - ma świadomość potrzeby poszerzania swojej wiedzy i wzbogacania swojego warsztatu pracy; jest dojrzały i zaangażowany w planowanie i realizację działań edukacyjnych i wychowawczych.
ocena db plus (4,5) - jest świadomy potrzeby poszerzania swojej wiedzy i wzbogacania swojego warsztatu pracy; jest dojrzały i zaangażowany w planowanie i realizację działań edukacyjno-wychowawczych.
ocena bdb (5,0) - ma świadomość potrzeby poszerzania swojej wiedzy i wzbogacania swojego warsztatu pracy; odznacza się wysoką dojrzałością i zaangażowaniem w planowaniu i realizacji działań edukacyjno-wychowawczych.
Efekty w obszarze wiedzy są osiągane takimi metodami jak: wykład informacyjny, wykład konwersatoryjny, ćwiczebna oparta na wykorzystaniu różnych źródeł wiedzy, indywidualna lektura tekstów, a weryfikowane kolokwium.
Efekty w obszarze umiejętności są osiągane takimi metodami jak: metoda sytuacyjna, giełda pomysłów, referat, pokaz a weryfikowane poprzez samodzielne skonstruowanie scenariusza zajęć.
Efekty w obszarze kompetencji społecznych - ocenianie ciągłe
Warunki zaliczenia przedmiotu:
1. obecność na zajęciach (dopuszczalna jest 1 nieobecność w trakcie trwania kursu)
2. aktywny udział w zajęciach (czytanie literatury, ustaw i rozporządzeń, udział w dyskusjach, ćwiczeniach)
3. przygotowanie scenariusza zajęć,
4. zaliczenie kolokwium pisemnego.
Na ocenę końcową składają się:
kolokwium pisemne – max. 50 pkt.;
aktywność podczas zajęć – max.25 pkt.
przygotowanie scenariusza zajęć - max.25 pkt.
Maksymalna liczba punktów możliwych do zdobycia wynosi 100.
100-95 – ocena 5,0
94-84 – ocena 4,5
83-73 – ocena 4,0
72-62 – ocena 3,5
61 – 52 - ocena 3,0
51 i poniżej – ocena 2,0
Literatura
Literatura obowiązkowa:
Lipiejko M.: Zajęcia ruchowe w przedszkolu: gry i zabawy ruchowe. PWN, Warszawa 2016
Literatura dodatkowa:
Bondarowicz M.: Zabawy i gry ruchowe. W-wa 1982
Dutkiewicz K., Konieczny T.: Wychowanie fizyczne w edukacji klas młodszych. Warszawa 2001
Moliere S.: Metodyka wychowania fizycznego w przedszkolu. Warszawa 1974.
Owczarek S.: Gimnastyka przedszkolaka. Warszawa 2001.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: