Kultura żywego słowa WNP-PE-K
Zajęcia pozwolą poznać podstawowe pojęcia: kultura języka, kultura żywego słowa, uzus językowy, norma językowa i jej kodyfikacja, poprawność w obrębie wszystkich poziomów języka i sprawność językowa, kryteria poprawności językowej, typologia stylów i odmian współczesnego języka polskiego. Nauczą rozpoznanawania innowacji, błędów i usterek językowych na materiale przykładowym oraz przygotowania wystąpień publicznych.
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Student:
W_01 wymienia i charakteryzuje mechanizm wytwarzania dźwięków mowy,
W_02 omawia zagadnienie ortofonii polskiej,
W_03 omawia zagadnienia z zakresu retoryki i erystyki,
W_04 dokonuje charakterystyki form niewerbalnej komunikacji,
W_05 omawia zagadnienia higieny głosu.
Umiejętności
Student:
U_01 potrafi ocenić i udzielić informacji zwrotnej mówcy na temat ortofonii, prawidłowego oddechu dla mowy, prozodyki mowy.
U_02 potrafi wygłosić prezentację typu elevator pitch z uwzględnieniem zasad ortofonii, prawidłowego oddechu dla mowy, prozodyki mowy, chwytów erystycznych, retorycznych i z użyciem mowy niewerbalnej.
U_03 potrafi interpretować tekst z uwzględnieniem różnych jego odmian,
U_04 identyfikuje w wypowiedziach chwyty retoryczne, erystyczne oraz komunikaty niewerbalne,
Kompetencje społeczne
Student:
K_01 w pracy grupowej wykazuje się kulturą osobistą i kulturą słowa,
K_02 rozumie potrzebę ustawicznego pogłębiania swoich
umiejętności językowych oraz potrafi samodzielnie
wykorzystywać w tym celu dostępne mu źródła,
K_03 czyta ze zrozumieniem teksty ogólne i specjalistyczne
oraz ocenia je krytycznie pod względem przydatności do
swojej pracy akademickiej.
Kryteria oceniania
Ocena dostateczna
Student/ka w wygłaszanej prezentacji typu elevator pitch oraz w wygłaszanej informacji zwrotnej oceniającej prezentację kolegi/koleżanki wykazuje znajomość pojęć z zakresu wiedzy przedmiotowej, ale nie w pełni potrafi je wykorzystać efektywnie, popełnia błędy, omówienia są niewyczerpujące. W zakresie kompetencji społecznych - wykazuje je w pełnym stopniu.
Ocena dostateczna plus
Student/ka w wygłaszanej prezentacji typu elevator pitch oraz w wygłaszanej informacji zwrotnej oceniającej prezentację kolegi/koleżanki wykazuje znajomość pojęć z zakresu wiedzy przedmiotowej, ale nie w pełni potrafi je wykorzystać efektywnie, popełnia błędy, omówienia są niewyczerpujące. W zakresie kompetencji społecznych - wykazuje je w pełnym stopniu.
Ocena dobra
Student/ka w wygłaszanej prezentacji typu elevator pitch oraz w wygłaszanej informacji zwrotnej oceniającej prezentację kolegi/koleżanki wykazuje znajomość pojęć z zakresu wiedzy przedmiotowej i potrafi je wykorzystać efektywnie, choć nie bez błędów i luk. W zakresie kompetencji społecznych - wykazuje je w pełnym stopniu.
Ocena dobra plus
Student/ka w wygłaszanej prezentacji typu elevator pitch oraz w wygłaszanej informacji zwrotnej oceniającej prezentację kolegi/koleżanki wykazuje znajomość pojęć z zakresu wiedzy przedmiotowej i potrafi je wykorzystać efektywnie, popełnia nieliczne błędy. W zakresie kompetencji społecznych - wykazuje je w pełnym stopniu, dodatkowo aktywnie poszukuje źródeł wiedzy i możliwości rozwijania umiejętności.
Ocena bardzo dobra
Student/ka w wygłaszanej prezentacji typu elevator pitch oraz w wygłaszanej informacji zwrotnej oceniającej prezentację kolegi/koleżanki wykazuje znajomość pojęć z zakresu wiedzy przedmiotowej i potrafi je wykorzystać efektywnie, bezbłędnie, świadomie, wyczerpująco. Dodatkowo dokonuje analiz zarówno na poziomie przedmiotowym, jak i na metapoziomie. W zakresie kompetencji społecznych - wykazuje je w pełnym stopniu, dodatkowo aktywnie poszukuje źródeł wiedzy i możliwości rozwijania umiejętności.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: