Filozoficzne podstawy pedagogiki WNP-PE-FPP
1. Mądrość - filozofia starożytna
2. Byt, realizm, prawda - filozofia średniowieczna
3. Poznanie, świadomość - Kartezjusz, Kant, Hegel
4. Natura człowieka: ciało - duch, osoba
5. Człowiek - istotą społeczną, indywidualizm - egzystencjalizm
6. Wartości - personalizm, fenomenologia, filozofia spotkania
7. Płeć - mężczyzna, kobieta; filozofia klasyczna, gender, queer, LGBT
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Student zna podstawowe terminy filozoficzne, rozumie specyfikę filozofii, potrafi wskazać najważniejszych filozofów i najważniejsze nurty filozoficzne, zna podstawie tezy antropologii, potrafi wskazać i wyjaśnić najważniejsze problemy i kontrowersje w metafizyce, antropologii i aksjologii.
Umiejętności
Student potrafi rozróżnić zagadnienia filozoficzne od psychologicznych socjologicznych, umie przedstawić i wyjaśnić znaczenie podstawowych problemów filozoficznych w wychowaniu i pedagogice.
Kompetencje
Student rozumie potrzebę zajmowania postawy refleksyjnej i krytycznej w badaniach naukowych, ma zrozumienie dla znaczenia problematyki filozoficznej, jest otwarty na dyskusję, przyjmuje postawę odpowiedzialności i współpracy w działaniach naukowych.
ECTS
liczba ECTS - 3 (1 ECTS = 25/30 godz.)
wykłady - 30 godz.
przygotowanie do zajęć, lektury - 25 godz.
przygotowanie do kolokwium - 35 godz.
suma godzin - 80
Kryteria oceniania
Metody oceny: elementy oceny
- zdolność do merytorycznej dyskusji, precyzyjnego formułowania problemów;
- umiejętność krytycznej lektury tekstu filozoficznego;
- pisemny sprawdzian wiedzy i rozumienia zagadnień filozoficznych.
Oceny
niedostateczna (2) - (student) nie zna terminologii filozifcznej; nie rozumie specyficznego charakteru filozofii; nie potrafi analizować problemów filozoficznych ani dyskutować ich;
dostateczna (3) - zna częściowo terminologię filozoficzną; rozumie jej specyfikę, ale w małym stopniu; jest zdolny do analizy i dyskusji niektórych problemów filozoficznych;
dobra (4) - zna terminologię filozoficzną, rozumie specyfikę filozofii, potrafi analizować i dyskutować problemy filozoficzne;
bardzo dobra (5) - potrafi właściwie określić specyfikę problemów filozoficznych; zna bardzo dobrze filozoficzne i antropologiczne podstawy pedagogiki; potrafi analizować problemy filozoficzne w rożnych dziedzinach życia; posiada umiejętność krytycznego myślenia i analizowania kontrowersyjnych problemów filozoficznych.
Literatura
Adler M.J., Dziesięć błędów filozoficznych, Medium, Warszawa 1995
Ajdukiewicz K., Zagadnienia i kierunki filozofii, Czytelnik, Warszawa 1983
Bocheński Józef M, Ku filozoficznemu myśleniu, Pax, Warszawa 1986.
Jan Paweł II, Pamięć i tożsamość, Wydawnictwo Znak, Kraków 2005
Kasprzyk L. Węgrzecki, Wprowadzenie do filozofii. PWN, Warszawa 1983
Kołakowski L., Mini wykłady o maxi sprawach, Wydawnictwo Znak, Kraków 2009
Krąpiec M. A., Kamiński S., Zdybicka Z. [i inni], Wprowadzenie do filozofii, Lublin 1996.
Krąpiec M. A., Ja - człowiek, Lublin 1991
Mały słownik terminów i pojęć filozoficznych, A. Podsiad, Z. Więckowski (red.), IW Pax, Warszawa 1983
Pieper Josef, W obronie filozofii, Pax, Warszawa 1985
Piquemal, Bajki filozoficzne, Muchomor, Warszawa 2004
Platon, Obrona Sokratesa
Stepień A.b., Elementy do filozofii, RW KUL, Lublin 1980
Swieżawski S., Istnienie i tajemnica, Lublin 1993
Tischner J., Zarys filozofii człowieka, Kraków 1991
Tomasz z Akwinu; Suma teologiczna (wybrane fragmenty)
Vesey G., Foulkes P., Słownik encyklopedyczny. Filozofia, Wydawnictwo RTW, Warszawa 1997
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: