Historia myśli pedagogicznej WNP-PE-HMPC
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z najważniejszymi kierunkami rozwoju teoretycznej refleksji nad wychowaniem oraz dziejami praktyki edukacyjnej od Starożytności do XX wieku i dzięki temu ukazanie korzeni współczesnej pedagogiki. Ćwiczenia obejmują dzieje myśli i związane z nimi dzieje praktyki pedagogicznej - w szerokim kontekście społecznym, religijnym, ekonomicznym i politycznym. Program obejmuje pedagogiczną myśl starożytną i jej uwarunkowania, a następnie dzieje myśli pedagogicznej i jej konteksty w okresie Średniowiecza i Odrodzenia. Oprócz myśli pedagogicznej powszechnej, od okresu Odrodzenia uwzględnia sie także polską myśl o wychowaniu. Ćwiczenia obejmują dzieje myśli pedagogicznej i jej uwarunkowań w okresie od epoki Baroku, porzez Oświecenie i wiek XIX - aż do wybuchu II wojny światowej.
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Efekty kształcenia
Efektem kształcenia ma być znajomość historycznych źródeł elementarnej terminologii używanej w pedagogice i umiejętność jej stosowania. Student powinien zdobyć wiedzę na temat historycznych podstaw systemu kształcenia i wychowania, umieć rozróżniać i scharakteryzować teoretyczne założenia i praktyczne rozwiązania stosowane w poszczególnych epokach historycznych. Powinien zdobyć umiejętność spójnego wypowiadania się na temat wybranych historycznych zagadnień pedagogicznych, zrozumieć znaczenie ciągłego poszerzania swojej wiedzy pedagogicznej.
wiedza:
EK-1 uporządkowana wiedza na temat dziejów kształcenia
znajomość najwazniejszych nurtów i systemów pedagogicznych
Umiejętności:
EK-2- umiejętność wypowiedzi na tematy wybranych zagadnień z zakresu historii myśli pedagogicznej
Kompetencje społeczne
EK-3 student dostrzega znaczenie i rolę wartości ogólnoludzkich, uniwersalnych i chrześcijańskich w budowaniu relacji pedagogicznych
punkty ECTS - 4 (1 ECTS=25 godz)
punkty ECTS -2 (1 ECTS= 30 godz)
udział w zajęciach - 30 godz
przygotowanie referatów - 10 godz.
przygotowanie do zajęć - 20 godz.
Kryteria oceniania
Sprawdzenie wiedzy faktograficznej i umiejętności wiązania jej w całość, sprawdzenie umiejętności wyciągania logicznych wniosków z posiadanej wiedzy. Na zaliczenie student przygotowuje referat. W wątpliwych dla prowadzącego przypadkach jest przeprowadzane kolokwium pisemne.
Literatura
S. Kot, Historia wychowania, t.1 i 2, Warszawa 1994; S.Litak, Historia wychowania - do Wielkiej Rewolucji Francuskiej, Kraków 2005; J.Draus, R.Terlecki, Historia wychowania - wiek XIX i XX, Kraków 2005, Żródła do dziejów wychowania i myśli pedagogicznej, t.I, II i III, prac. S.Wołoszyn, Warszawa 1965; Materiały do ćwiczeń z historii wychowania, cz.I i II, Warszawa 1994-1995
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: