Antropologia kulturowa WNP-PE-AKW
Wykład nr 1: Teoria kultury czy teoria człowieka?
Wykład nr 2: Kultura jako przedmiot badań naukowych.
Wykład nr 3: Dziedziny kultury: nauka, moralność, sztuka, religia.
Wykład nr 4: Kultura post-chrześcijańska.
Wykład nr 5: Nowoczesność: świat odczarowany?
Wykład nr 6: Kultura post-prawdy jako kultura wolności.
Wykład nr 7: KULTURA JAKO LABORATORIUM DLA HUMANISTÓW i NAUKOWCÓW
Wykład nr 8: W imię postępu. Seksualizacja.
Wykład nr 9: Opanować świadomość poprzez kulturę. Nowa tożsamość.
Wykład nr 10: Nowy język – nowy człowiek?
Wykład nr 11: Zmiany form komunikacji a przemiany kulturowe.
Wykład nr 12: Społeczeństwo w dobie indywidualizmu
Wykład nr 13: Dom – przestrzeń wspólna.
Wykład 14: Człowiek szczęśliwy?
Wykład nr 15: Bóg czy sacrum?
W cyklu 2022/23_L:
Zajęcia nr 1 (2023-02-23): a/moduł wykładowy (45 min.): Teoria kultury czy teoria człowieka? b/moduł „forum” (45 min.): Wprowadzenie w projekt zaliczeniowy „Dom – przestrzeń wspólna” i jego 5 modułów problemowych: (1) Przestrzeń wspólna jako kultura; (2) Przestrzeń wspólna jako wspólnota osób; (3) Przestrzeń wspólna jako dziedzictwo; (4) Przestrzeń wspólna jako społeczna świadomość Transcendencji; (5) Miłość jako wspólnota osób . Przygotowanie do zajęć muzealnych (Muzeum Narodowe w Warszawie, wystawa czasowa „Przesilenie. Malarstwo Północy 1880–1910”). |
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
(W)Student powinien nazywać i objaśniać językiem filozofii zjawiska współczesnej kultury np. indywidualizm, laicyzacja, przemiany wartościowań. Posiada filozoficzne (teoretyczne) rozumienie człowieka jako twórcy i podmiotu kultury.
(U)Student umie formułować w języku filozofii problemy dotyczące obserwowanych zjawisk społeczno-kulturowych.
(K)Student jest otwarty na wprowadzanie w swoją praktykę zawodową teoretycznych problemów filozoficznych, dzięki temu zdobywa też większą świadomość kultury i budujących ją relacji.
AKTYWNOŚĆ STUDENTA i nakład pracy w godz.
__________________________________________
Godziny wykładowe......................................... 30
Przygotowanie się do zajęć i lektury............... 15
Przygotowanie się do egzaminu................ 15
__________________________________________
Sumaryczna liczba punktów ECTS 2
Kryteria oceniania
1) ocena formująca:
– na ocenę 2 - nie zna definicji podstawowych pojęć z zakresu antropologii filozoficznej i etyki; - nie potrafi wskazać koncepcji antropologicznych, nie docenia wiedzy humanistycznej w projektowaniu działań wychowawczych.
– na ocenę 3 – Student poprawnie prezentuje wiedzę z zakresu podstawowych pojęć filozoficznych (etyka, antropologia) aczkolwiek nie ma umiejętności analizy związków pomiędzy zjawiskami kulturowymi wyłonionymi w opisie filozoficznym. Dostrzega elementarne różnice występujące między różnymi językami opisu rzeczywistości, tj. językami: nauki, sztuki, religii. - nieprecyzyjnie określa, jakie istnieją antropologie, jakie jest ich uwarunkowanie społeczne i jaki to ma wpływ na działalność pedagogiczną.
– na ocenę 4 -Student nie tylko poprawnie prezentuje wiedzę z zakresu podstawowych pojęć filozoficznych (etyka, antropologia) i ma umiejętność analizy związków pomiędzy zjawiskami kulturowymi wyłonionymi w opisie filozoficznym oraz dostrzegania różnic w opisie rzeczywistości dokonywanych w językach nauki, sztuki i religii, ale potrafi dokonywać podstawowych porównań interpretacji faktu kultury formułowanych w różnych naukach (np. filozoficznej z pedagogiczną). potrafi precyzyjnie określić różne typy antropologii, ich odmienność i wynikające z nich konsekwencje wychowawcze.
– na ocenę 5 – Student nie tylko porównuje różne naukowe (filozoficzne, pedagogiczne, psychologiczne, socjologiczne, kulturoznawcze) interpretacje faktu kultury oraz różne języki opisu rzeczywistości (naukowego, sztuki i religii), ale potrafi wyciągać wnioski, z przeprowadzonych porównań i odnosić je do współczesnej kultury oraz praktyki wychowawczej. ma uporządkowaną wiedzę na temat rozwoju człowieka, odpowiedzialności za wychowanie; w sposób pogłębiony wykazuje relacje między koncepcją antropologiczną a praktyką wychowawczą; w oparciu o teoretyczną wizję człowieka kompleksowo projektuje pracę wychowawczą.
2)2) ocena końcowa: ocena z testu, który ma pokazać stopień przyswojenia przez studenta wiedzy z wykładów, podręcznika i lektur (obowiązkowych i dodatkowych).
a) W trybie stacjonarnym nauczania test składa się z 14-15 zadań. Na ocenę 3.0 student musi uzyskać 7-8 punktów; na ocenę 3,5- 9-10 pkt.; na ocenę 4,0 - 11-12 pkt.; na ocenę 4,5 - 13 pkt.; na ocenę 5,0 - 14-15 pkt.
b) W trybie e-learning obowiązują następujące zasady zaliczenia: (1) Ilość zadań to 30; (2) dotyczą one głównych pojęć z zakresu klasycznej metafizyki i antropologii; które były wyjaśniane na wykładach oraz w lekturach zalecanych jako uzupełnienie tematyki podejmowanej na wykładach (3) Wszystkie pytania są "zamknięte", test- jednokrotnego wyboru (z trzech możliwych odpowiedzi jedna jest prawidłowa), (4) czas egzaminu to 30 min. (5) punktacja: maksymalna liczba punktów to 30 (6) oceny: 5.0=28-30 pkt.; 4.5= 25-27 pkt.; 4.0= 22-24 pkt.; 3.5=19-21 pkt.; 3.0=16-18 pkt.; 2.0=0-15 pkt. (egzamin niezaliczony).
Literatura
M. A. Krąpiec, S. Kamiński, Z. Zdybicka [i inni], Wprowadzenie do filozofii, Lublin 1996;S. Kamiński, Jak filozofować?, Lublin 1989;Tenże, Światopogląd, religia, teologia, Lublin 1998;M. Kurdziałek, Średniowiecze w poszukiwaniu równowagi między arystotelizmem a platonizmem, Lublin !996;M. J. Adler, Dziesięć błędów filozoficznych,Warszawa b.r; M.A. Krąpiec, J. Sochoń, Porzucić świat absurdów, Lublin 2002;S. Swieżawski, Istnienie i tajemnica, Lublin 1993;tenże, Święty Tomasz na nowo odczytany, Lublin;tenże, Dzieje europejskiej filozofii klasycznej, Warszawa – Wrocław 2000;E. Gilson, Bóg i filozofia, Warszawa 1961;tenże, Chrystianizm a filozofia, Warszawa 1958;S. Swieżawski, Wstępy do q. 75- 89 Sth 1, w: Św. Tomasz z Akwinu,Traktat o człowieku, Summa teologii 1, 75 - 89, przeł. i oprac. S. Swieżawski, Warszawa 1998;R. Darowski, Filozofia człowieka. Zarys problematyki. Antologia tekstów, Kraków 2002;W. Chudy, Drugie śniadanie u Sokratesa, Warszawa 2004;K. Wojtyła, Rozważania o istocie człowieka, Kraków 1999;Jan Paweł II, Encyklika Fides et ratio, Rzym 14.09.1998;M. A. Krapiec, U podstaw rozumienia kultury,RW KUL, Lublin 1991, ss. 265; tenże, Filozofia w teologii. Czytając Encyklikę Fides et ratio, Lublin 1999; tenże, O Filozofii, Lublin 2008;A. Maryniarczyk; Dla-czego tomizm? Lublin 2001;J. Ratzinger, Wiara, prawda, tolerancja, Kielce 2005;Z.J. Zdybicka, Jan Paweł II – filozof i mistyk, Lublin 2009;taż, Bóg czy sacrum, Lublin 2007;
W cyklu 2021/22_L:
M. A. Krąpiec, S. Kamiński, Z. Zdybicka [i inni], Wprowadzenie do filozofii, Lublin 1996;S. Kamiński, Jak filozofować?, Lublin 1989;Tenże, Światopogląd, religia, teologia, Lublin 1998;M. Kurdziałek, Średniowiecze w poszukiwaniu równowagi między arystotelizmem a platonizmem, Lublin !996;M. J. Adler, Dziesięć błędów filozoficznych,Warszawa b.r; M.A. Krąpiec, J. Sochoń, Porzucić świat absurdów, Lublin 2002;S. Swieżawski, Istnienie i tajemnica, Lublin 1993;tenże, Święty Tomasz na nowo odczytany, Lublin;tenże, Dzieje europejskiej filozofii klasycznej, Warszawa – Wrocław 2000;E. Gilson, Bóg i filozofia, Warszawa 1961;tenże, Chrystianizm a filozofia, Warszawa 1958;S. Swieżawski, Wstępy do q. 75- 89 Sth 1, w: Św. Tomasz z Akwinu,Traktat o człowieku, Summa teologii 1, 75 - 89, przeł. i oprac. S. Swieżawski, Warszawa 1998;R. Darowski, Filozofia człowieka. Zarys problematyki. Antologia tekstów, Kraków 2002;W. Chudy, Drugie śniadanie u Sokratesa, Warszawa 2004;K. Wojtyła, Rozważania o istocie człowieka, Kraków 1999;Jan Paweł II, Encyklika Fides et ratio, Rzym 14.09.1998;M. A. Krapiec, U podstaw rozumienia kultury,RW KUL, Lublin 1991, ss. 265; tenże, Filozofia w teologii. Czytając Encyklikę Fides et ratio, Lublin 1999; tenże, O Filozofii, Lublin 2008;A. Maryniarczyk; Dla-czego tomizm? Lublin 2001;J. Ratzinger, Wiara, prawda, tolerancja, Kielce 2005;Z.J. Zdybicka, Jan Paweł II – filozof i mistyk, Lublin 2009;taż, Bóg czy sacrum, Lublin 2007; |
W cyklu 2022/23_L:
M. Boużyk, Wychowanie otwarte na religię, Warszawa 2013; |
Uwagi
W cyklu 2022/23_L:
zajęcia muzealne 24 lutego br. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: