Gerontologia społeczna WNP-PE-GE-LIC
1. Zjawisko starzenia się społeczeństw, przyczyny i skutki (2h)
2. Postawy wobec starości i osób starszych, stereotypy i dyskryminacja ze względu na wiek (3h)
3. Psychologiczne i społeczne teorie starzenia się (4h)
4. Psychologiczne zmiany zachodzące z wiekiem (3h)
5. Społeczne uwarunkowania procesu starzenia się (3h)
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student/ka:
NP1_W25 zna i rozumie zmiany zachodzące w cyklu życia człowieka związane ze starzeniem się i starością
NP1_U01 potrafi dokonać obserwacji i interpretacji zjawiska starzenia się społeczeństw oraz związanego z nim ageizmu, jak również analizować jego indywidualne i ogólnospołeczne konsekwencje
NP1_K11 jest gotowy do zastosowania wiedzy gerontologicznej w rozpoznawaniu potrzeb osób starszych oraz wykazuje wrażliwość na ich specyficzne problemy
Kryteria oceniania
Warunkiem przystąpienia do zaliczenia przedmiotu jest obecność na zajęciach. Jeśli przedmiot trwa 15 godzin, dopuszcza się jedną nieusprawiedliwioną nieobecność, jeśli trwa 30 godzin - dopuszczalne są dwie nieusprawiedliwione nieobecności. Nieobecność można usprawiedliwić na podstawie zwolnienia lekarskiego. Dodatkową nieobecność można zaliczyć po uzgodnieniu z osobą prowadzącą zajęcia. Absencja równa lub powyżej 8 nieusprawiedliwionych godzin (4 spotkania) dla 15-godzinnego cyklu oraz 16 nieusprawiedliwionych godzin (8 spotkań) dla cyklu 30-godzinnego wyklucza możliwość odrobienia zajęć i uzyskania zaliczenia przedmiotu.
Zaliczenie obejmuje tematykę poruszaną na zajęciach oraz zawartą w zalecanych materiałach źródłowych.
Zaliczenie przedmiotu odbywa się na podstawie oceny z:
1) projektu (100 pkt.).
Ocena końcowa:
60-67 pkt. - 3,0
68-75 pkt. - 3,5
76-83 pkt. - 4,0
84-91 pkt. - 4,5
92-100 pkt. - 5,0
Projekt obejmuje tematykę poruszaną na zajęciach oraz zawartą w zalecanych materiałach źródłowych. Projektu nie zalicza się (0%), jeśli student nie wykonał go w pełni samodzielnie i nosi on znamiona plagiatu.
Student/ka, który spóźni się na zajęcia (dopuszczalne jest max. 15 min. spóźnienia), zobowiązany/a jest do zgłoszenia spóźnienia u prowadzącego zajęcia tuż po ich zakończeniu. Jeśli tego nie dopełni, aktualna pozostanie nota o jego nieobecności na zajęciach.
Kryteria wystawiania oceny końcowej:
2,0
Student/ka nie zna i nie rozumie zachodzących z wiekiem zmian psychicznych i społecznych, nie rozpoznaje zjawiska starzenia się społeczeństw oraz objawów związanego z nim ageizmu, a także nie wykazuje gotowości do zastosowania wiedzy gerontologicznej w rozpoznawaniu potrzeb osób starszych ani wrażliwości na ich specyficzne problemy
3,0
Student/ka wykazuje podstawową znajomość zmian psychicznych i społecznych zachodzących w procesie starzenia się człowieka, rozpoznaje zjawisko starzenia się społeczeństw oraz objawy związanego z nim ageizmu, a także wykazuje podstawową gotowość do zastosowania wiedzy gerontologicznej w rozpoznawaniu potrzeb osób w starszym wieku.
3,5
Student/ka dość dobrze zna zmiany psychiczne i społeczne zachodzące w procesie starzenia się człowieka, rozpoznaje zjawisko starzenia się społeczeństw oraz objawy związanego z nim ageizmu, a także wykazuje gotowość do zastosowania wiedzy gerontologicznej w rozpoznawaniu potrzeb osób w starszym wieku.
4,0
Student/ka wykazuje dobrą znajomość i rozumienie zmian psychicznych i społecznych zachodzących w procesie starzenia się człowieka, rozpoznaje zjawisko starzenia się społeczeństw oraz objawy związanego z nim ageizmu, a także potrafi dokonać podstawowej analizy jego indywidualnych i ogólnospołecznych konsekwencji; Wykazuje gotowość do zastosowania wiedzy gerontologicznej w rozpoznawaniu potrzeb osób w starszym wieku oraz podstawową oraz wrażliwości na ich specyficzne problemy
4,5
Student/ka wykazuje dobrą znajomość i rozumienie zmian psychicznych i społecznych zachodzących w procesie starzenia się człowieka, rozpoznaje zjawisko starzenia się społeczeństw oraz objawy związanego z nim ageizmu, a także potrafi dokonać rozszerzonej analizy jego indywidualnych i ogólnospołecznych konsekwencji; Wykazuje gotowość do zastosowania wiedzy gerontologicznej w rozpoznawaniu potrzeb osób w starszym wieku oraz wrażliwość na ich specyficzne problemy
5,0
Student/ka wykazuje bezbłędną znajomość i bardzo dobre rozumienie zmian psychicznych i społecznych zachodzących w procesie starzenia się człowieka, rozpoznaje zjawisko starzenia się społeczeństw oraz objawy związanego z nim ageizmu, a także potrafi dokonać zaawansowanej analizy jego indywidualnych i ogólnospołecznych konsekwencji; Wykazuje wysoką gotowość do zastosowania wiedzy gerontologicznej w rozpoznawaniu potrzeb osób w starszym wieku oraz wrażliwość na ich specyficzne problemy
ECTS [1 ECTS = 25 (30) godz.]:
udział w zajęciach - 15 godz.
przygotowanie do zajęć, lektury - 15 godz.
przygotowanie do zaliczenia końcowego - 20 godz.
RAZEM 50 godz.
Liczba ECTS: 2
Literatura
Kilian M., , Funkcjonowanie osób w starszym wieku, Difin, Warszawa 2020, rozdział 1, 2 i 4.;
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: