Edukacja zdrowotna i promocja zdrowia, pierwsza pomoc przedmedyczna WNP-PE-EZPZPP
Przedmiot implikuje zagadnienia umożliwiające jednostkom i grupom społecznym zwiększenie kontroli nad uwarunkowaniami zdrowia w celu poprawy ich stanu zdrowia oraz sprzyja rozwijaniu zdrowego stylu życia, a także kształtowaniu innych środowiskowych i osobniczych czynników prowadzących do zdrowia.
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Efekty kształcenia
Student:
EK1. Wskazuje i tłumaczy różnice pomiędzy promocją zdrowia a profilaktyką i edukacją zdrowotną oraz implikacje praktyczne z nich wynikające. Charakteryzuje obszary działania i metody stosowane w promocji zdrowia oraz identyfikuje strategie promocji zdrowia o zasięgu lokalnym, narodowym i międzynarodowym.
EK2. Charakteryzuje inicjatywy, charakter działań w promocji zdrowia w perspektywie lokalnej, narodowej i międzynarodowej oraz omawia zasady budowania programów promocji zdrowia i edukacji zdrowotnej.
EK3. Właściwie dobiera i wykorzystuje dostępne narzędzia do oceny czynników biologicznych, społeczno-ekonomicznych i kulturowo-środowiskowych, warunkujących stan zdrowia jednostki i społeczeństwa. Przygotowuje jednostkę i rodzinę do zwiększenia kontroli nad stanem własnego zdrowia.
EK4. Konstruuje programy promocji zdrowia i edukacji zdrowotnej w oparciu o właściwie dobrany model promocji zdrowia oraz metody i techniki edukacji zdrowotnej oraz konstruuje i wdraża indywidualne programy promocji zdrowia i edukacji zdrowotnej stosownie do rozpoznanych potrzeb zdrowotnych jednostki i rodziny, współdziałając z indywidualnymi osobami, grupami wsparcia i instytucjami pracującymi na rzecz zdrowia społeczeństwa.
EK5. Prezentuje postawą osobistą wzór zachowań promujących zdrowie.
Wykazuje otwartość dla współpracy z indywidualnymi osobami, rodzinami, grupami wsparcia i instytucjami pracującymi na rzecz zdrowia społeczeństwa.
Uzasadnienie ECTS:
godziny kontaktowe- 15
przygotowanie do zajęć:- 35
przygotowanie do egzaminu: -25
przygotowanie do kolokwium: - 10
Łączna liczba godzin: 85=3 ECTS
Kryteria oceniania
na ocenę 2 (ndst.): nie umie wykorzystywać podstawowych informacji
- na ocenę 3 (dst.): poprawnie wykorzystuje zaledwie kilka informacji;
- na ocenę 4 (db.): poprawnie wykorzystuje informacje oraz potrafi je porównać;
- na ocenę 5 (bdb.): potrafi poprawnie wykorzystać zaproponowane w trakcie zajęć procedury, potrafi porównać ich efektywność a także samodzielnie identyfikować narzędzia potrzebne do rozwiązywania zadanego problemu z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru.
Literatura
Literatura obowiązkowa
Edukacja zdrowotna / Ewa Syrek, Katarzyna Borzucka-Sitkiewicz.
Edukacja zdrowotna : systemowa analiza zagadnień / Czesław Lewicki.
Edukacja zdrowotna : podręcznik akademicki / Barbara Woynarowska.
Nauczyciel jako pedagog i promotor zdrowia / pod red. Józefa Drabika i Małgorzaty Resiak ; [Akademia Wychowania Fizycznegi i Sportu im. Jędrzeja Śniadeckiego w Gdańsku].
Literatura uzupełniająca
Gromadzka-Ostrowska J., Włodarek D., Toeplitz Z., Edukacja prozdrowotna, Warszawa 2003, Wydawnictwo Naukowe Novum.
Jaczewski A., Komosińska K., Wybrane zagadnienia z edukacji zdrowotnej, Płock 2004, CeDeWu
Karski J.B., Praktyka i teoria promocji zdrowia, Warszawa 2003
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: