Diagnoza w pracy opiekuńczo-wychowawczej WNP-PE-DOW
Treści merytoryczne przedmiotu:
Studenci poznają teoretyczne podstawy diagnozy opiekuńczo-wychowawczej, metody, techniki i narzędzia stosowane w rozpoznawaniu sytuacji dzieci i młodzieży w środowiskach wychowawczych, w tym diagnozowanie trudności szkolnych i wychowawczych, diagnozowanie uczniów zdolnych, diagnozowanie w placówce opiekuńczo-wychowawczej, diagnozowanie sytuacji rodzinnej dziecka, diagnoza dziecka krzywdzonego. Omówione będą najważniejsze metody i narzędzia diagnostyczne obejmujące metodę projekcyjną, dialogową, obserwacji, psychometryczną i socjometryczną, a także sposób ich zastosowania i interpretowania zebranych danych, służących do projektowania odpowiedniego oddziaływania pedagogicznego.
Uzasadnienie ECTS:
Udział w zajęciach - 15 godz.
Przygotowanie do zajęć - 20 godz.
Zapoznanie się z literatura przedmiotu - 20 godz.
Napisanie pracy zaliczeniowej - studium przypadku - 30 godz.
15+20+20+30=85 godz. /30 (25) = 3 ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Efekty kształcenia
Wiedza:
W01 - zna i opisuje specyfikę i procesy zachodzące w różnych środowiskach wychowawczych,
W02 - wymienia, opisuje i wyjaśnia elementy diagnozy opiekuńczo-wychowawczej, jej metody, narzędzia i sposoby ich stosowania.
Umiejętności:
U01 - potrafi stawiać trafne diagnozy w oparciu o narzędzia diagnostyczne badania dzieci i młodzieży,
U02 - umie prawidłowo dobrać oraz stosować narzędzia i metody diagnostyczne.
Kompetencje:
K01 - ma świadomość konieczności prowadzenia zindywidualizowanych działań pedagogicznych w stosunku do uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
K_W08 ,K_W12 zna istotę i zakres diagnozy niedostosowania
społecznego
K_U03 -potrafi zaprojektować i zastosować w praktyce:
wywiad diagnostyczny, obserwację, skalę i
ankietę w odniesieniu do osoby niedostosowanej
społecznie, rodzica/opiekuna prawnego,
wychowawcy w placówce resocjalizacyjnej oraz -
w celu rozpoznania skali niedostosowania
społecznego w społeczności lokalnej i
instytucjonalnej
Kryteria oceniania
Student, który realizuje założone efekty kształcenia na ocenę:
niedostateczną (2.0), w zakresie:
- wiedzy (W01, W02) - nie rozróżnia zjawisk zachodzących w różnych środowiskach wychowawczych, nie zna elementów diagnozy ani jej metod i narzędzi diagnostycznych,
- umiejętności (U01, U02) - nie potrafi stawiać diagnozy ani dobrać i stosować podstawowych narzędzi diagnostycznych,
- kompetencji (K01) - nie ma świadomości konieczności prowadzenia zindywidualizowanych działań pedagogicznych w stosunku do uczniów ze specjalnymi potrzebami
dostateczną (3,0) w zakresie :
- wiedzy (W01, W02) - rozróżnia procesy zachodzące w różnych środowiskach wychowawczych, wymienia, elementy diagnozy opiekuńczo-wychowawczej, jej metody, narzędzia i sposoby ich stosowania,
- umiejętności (U01, U02) - potrafi stawiać diagnozy i prawidłowo dobrać oraz stosować podstawowe narzędzia i metody diagnostyczne,
- kompetencji (K01) - ma świadomość konieczności prowadzenia zindywidualizowanych działań pedagogicznych w stosunku do uczniów ze specjalnymi potrzebami
dostateczną plus (3,5) w zakresie:
- wiedzy (W01, W02) - rozróżnia i wymienia procesy zachodzące w różnych środowiskach wychowawczych, oraz elementy diagnozy opiekuńczo-wychowawczej, jej metody, narzędzia i sposoby ich stosowania,
- umiejętności (U01, U02) - potrafi stawiać diagnozy w oparciu o różne kryteria i prawidłowo dobrać oraz stosować narzędzia i metody diagnostyczne,
- kompetencji (K01) - ma świadomość konieczności prowadzenia zindywidualizowanych działań pedagogicznych w stosunku do uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i wychowawczymi, wykazuje się zrozumieniem dla odmienności.
dobrą (4,0) w zakresie:
- wiedzy (W01, W02) - zna, wymienia i opisuje specyfikę i procesy zachodzące w różnych środowiskach wychowawczych, a także elementy diagnozy opiekuńczo-wychowawczej, jej metody, narzędzia i sposoby ich stosowania w oparciu o różne koncepcje teoretyczne
- umiejętności (U01, U02) - potrafi samodzielnie dobierać i wykorzystywać różne metody i narzędzia diagnostyczne, wyciągając przy tym poprawne wnioski oraz analizuje problemy przed postawieniem diagnozy
- kompetencji (K01) - ma świadomość konieczności prowadzenia zindywidualizowanych działań pedagogicznych w stosunku do uczniów ze specjalnymi potrzebami, jest empatyczny i wyrozumiały.
dobrą plus (4,5) w zakresie:
- wiedzy (W01, W02) - zna, wymienia, opisuje i wyjaśnia specyfikę i procesy zachodzące w różnych środowiskach wychowawczych, a także elementy diagnozy opiekuńczo-wychowawczej, jej metody, narzędzia i sposoby ich stosowania w oparciu o różne koncepcje teoretyczne
- umiejętności (U01, U02) - potrafi samodzielnie dobierać i wykorzystywać, różne metody i narzędzia diagnostyczne, wyciągając przy tym poprawne wnioski oraz analizuje problemy przed postawieniem diagnozy, a także projektuje wynikające z diagnozy odpowiednie działania wychowawcze i opiekuńcze
- kompetencji (K01) - ma świadomość odpowiedzialności za proces diagnostyczny i konieczności prowadzenia zindywidualizowanych działań pedagogicznych w stosunku do uczniów ze specjalnymi potrzebami, jest empatyczny i wyrozumiały.
bardzo dobrą w zakresie:
- wiedzy (W01, W02) - zna i opisuje, wyjaśnia i analizuje specyfikę i procesy zachodzące w różnych środowiskach wychowawczych, wykraczając wiedzą poza materiał podawany na zajęciach, bezbłędnie, wymienia, opisuje i ocenia elementy diagnozy opiekuńczo-wychowawczej, jej metody, narzędzia i sposoby ich stosowania w oparciu o literaturę przedmiotu i różne koncepcje teoretyczne,
- umiejętności (U01, U02) - samodzielnie dobiera a w razie potrzeby konstruuje odpowiednie narzędzia diagnostyczne, potrafi zaplanować i zrealizować całościowy proces diagnozy, wyciągając przy tym twórcze i złożone wnioski, analizuje, problemy przed postawieniem diagnozy, jest przy tym kreatywny i ostrożny oraz projektuje i realizuje wynikające z diagnozy konieczne działania wychowawcze i opiekuńcze,
- kompetencji (K01) - odznacza się świadomością odpowiedzialności za podejmowane decyzje dotyczące zindywidualizowanych działań pedagogicznych w stosunku do uczniów ze specjalnymi potrzebami, jest wyrozumiały i empatyczny.
Efekty kształcenia weryfikowane są na podstawie
- aktywności i pracy na zajęciach (W01, W02, K01)
- pracy zaliczeniowej - studium przypadku (U01, U02, K01)
Literatura
Literatura podstawowa:
Stemplewska-Zakowicz K. (2013), Diagnoza psychologiczna. Diagnozowanie jako kompetencja profesjonalna, GWP, Gdańsk (rozdz. 3-4)
Jarosz E. (2001), Wybrane obszary diagnozowania pedagogicznego. Wyd. Uniwersytetu Śląskiego, Katowice.
Lisowska E (2008), Diagnostyka pedagogiczna w pracy z dzieckiem i rodziną, Kielce.
Skałbania B. (2011), Diagnostyka pedagogiczna. Wybrane obszary badawcze i rozwiazania praktyczne, Kraków.
Tomczak J. (2005), Kwestionariusz diagnozy i narzędzia badawcze w terapii pedagogicznej, Kraków.
Literatura uzupełniająca:
J. Nikitorowicz, K. Sawicki, T. Bajkowski (red.) (2003), Współczesne dylematy diagnostyczne i metodyczne w opiece i wychowaniu. Olecko.
Herbert M. (2004), Rozwój społeczny ucznia. Rozpoznanie potrzeb dzieci i ich problemów. GWP, Gdańsk.
Frydrychowicz A., (1996), Rysunek rodziny. Projekcyjna metoda badania stosunków rodzinnych. Warszawa.
Socha W. (1984), Wybrane problemy z diagnostyki i organizacji środowiska wychowawczego. Lublin.
Kozłowska A. (2000), Znaczenie relacji rodzinnych dla pozytywnego rozwoju dziecka. Diagnoza i terapia. Warszawa 2000.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: