Emisja głosu WNP-PE-EG-III
1. Budowa i działanie układu oddechowego i aparatu artykulacyjnego z punktu widzenia ich optymalnego wykorzystania.Zagrożenia wynikające z nieprawidłowej emisji oraz patologii głosu. Higiena pracy głosem.
2. Ćwiczenia postawy umożliwiającej prawidłową emisję
3. Rozluźnienie ciała (techniki relaksacyjne), automasaż, masaż artykulacyjny.
4. Zwiększenie świadomości ciała, jego koordynacji i motoryki. technika ruchu,
5. Pobudzenie rezonatorów.
6. Typy oddychania.
7. Fonacja. Techniki emisyjne.
8. Ćwiczenia na otwarcie samogłoskowe i wyrazistość artykulacyjną.
9. Emisja w śpiewie.
10. Emisja w mówieniu.
11. Praca z tekstem.
12. Elementy autoprezentacji. Osobowość nauczyciela
13. Głos jako narzędzie pracy nauczyciela.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA
Student:- zna i omawia mechanizmy tworzenia głosu;- zna i omawia budowę narządu mowy i sposób tworzenia dźwięków mowy.- zna i wymienia ćwiczenia relaksacyjne, oddechowe, fonacyjne i usprawniające aparat artykulacyjny;-zna i wymienia wskazania i przeciwwskazania do pracy z głosem, wykonywania ćwiczeń oddechowych i głosowych;- zna i wymienia zasady utrzymania prawidłowej higieny głosu;- zna zależności między procesami mentalnymi i fizycznymi wpływającymi na indywidualną jakość głosu.UMIEJĘTNOŚCI
Student:- rozpoznaje nawyki emisyjne;- modyfikuje nieprawidłowe nawyki emisyjne i artykulacyjne;- prezentuje ćwiczenia relaksacyjne, oddechowe, fonacyjne i usprawniające aparat artykulacyjny;- ocenia pod względem poprawności i estetyki wypowiedzi języka mówionego;- kształtuje swoje wypowiedzi zgodnie z normą wysoką języka mówionego;
KOMPETENCJE SPOŁECZNE Student:- ma świadomość złożoności problemów związanych z emisją głosu i wpływu jej zaburzenia na komunikację oraz estetykę wypowiedzi;- akceptuje różnice wynikające z indywidualnych zdolności i możliwości głosowych;- promuje wzorce zdrowego posługiwania się glosem.
Kryteria oceniania
Aktywność na zajęciach, twórcze realizowanie zadań, obecność.
Literatura
Fragmenty wybranych pozycji, indywidualnie dobrane do grupy oraz potrzeb poszczególnych osób:
K. Gawęda, J. Łazewski, Uczymy się poprawnej wymowy, Warszawa 1995Głos narzędziem pracy. Poradnik dla nauczycieli, red. M.Śliwińska-Kowalska, Łódź 1999.B. Tarasiewicz, Mówię i śpiewam świadomie. Podręcznik do nauki emisji głosu. Kraków 2003.B. Toczyska, Elementarne ćwiczenia dykcji, Gdańsk 1997.M. Zalesska-Kręcicka, T. Kręcicki, E. Wierzbicka, Głos i jego zaburzenia: zagadnienia higieny i emisji głosu, Wrocław 2004.M. Oczkoś, Sztuka mówienia bez bełkotania i faflunienia, Warszawa 2016
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: