Gerontologia społeczna WNP-PE-GE-LIC
1. Starzejące się społeczeństwa – przyczyny, konsekwencje i wyzwania w skali globalnej oraz indywidualnej (4h)
2. Relacje i codzienność seniorów – rodzina i przyjaciele, praca i czas wolny
3. Psychospołeczne teorie starzenia się i ich praktyczny wymiar (4h)
4. Starość w oczach innych – postawy wobec seniorów, stereotypy i zjawisko ageizmu (3h)
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student/ka:
NP1_W25 zna i rozumie zmiany zachodzące w cyklu życia człowieka związane ze starzeniem się i starością
NP1_U01 potrafi dokonać obserwacji i interpretacji zjawiska ageizmu, jak również analizować jego indywidualne i ogólnospołeczne konsekwencje
NP1_K11 jest gotowy do zastosowania wiedzy gerontologicznej w rozpoznawaniu specyficznych potrzeb osób starszych oraz starzejących się społeczeństw
Kryteria oceniania
Warunkiem przystąpienia do zaliczenia przedmiotu jest obecność na zajęciach. Jeśli przedmiot trwa 15 godzin, dopuszcza się jedną nieusprawiedliwioną nieobecność, jeśli trwa 30 godzin - dopuszczalne są dwie nieusprawiedliwione nieobecności. Nieobecność można usprawiedliwić na podstawie zwolnienia lekarskiego. Dodatkową nieobecność można zaliczyć po uzgodnieniu z osobą prowadzącą zajęcia. Absencja równa lub powyżej 8 nieusprawiedliwionych godzin (4 spotkania) dla 15-godzinnego cyklu oraz 16 nieusprawiedliwionych godzin (8 spotkań) dla cyklu 30-godzinnego wyklucza możliwość odrobienia zajęć i uzyskania zaliczenia przedmiotu.
Student/ka, który spóźni się na zajęcia (dopuszczalne jest max. 15 min. spóźnienia), zobowiązany/a jest do zgłoszenia spóźnienia u prowadzącego zajęcia tuż po ich zakończeniu. Jeśli tego nie dopełni, aktualna pozostanie nota o jego nieobecności na zajęciach.
Zaliczenie obejmuje tematykę poruszaną na zajęciach oraz zawartą w zalecanych materiałach źródłowych.
Zaliczenie przedmiotu odbywa się na podstawie oceny z:
1) projektu (100 pkt.).
Ocena końcowa:
60-67 pkt. - 3,0
68-75 pkt. - 3,5
76-83 pkt. - 4,0
84-91 pkt. - 4,5
92-100 pkt. - 5,0
Projekt obejmuje tematykę poruszaną na zajęciach oraz zawartą w zalecanych materiałach źródłowych. Projektu nie zalicza się (0%), jeśli student nie wykonał go w pełni samodzielnie lub nosi on znamiona plagiatu.
Kryteria wystawiania oceny końcowej:
2,0
Student/ka nie zna i nie rozumie zachodzących z wiekiem zmian psychicznych i społecznych, nie rozpoznaje zjawiska starzenia się społeczeństw i związanego z nim ageizmu oraz jego konsekwencji, a także nie wykazuje gotowości do zastosowania wiedzy gerontologicznej w rozpoznawaniu specyficznych potrzeb osób starszych w skali globalnej.
3,0
Student/ka wykazuje podstawową znajomość zmian psychicznych i społecznych zachodzących w procesie starzenia się człowieka, rozpoznaje zjawisko starzenia się społeczeństw oraz objawy związanego z nim ageizmu, a także wykazuje podstawową gotowość do zastosowania wiedzy gerontologicznej w rozpoznawaniu specyficznych potrzeb osób starszych w skali globalnej.
3,5
Student/ka dość dobrze zna zmiany psychiczne i społeczne zachodzące w procesie starzenia się człowieka, rozpoznaje zjawisko starzenia się społeczeństw oraz objawy związanego z nim ageizmu, a także wykazuje gotowość do zastosowania wiedzy gerontologicznej w rozpoznawaniu specyficznych potrzeb osób starszych w skali jednostkowej i globalnej.
4,0
Student/ka wykazuje dobrą znajomość i rozumienie zmian psychicznych i społecznych zachodzących w procesie starzenia się człowieka, rozpoznaje zjawisko starzenia się społeczeństw oraz objawy i związanego z nim ageizmu, a także potrafi dokonać podstawowej analizy jego indywidualnych i ogólnospołecznych konsekwencji; Wykazuje gotowość do zastosowania wiedzy gerontologicznej w rozpoznawaniu specyficznych potrzeb osób starszych w skali jednostkowej i globalnej.
4,5
Student/ka wykazuje dobrą znajomość i rozumienie zmian psychicznych i społecznych zachodzących w procesie starzenia się człowieka, rozpoznaje zjawisko starzenia się społeczeństw oraz objawy związanego z nim ageizmu, a także potrafi dokonać rozszerzonej analizy jego indywidualnych i ogólnospołecznych konsekwencji; Wykazuje wysoką gotowość do zastosowania wiedzy gerontologicznej w rozpoznawaniu szczególnych potrzeb osób starszych w skali jednostkowej i globalnej, a także wrażliwość na ich specyficzne problemy.
5,0
Student/ka wykazuje bezbłędną znajomość i bardzo dobre rozumienie zmian psychicznych i społecznych zachodzących w procesie starzenia się człowieka, rozpoznaje zjawisko starzenia się społeczeństw oraz objawy związanego z nim ageizmu, a także potrafi dokonać zaawansowanej analizy jego indywidualnych i ogólnospołecznych konsekwencji; Wykazuje wysoką gotowość do zastosowania wiedzy gerontologicznej w rozpoznawaniu szczególnych potrzeb osób starszych w skali jednostkowej i globalnej, a także wysoką wrażliwość na ich specyficzne problemy
ECTS [1 ECTS = 25 (30) godz.]:
udział w zajęciach - 15 godz.
przygotowanie do zajęć, lektury - 15 godz.
przygotowanie do zaliczenia końcowego - 20 godz.
RAZEM 50 godz.
Liczba ECTS: 2
Literatura
Kilian M., , Funkcjonowanie osób w starszym wieku, Difin, Warszawa 2020, rozdział 1, 2 i 4.;
Dodatkowe materiały będą podawane w trakcie zajęć.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: