Elementy statystyki dla pedagogów WNP-PE-ES-MGR
Zajęcia przygotowują studentów do pracy z danymi zastanymi - krytycznej analizie i umiejętności opisu podstawowych parametrów i zależności. Dzięki zrealizowanemu programowi studenci mają możliwość zastosowania metod statystycznych w badaniach pedagogicznych z wykorzystaniem programu SPSS-Predictive Solutions.
Pierwsze zajęcia stanowią omówienie specyfiki pracy z samym
programem. Następnie wprowadzane są pojęcia związane ze statystyką opisową (miary tendencji centralnej, rozproszenia i kształtu
rozkładu), jak i z wnioskowaniem statystycznym (testy chi-kwadrat, współczynniki korelacji, testy t-Studenta i ich nieparametryczne
odpowiedniki, ANOVA, analiza regresji)
Wymagania wstępne:
myślenie logiczne; podstawowa wiedza z zakresu matematyki i operowania wartościami liczbowymi
treści merytoryczne:
W trakcie kursu będą realizowane następujące zagadnienia: wprowadzanie danych i podstawy pracy z programem, pomiar w
naukach społecznych, metody opracowania danych ilościowych (kodowanie i dekodowanie), analiza ‘braków danych’, rozkład jednej
zmiennej, statystyki opisowe, tworzenie wskaźników zmiennej, tabele współzależności, wprowadzenie do wnioskowania statystycznego
(testy chi-kwadrat, testy T- studenta, nieparametryczne odpowiedniki testów T)
Kurs realizowany jest w formie ćwiczeń, które składają się z dwóch części. Część pierwsza teoretyczna koncentruje się na wprowadzeniu
do treści kursu. Cześć druga poświęcona jest kształceniu praktycznych umiejętności opracowania i analizy statystycznej danych
ilościowych z wykorzystaniem pakietu SPSS.
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
NP2_W03 - specyfikę przedmiotową i metodologiczną pedagogiki, główne
szkoły, orientacje badawcze, strategie i metody badań stosowanych w
naukach społecznych, mapę stanowisk i podejść metodologicznych;
postulat wieloparadygmatyczności prowadzenia badań w pedagogice
NP2_W01 - w stopniu pogłębionym terminologię, teorię i metodykę używaną w
pedagogice oraz jej subdyscyplinach, źródła i miejsce pedagogiki w
systemie nauk oraz jej przedmiotowe i metodologiczne powiązania z
innymi dyscyplinami nauk
NP2_U04 - przygotowywać i prowadzić badania: rozróżniać orientacje w
metodologii badań pedagogicznych, formułować problemy badawcze,
dobierać adekwatne metody, techniki i konstruować narzędzia
badawcze; opracowywać, prezentować i interpretować wyniki badań,
wyciągać wnioski, wskazywać kierunki dalszych badań, w obrębie
wybranej subdyscypliny pedagogiki
NP2_K11- respektowania wartości, celów i zasad w procesie opieki, wychowania i resocjalizacji, kierowania się rozwagą, dojrzałością i
zaangażowaniem w projektowaniu, planowaniu i realizowaniu działań
wychowawczych, opiekuńczych, terapeutycznych, resocjalizacyjnych,
edukacyjnych, wspierających i pomocowych oraz projektowaniu
badań empirycznych
Kryteria oceniania
Zaliczenie na ocenę.
Obecność na zajęciach, zaliczenie w formie praktycznej pracy z oprogramowaniem
obecność obowiązkowa - dopuszczalne są dwie nieobecności
Podstawą uzyskania zaliczenia zajęć jest obecność na zajęciach oraz pisemne sprawdziany
0 - 55% niedostateczny
55% - 64% w dostatecznym stopniu
64% - 70% dostateczny plus
70% - 80% w dobrym stopniu
80% - 85% dobry plus
85% - 100% na bardzo dobrym poziomie
Literatura
Sobczyk M., Statystyka, PWN, Warszawa
Nawojczyk M., 2002, Przewodnik po statystyce dla socjologów, SPSS Polska, Kraków.
Górniak Jarosław, J. Wachnicki, 2004, Pierwsze kroki w analizie danych, SPSS Polska, Kraków.
uzupełniająco:
Bedynska S., Cypryańska M., Statystyczny drogowskaz 1, SPSS Polska, Kraków
Podgórski J., Statystyka dla studiów licencjackich, Warszawa
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: