Diagnoza i terapia dziecka z zaburzeniami zachowania i emocji WNP-PE-DITER
Zagadnienia wybrane do realizacji przedmiotu
1. Określenie terminów: zaburzenia, zachowania, emocje; diagnoza terapia.
2. Rodzaje, rozpoznawanie i diagnoza zaburzeń zachowania
3. Terapia zaburzeń zachowania
4. Rodzaje emocji. Charakterystyka zaburzeń emocjonalnych
5. Diagnoza typu uczniów wg Roswithy Riebisch i Huberta Leszczynskiego
6. Podatność poszczególnych typów (w/w) na określone zachowania i emocje
7. Czy istnieje wychowanie bez porażek?
8. Sterowanie emocjami
9. Symptomy sygnalizujące zaburzenia emocjonalne; czynniki sprzyjające
10. Symptomy sygnalizujące zaburzenia zachowania; czynniki sprzyjające
11. Zaburzenia zachowania wg ICD 10. Kryteria diagnostyczne.
12. Diagnoza środowiska rodzinnego
13. Zachowania problemowe ucznia w środowisku szkolnym
14. Relacje i zależności między temperamentem a zachowaniem.
15. „Każde dziecko chce być dobre” – panel dyskusyjny.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty kształcenia jakie nabędzie student po zaliczeniu przedmiotu w zakresie:
wiedzy: Student, z wykorzystaniem już posiadanej wiedzy, potrafi zauważyć i monitorować dziecko „rozchwiane” emocjonalnie i sprawiające problemy wychowawcze,
umiejętności: student potrafi zbudować program terapii dla dziecka o zaburzonej sferze emocjonalnej i sprawiającego problemy w zachowaniu,
kompetencji społecznych: potrafi nawiązać kontakt z dzieckiem, rodzicami, nauczycielami i kolegami dla zintegrowanego działania pomocowego oraz w sytuacjach uzasadnionych pokierować na ścieżkę pomocy specjalistycznej (psychoterapia).
Kryteria oceniania
Kryteria oceniania (Określenie poziomu osiągniecia - wg skali ocen - założonych dla
przedmiotu efektów kształcenia; opis składowych oceny końcowej):
Aktywność – wypowiedzi oparte na literaturze i tematyczne teksty w mediach społecznościowych. Prezentacja; referat / wprowadzenie do dyskusji.
Hipotetyczne przypadki i konstrukcja programów terapeutycznych.
Literatura
Jarosz E, Wysocka E, Diagnoza psycho – pedagogiczna. Podstawowe problemy i rozwiązania. Warszawa 2006;
Kompetencje diagnostyczne i terapeutyczne nauczyciela [red. D. Wosik – Kawala, T. Zubrzycka – Maciąg], Kraków 2011;
Kaja B, Zarys terapii dziecka, Bydgoszcz 1998
Kołakowski Artur (red), Zaburzenia zachowania u dzieci, Sopot 2014
Riebisch R, Luszczynski H, Diagnoza typów uczniów, Sopot 2014;
Skołbania B, Diagnostyka pedagogiczna (cz. II r.4 i 7), Kraków 2011;
Skorek E. M, Terapia pedagogiczna, Kraków 2005;
Szymański M, Edukacyjne problemy współczesności, Kraków 2014;
Elementy diagnostyki pedagogicznej [red. I. Lepalczyk, J. Badura], Warszawa 1987;
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: