Dydaktyka ogólna WNP-PE-DO-W
Wykład z dydaktyki ogólnej stanowi podwalinę nie tylko dla późniejszych metodyk przedmiotowych, lecz również dla zrozumienia ogólnych prawidłowości występują-cych w procesie uczenia się i nauczania. Ich znajomość jest warunkiem koniecznym pracy pedagogicznej.
W trakcie wykładu zostaną zaprezentowane następujące zagadnienia:
- dydaktyka jako subdyscyplina pedagogiczna: geneza, obszar badawczy (przedmiot) i podstawowe pojęcia,
- społeczne i stricte pedagogiczne zadanie edukacji,
- szkoła jako instytucja edukacyjna,
- jak się uczyć: filozoficzne, psychologiczne i pedagogiczne teorie kształcenia,
- kształcenie jako proces celowy: rodzaje działania pedagogicznego, klasyfikacja celów kształcenia, operacjonalizacja,
- kształcenie według programu: pojęcie i funkcje programu szkolnego, materiał kształcenia i jego analiza, standardy nauczania a różnicowanie wymagań, struktura treści kształcenia,
- główne metody kształcenia: metoda eksponująca (poglądowa), metoda podająca, metoda problemowa i metoda praktyczna,
- badanie osiągnięć edukacyjnych: sprawdzanie a różnicowanie osiągnięć uczniów, metody pomiaru dydaktycznego, ocena szkolna i ocenianie osiągnięć uczniów, ele-menty ewaluatyki edukacyjnej,
- formy organizacyjne kształcenia i środki dydaktyczne,
- proces kształcenia: przebieg, zasady i planowanie.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student zna i rozumie:
- podstawowe teorie dotyczące wychowania, kształcenia, uczenia się i nauczania i róż-norodne uwarunkowania tych procesów,
- usytuowanie dydaktyki w zakresie pedagogiki, przedmiot i zadania współczesnej dydaktyki orz relację dydaktyki ogólnej do dydaktyk szczegółowych,
- zagadnienie klasy szkolnej jako środowiska wychowawczego, zagadnienie lekcji jako jednostki dydaktycznej,
- struktury i funkcje systemu edukacji; cele, podstawy prawne, organizacyjne funkcjo-nowania różnych instytucji edukacyjnych, oświatowych, wychowawczych, opiekuń-czych, doradczych, a także alternatywne formy edukacji,
- założenia metodyki wykonywania zadań, norm, zasad, procedury stosowane w róż-nych obszarach działalności pedagogicznej, w szczególności w obszarze edukacji.
Student umie podejmować działania opiekuńczo-wychowawcze, resocjalizacyjne, doradcze, edukacyjno-zawodowe, prowadzić zajęcia dla różnych grup uczniów w tym zakresie, zachowując dyrektywy metodyczne.
Student jest gotowy do aktywnego uczestnictwa w grupach, organizacjach i instytucjach realizujących działania pedagogiczne i zdolny do porozumiewania się z osobami będącymi i niebędącymi specjalistami w danej dziedzinie, pracy w zespole, współpracy z nauczycielami, rodzicami, opiekunami uczniów i wychowanków.
Opis ECTS
- udział w wykładach – 30 godzin
- praca domowa: zadania i quizy – 10 godzin
- przygotowanie do zajęć – 15 godzin
- czytanie wyznaczonej literatury – 5 godzin
- przygotowanie do egzaminu końcowego w formie testu online – 15 godzin
Kryteria oceniania
5.0
- 90%-100% sumy punktów uzyskanych za zadania i quizy (50%) i test końcowy (50%).
4.5.
- 80%-89% sumy punktów uzyskanych za zadania i quizy (50%) i test końcowy (50%).
4.0
- 70%-79% sumy punktów uzyskanych za zadania i quizy (50%) i test końcowy (50%).
3.5.
- 60%-69% sumy punktów uzyskanych za zadania i quizy (50%) i test końcowy (50%).
3.0
- 50%-59% sumy punktów uzyskanych za zadania i quizy (50%) i test końcowy (50%).
2.0 (niezdane)
- mniej niż 50% sumy punktów uzyskanych za zadania i quizy (50%) i test końcowy (50%).
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: