Diagnostyka poradnictwa zawodowego WNP-PE-DPZ
Cele przedmiotu
1.rozpoznanie teorii poradniczych w kontekście diagnostyki badawczej,
2.poznanie istoty i znaczenia diadnostyki w poradnictwie zawodowym,
3.wyjaśnienie znaczenia diagonstyki dla okresu preorientacji zawodowej
4.scharakteryzowanie typów diagnoz, modeli i narzędzi diagnozowania,
5.wyjaśnienie diagnozowania jako procesu całożyciowego,
Tresci przedmiotu
1.Diagnostyka jako proces poznawania i udzielania pomocy człowiekowi w decyzjach i preferencjach edukacyjnych wiodących do nabycia kwalifikacji jako podstawy do wykonywania pracy zawodowej.
2.Podstawy teoretyczne diagnozowania - pojęcie, przedmiot i proces diagnozowania, a także typologia i narzędzie do diagnozowania.
3.Modele diagnozowania.
4.Krytaria sporządzania narzędzi diagnostycznych dla potrzeb poradnictwa
5.Narzędzia przydatne w diagnostyce poradnictwa zawodowego
Metody dydaktyczene
Wymagania wstępne:
Zaliczenie przedmiotów podstatowych pedagogicznych, jako bazy do studiowania szerszych treści.
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Efekty kształcenia
-ma rozwinięte umiejętności w zakresie komunikacji interpersonalnej, potrafi używać języka specjalistycznego i porozumiewać się w sposób precyzyjny i spójny przy użyciu różnych kanałów i technik komunikacyjnych ze specjalistami w zakresie pedagogiki, jak i z odbiorcami spoza grona specjalistów,
posiada dobrą znajomość metod i technik pracy w placówkach kształcenia osób dorosłych oraz diagnozowania ich potrzeb oświatowych:
- ma elementarną wiedzę o różnych rodzajach struktur społecznych i instytucjach życia społecznego oraz zachodzących między nimi relacjach, posiada kompetencje w zarządzaniu zasobami ludzkimi
-ma podstawową wiedzę o strukturze i funkcjach systemu edukacji; celach, podstawach prawnych, organizacji i funkcjonowaniu różnych instytucji edukacyjnych, wychowawczych, terapeutycznych i pomocowych,
-potrafi dokonać analizy własnych działań i wskazać ewentualne obszary wymagające modyfikacji w przyszłym działaniu, posiada kompetencje w zakresie kierowania klientów do ośrodków szkoleniowych, współpracy z organami rentowymi, prowadzenia doradztwa na polu działalności gospodarczej, współpracy z instytucjami samorządowymi i pozarządowymi realizującymi zakres ustawicznej edukacji zawodowej wobec osób wymagających wsparcia w trudnych problemach życiowych;
- potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje profesjonalne umiejętności, korzystając z różnych źródeł (w języku rodzimym i obcym) i nowoczesnych technologii (ICT);
- potrafi korzystać z technologii informatycznych w celu aktualizowania i wymiany informacji zawodowych i edukacyjnych
ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań pedagogicznych w środowisku społecznym; jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych; wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w realizacji indywidualnych i zespołowych działań profesjonalnych w zakresie doradztwa zawodowego i edukacji.
Aktywność studenta nakład pracy studenta w godz.
udział w zajęciach 30
przygotowanie do zajęć 15
konsultacje 15
studia literaturowe nad przygotowaniem projektu 20
przygotowanie projektu 40
SUMA GODZIN 110
LICZBA ECTS 110 godz./30 (25) godz. _ 4
Kryteria oceniania
Seminarium, warsztaty, wykład wprowadzający ilustrowany foliogramami i prezentacjami multimedialnymi
Projket
Ocena przygotowania całościowej pracy wg ustalonych zasad i wymagań obejmuje wszystkie efekty kształcenia objęte karta przedmiotu
Pełne wykonanie projektu oceniane jest na ocenę bardzo dobrą. Student prezentuje umiejętności diagnostyczne co do : 1/ diagnostyki dokumentów, 2/ diagnostyki cech osobowościowych, 3/ diagnostyki procesu pracy na dowolnie wybranych 3 zawodach o różnym charakterze ze względu na jego specyfikę i czas kształcenie. Nie wykonanie wszystkich elementów projektu skutkuje obniżeniem oceny . Ocenę dobrą otrzymuje student, który opracuje projekt dotyczący dwóch zawodów lub trzech, ale w niepełnym zakresie, a ocenę dostateczną otrzyma student, który dokona diagnozy tylko jednego zawodu, a w przypadku diagnozowanych 3 zawodów pominie znaczące części diagnostyczne, np. procesu pracy, czy badania dokumentów, lub przedłoży projekt za znaczącymi brakami.
Literatura
Literatura podstawowy
1.Baraniak B., Edukacja zawodowa w przygotowaniu człowieka do współczesnej pracy zawodowej Warszawa 2008
2.Baraniak B., Metody badania pracy Warszawa 2009
3.BaraniakB.,/red/Współczesne problemy poradnictwa i edukacji zawodowej Warszawa 2007
4. Szumigraj M., Poradnictwo kariery. Warszawa 2011
Literatura uzupełniająca:
1.Bańka A., Zawodoznawstwo, doradztwo zawodowe, pośrednictwo pracy. Poznań 1995
2.Baraniak B., Edukacja zawodowa w przygotowaniu człowieka do współczesnej pracy zawodowej Warszawa 2008
3.Baraniak B., Metody badania pracy Warszawa 2009
4.BaraniakB.,/red/Współczesne problemy poradnictwa i edukacji zawodowej Warszawa 2007
5.Kargulowa A., Poradnictwo jako wiedza i system działań. Warszawa 1996
6.Nowacki T., Zawodoznawstwo Radom 2001
7.Piorunek M., Projektowanie przyszłości edukacyjno-zawodowej. Poznań 2004
8.Wojtasik B., Warsztat doradcy zawodowego. Aspekty pedagogiczno-psychologiczne Wrocław 1997
9/.Wołk Z. Poradnictwo zawodowe w edukacji szkolnej Zielona Góra 2006
w edukacji szkolnej Zielona Góra 2006
10.Wołk Z, Całożyciowe poradnictwo zawodowe Zielona Góra 2007
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: