Emisja głosu WNP-PE-EMGŁ
1. Najważniejsze informacje z zakresu budowy aparatu głosu: układ oddechowy, krtań aparat artykulacyjny i rezonatory.
2. Praca z ciałem i głosem w połączeniu z wiedzą na temat budowy poszczególnych elementów aparatu głosu.
3. Praca głosem w komfortowych warunkach rozluźnionego ciała (likwidacja napięć mięśni wywołanych stresem, oraz zwrócenie uwagi na prawidłową postawę ciała).
4. Przekazanie podstawowej wiedzy na temat zależności sposobu wyrażania myśli od niezakłóconego przekazu informacji z mózgu przez układ nerwowy.
5. Mówienie zawsze z emocjami.
6. Omówienie podstaw pracy aparatu artykulacyjnego na samogłoskach i spółgłoskach: teoria i praktyka.
7. Praca głosem – ćwiczenia dykcyjne na różnych zbitkach głosek. Praca nad tekstami z literatury pięknej (nośna mowa, prawidłowa dykcja, przekaz emocjonalny, zróżnicowane tempo i dynamika mowy, świadoma budowa formy wypowiedzi – początek , rozwinięcie i zakończenie z puentą z zastosowaniem interpunkcji, akcentacji i melodyki języka polskiego). Ćwiczenia: dialogowanie, odbieranie emocji, plastyka głosu i nośność, czytelność przekazu na wybranym materiale w różnych konfiguracjach uczestników ćwiczenia.
8. Wprowadzenie emisji głosu w śpiewie, wykorzystanie samogłosek do prowadzenia melodii a spółgłosek do czytelności czyli dykcji w śpiewie. Praca nad dynamiką, emocjami, barwami itd.
9. Przygotowanie piosenek dziecięcych – sposoby pracy nad nimi, umiejętność samodzielnego korzystania z instrumentu klawiszowego lub nośnika elektronicznego.
10. Wprowadzanie elementów ruchu i zabawy przy uczeniu dzieci piosenek.
11. Ćwiczenia umożliwiające pozbywanie się stresu, uczące skupienia oraz otwarcia na słuchacza, zaangażowanie emocjonalne spójne z wypowiedzią, nawiązywanie kontaktu wzrokowego ze słuchaczem.
12. Świadomość i konieczność prawidłowej emisji głosu co prowadzi do zdrowej i długiej pracy głosem, nawet w ekstremalnie trudnych warunkach. Informacje na temat higieny głosu, umiejętności zauważenia niepokojących zmian w aparacie głosowym, kontrolowanie stanu zdrowia strun głosowych – wizyty u foniatry.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
wiedzy:
W_1. Student zna budowę i działanie aparatu mowy.
W_2. Student zna zależność współdziałania poszczególnych elementów aparatu mowy
W_3. Student zna ćwiczenia rozluźniające przygotowujące aparat głosowy i ciało do komfortowej pracy
W_4. Student zna sposoby ćwiczenia dykcji
W_5. Student zna i ma opanowany pamięciowo tekst literacki oraz proponowane ćwiczenia dykcyjne
W_6. Student ma opanowaną pamięciowo oraz emisyjnie wybraną piosenkę dziecięcą, (zróżnicowana barwa, tempo, dynamika mowy z zastosowaniem formy wypowiedzi i melodyki języka polskiego)
W_7. Student zna możliwości dbania o swój aparat mowy oraz posiada wiedzę na temat higieny głosu
umiejętności:
U_1. Student umie wykorzystać prawidłowo pracę poszczególnych elementów aparatu mowy, zna ich zależności w działaniu i potrafi zastosować w praktyce
U_2. Student umie na podstawie zaproponowanych ćwiczeń rozluźniających przygotować swój aparat głosowy i ciało do komfortowej pracy
U_3. Student umie prawidłowo wykorzystać pracę nad dykcją i artykulacją w mowie potocznej
U_4. Student sprawnie posługuje się aparatem artykulacyjnym co przedstawia na wskazanym materiale literackim – dykcja , nośność głosu, świadomość przekazu, intencje, emocjonalność, zróżnicowana barwa, tempo, dynamika mowy z zastosowaniem formy wypowiedzi i melodyki języka polskiego
U_5. Student umie wykonać w prawidłowy sposób emisyjny wybraną piosenkę dziecięcą z elementami ruchu (indywidualnie lub w małych grupach-do 3 osób)
U_6. Student umie w prawidłowy sposób wykorzystać nabytą wiedzę z zakresu emisji głosu w mowie potocznej i komunikacji z otoczeniem
Kompetencje:
K_1. Student troszczy się o prawidłową mowę uczniów
K_2. Student potrafi zauważyć problemy z głosem i zwrócić na to uwagę rodziców
K_3.Student potrafi ukierunkować rodziców co do kierunku leczenia dziecka
K_4. Student stosuje w pracy z dziećmi nabytą wiedzę i pilnuje prawidłowej pracy głosem w grupie
K_5. Student zachęca do zabawy ruchowej podczas śpiewania co w konsekwencji poprawia komfort pracy głosu a także rozluźnia i uplastycznia ciało
Kryteria oceniania
Kryteria oceniania (Określenie poziomu osiągnięcia - wg skali ocen - założonych dla
przedmiotu efektów kształcenia; opis składowych oceny końcowej):
W_1, W_2, W_3, W-4, W_7 – test pisemny (kolokwium pisemne) z wiedzy teoretycznej
Zaliczenie poniżej 50% - ocena 2 (ndst)
Zaliczenie na 51 % - 60% - ocena 3 (dst)
Zaliczenie na 61-80 % - ocena 4 (db)
Zaliczenie na 81-100 % ocena 5 (bdb)
Zaliczenie ustne :
- Przedstawienie wybranych ćwiczeń dykcyjnych, krótkiego tekstu z zastosowaniem uzyskanej wiedzy na temat prawidłowej pracy głosem – indywidualnie
- Przedstawienie wybranej piosenki dziecięcej z wykorzystaniem wiedzy na temat emisji głosu w śpiewie – (świadomość frazowania, dynamiki, artykulacji i zastosowanie prawidłowych emocji, prawidłowa intonacja)
Kryteria oceny prezentacji:
• Poprawność – zgodność z tekstem
• Właściwe tempo wykonania
• Precyzja wykonania i umiejętność korygowania swoich działań
• Walory interpretacyjne
• Własny pomysł na wykorzystanie ruchu lub tańca
Ocena końcowa jest średnią czterech elementów:
Test pisemny (kolokwium pisemne)
Ocena z ćwiczeń dykcyjnych i krótkiego tekstu
Ocena prezentacji muzycznej
Prezentacja długiego tekstu w małych grupach z zastosowaniem ruchu
Literatura
-Bogumiła Tarasiewicz – „Mówię i śpiewam świadomie”
-Kristin Linklater – „Uwolnij swój głos” tworzenie obrazów w pracy nad głosem i mową
-Bogumiła Toczyska – „Łamańce z dedykacją czyli makaka ma Kama”
-Mieczysława Walczak-Deleżyńska – Aby język giętki…”
-Halina Sobierajska – Uczymy się śpiewać
Ewa Lipska, Maria Przychodzińska – Drogi do muzyki
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: