Emisja głosu WNP-PE-EM
Zajęcia mają na celu utrwalić umiejętności bezpiecznego, dobrego, efektownego korzystania z własnego głosu. Ponieważ głos jest jedną ze składowych funkcjonowania organizmu, nie da się odłączyć pracy z głosu od pracy z ciałem oraz funkcjonowania psychiki, dlatego zajęcia mają wzmocnić holistyczne podejście do tego zagadnienia.
W zakresie zajęć znajdują się między innymi takie zagadnienia jak:
1. Przypomnienie prawidłowej pracy głosu podczas mowy, szeptu, śpiewu
2. Poszerzenie zakresu ćwiczeń umożliwiających rozluźnienie mięśni strun głosowych, ćwiczeń oddechowe umożliwiające wydłużenie fonacji, ćwiczeń oddechowych umożliwiających relaksację (umiejętność opanowania oddechu w sytuacji stresogennej).
3. Praca rezonatorów
4. Dykcja (wyraźna wymowa, akcenty, rytm tekstu itd.). W tym spółgłoski, samogłoski, a praca głosem.
5. Rozpoznawanie objawów psychosomatycznych stwarzających problemy z wydobywaniem głosu oraz dobór ćwiczeń dla wybranego problemu.
6. Wzmacnianie świadomość współdziałania pracy ciała, mimiki twarzy oraz słowa mówionego (komunikacja werbalna oraz niewerbalna). W tym umiejętność korzystania z własnych atutów oraz opanowania emocji podczas zabierania głosu.
7. Umiejętność percepcji własnego oraz cudzego głosu mówionego
W cyklu 2023/24_Z:
Zajęcia mają na celu umożliwić umiejętne korzystanie z głosu na drodze własnego doświadczenia. Głos jest jedną ze składowych funkcjonowania organizmu, a co za tym idzie nie da się odłączyć pracy z głosem od pracy ciałem czy funkcjonowania psychiki. Holistyczne podejście do tego zagadnienia pozwoli na podstawowe zapoznanie się z obszerną dziedziną emisji głosu. |
W cyklu 2024/25_Z:
Zajęcia mają na celu utrwalić umiejętności bezpiecznego, dobrego, efektownego korzystania z własnego głosu. Ponieważ głos jest jedną ze składowych funkcjonowania organizmu, nie da się odłączyć pracy z głosu od pracy z ciałem oraz funkcjonowania psychiki, dlatego zajęcia mają wzmocnić holistyczne podejście do tego zagadnienia. |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Obecność
Zaliczenie ćwiczeń
Prowadzenie ćwiczeń z zakresu emisji głosu
Analiza wybranego utworu pod kątem trudności w emisji głosu
Literatura
Fragmenty wybranych pozycji, indywidualnie dobrane do grupy oraz potrzeb poszczególnych osób:
1. Binkuńska, Ewa. Higiena i emisja głosu mówionego, Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego, Bydgoszcz 2012
2. Gałęska-Tritt, Jadwiga, Śpiewam solo i w zespole: psychofizjologia śpiewu dla każdego, Akademia Muzyczna im. I. J. Paderewskiego, Ars Nova, Poznań 2009
3. Łastik, Aneta. Poznaj swój głos... twoje najważniejsze narzędzie pracy., Studio EMKA, Warszawa 2014
4. Łastik, Aneta. Wewnętrzne dziecko, Studio EMKA, Warszawa 2015
5. Miśka, Hubert. (red.), Z zagadnień emisji głosu, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2015 - Aleksandra Zeman, Bartosz Jaśkowski
6. Pruszewicz, Antoni. Foniatria kliniczna, PZWL, Warszawa 1992
7. Tarasiewicz, Bogumiła. Mówię i śpiewam świadomie. Podręcznik do nauki emisji głosu., Universitas, Kraków 2014
8. Zalesska-Kręcicka, Maria. Głos i jego zaburzenia. Zagadnienia higieny i emisji głosu, PSPŚ, Wrocław 2004
9. Książeczka do śpiewania, Pomelody, Anna Weber, Olena Orokhorets, Wydanie II, Kraków 2022, Druk-intro Są., Inowrocław
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: