Dydaktyka ogólna WNP-PE-D-MGR
Wykład z dydaktyki ogólnej stanowi podwalinę nie tylko dla późniejszych metodyk przedmiotowych, lecz również dla zrozumienia ogólnych prawidłowości występujących w procesie uczenia się i nauczania. Ich znajomość jest warunkiem koniecznym pracy pedagogicznej.
W trakcie wykładu zostaną zaprezentowane następujące zagadnienia:
- dydaktyka jako subdyscyplina pedagogiczna: geneza, obszar badawczy (przedmiot) i podstawowe pojęcia,
- społeczne i stricte pedagogiczne zadanie edukacji,
- szkoła jako instytucja edukacyjna,
- jak się uczyć: filozoficzne, psychologiczne i pedagogiczne teorie kształcenia,
- kształcenie jako proces celowy: rodzaje działania pedagogicznego, klasyfikacja celów kształcenia, operacjonalizacja,
- kształcenie według programu: pojęcie i funkcje programu szkolnego, materiał kształcenia i jego analiza, standardy nauczania a różnicowanie wymagań, struktura treści kształcenia,
- główne metody kształcenia: metoda eksponująca (poglądowa), metoda podająca, metoda problemowa i metoda praktyczna,
- badanie osiągnięć edukacyjnych: sprawdzanie a różnicowanie osiągnięć uczniów, metody pomiaru dydaktycznego, ocena szkolna i ocenianie osiągnięć uczniów, elementy ewaluatyki edukacyjnej,
- formy organizacyjne kształcenia i środki dydaktyczne,
- proces kształcenia: przebieg, zasady i planowanie.
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Student:
- zna podstawowe pojęcia dydaktyczne i teorie wyjaśniające proces nauczania i uczenia się, rozumie i wyjaśnia elementy składowe tego procesu i jego wielorakie uwarunkowania.
Umiejętności
Student:
- potrafi ocenić przydatność typowych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań związanych z różnymi działaniami w obszarze kształcenia szkolnego, umie ustrukturyzować proces dydaktyczny, zaprojektować jego przebieg i poddać krytycznej ocenie;
- potrafi dokonywać analizy własnych działań dydaktycznych, wskazywać obszary wymagające modyfikacji, wdrażać działania innowacyjne.
Kompetencje społeczne
Student:
- jest przekonany o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań edukacyjnych w odniesieniu do osób nie w pełni sprawnych i ich środowiska, jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych; wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w realizacji indywidualnych i zespołowych profesjonalnych działań zawodowych;
- odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy przez systematyczna obecność na zajęciach i wykonywanie zleconych zadań, współpracuje z innymi przy projektowaniu i wykonywaniu czynności dydaktycznych.
Opis ECTS
- udział w wykładach prowadzonych synchronicznie z pomocą MS Teams – 30 godzin
- przygotowanie do zajęć / praca domowa: zadania i quizy / praca na platformie e-learningowej Moodle – 10 godzin
- czytanie wyznaczonej literatury – 18 godzin
- samodzielne opracowanie wybranej lektury na egzamin końcowy – 2 godziny
- przygotowanie do egzaminu końcowego w formie testu online – 10 godzin
Kryteria oceniania
Metody dydaktyczne:
- podające: wykład online (synchroniczny),
- poglądowe: prezentacja Power Point,
- problemowe: interpretacja tekstu, gry dydaktyczne.
Metody sprawdzania (sposoby weryfikowania efektów kształcenia):
- zadania po wykładach,
- quizy do wyznaczonych lektur,
- test online na zakończenie.
Kryteria oceniania:
5.0
- 90%-100% sumy punktów uzyskanych za zadania i quizy (50%) i test końcowy (50%).
4.5.
- 80%-89% sumy punktów uzyskanych za zadania i quizy (50%) i test końcowy (50%).
4.0
- 70%-79% sumy punktów uzyskanych za zadania i quizy (50%) i test końcowy (50%).
3.5.
- 60%-69% sumy punktów uzyskanych za zadania i quizy (50%) i test końcowy (50%).
3.0
- 50%-59% sumy punktów uzyskanych za zadania i quizy (50%) i test końcowy (50%).
2.0 (niezdane)
- mniej niż 50% sumy punktów uzyskanych za zadania i quizy (50%) i test końcowy (50%).
Literatura
Materiały zamieszczone na platformie e-learningowej Moodle:
W. Okoń, Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej, Wydawnictwo "Żak", Warszawa 1998.
B. Niemierko, Kształcenie szkolne. Podręcznik skutecznej dydaktyki, WAiP, Warszawa 2007.
J. Hattie, Widoczne uczenie się dla nauczycieli, Centrum Edukacji Obywatelskiej, Warszawa 2013.
D. Klus-Stańska, Paradygmaty dydaktyki. Myśleć teorią o praktyce, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2018.
Akty prawne, podręczniki do nauczania w szkole podstawowej i artykuły z czasopism pedagogicznych dostępnych w internecie.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: