Aksjologia w wychowaniu resocjalizacyjnym i pracy opiekuńczo-wychowawczej WNP-PE-AKSJ
Studenci wraz z wykładowcą analizują problematykę aksjologiczną, omawianą w pierwszej kolejności w kontekście klasycznej antropologii filozoficznej, a następnie w perspektywie współczesnych nurtów postmodernistycznych. Pytanie o definicję człowieka i człowieczeństwa jest kluczowe w procesie rozumienia stosowanych w pedagogice i resocjalizacji działań profilaktyczno-wychowawczych. Stąd tak istotne jest zrozumienie odpowiadających im przedzałożeń aksjologicznych. Podczas zajęć studenci nie tylko poznają tradycję rozumienia wartości, ich interpretacji i podstawowych pojęć (aksjologia, hermeneutyka, paradygmat, introcepcja, podmiot, osoba), ale również odtwarzają własne biografie, w trybie i próbie autoetnograficznego zreflektowania się.
E-Learning
W cyklu 2021/22_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2022/23_L: E-Learning (pełny kurs) |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Literatura
Kazimierz Pierzchała, Aksjologiczne konteksty resocjalizacji osadzonych
w aspekcie założeń personalizmu chrześcijańskiego, w: Resocjalizacja Polska, 16/2018
Janina Kostkiewicz, Aksjologia w kształceniu pedagogów, Impuls, Kraków, 2008 (fragmenty)
M. Paluch, W kiedy(m)iejscu wieszamy flagę? Dialogi oikologiczne z Szewachem Weissem, w: Flaga. Naród. Tożsamość. (red.) Nili Aravot, Szewach Weiss, APS, Warszawa, 2018
D. Klus-Stańska, Paradygmaty dydaktyki. Myśleć teorią o praktyce. PWN, Warszawa, 2018 (Całość)
Kacperczyk, M. Kafar, Autoetnograficzne zbliżenia i oddalenia. O autoetnografii w Polsce, UŁ, Łódź, 2020
H. Kupiec, Socjodemograficzne zróżnicowanie preferencji aksjologicznych wychowanków placówek resocjalizacyjnych i uczniów szkół państwowych, w: Forum Pedagogiczne, nr 1, 2017
S. Kowalczyk, Człowiek w poszukiwaniu wartości. Elementy aksjologii personalistycznej, KUL, Lublin, 2006
Kaczyńska W., Przedzałożeniowość myślenia i postępowania pedagogicznego, Warszawa 1992.
Edukacja aksjologiczna, T.4: Wybrane problemy przekazu wartości, red. K. Olbrycht, Katowice 1999.
Materiały uzupełniające:
1. Boże Ciało, w reż. Jana Komosy, Polska, 2019
2. Pan od muzyki, Christophe Barratier, Francja, Niemcy, Szwajcaria, (2004)
3. Słoń, Gus Van Sant, USA (2003)
W cyklu 2023/24_L:
M. Paluch, W kiedy(m)iejscu wieszamy flagę? Dialogi oikologiczne z Szewachem Weissem, w: Flaga. Naród. Tożsamość. (red.) Nili Aravot, Szewach Weiss, APS, Warszawa, 2018 D. Klus-Stańska, Paradygmaty dydaktyki. Myśleć teorią o praktyce. PWN, Warszawa, 2018 (Całość) Kacperczyk, M. Kafar, Autoetnograficzne zbliżenia i oddalenia. O autoetnografii w Polsce, UŁ, Łódź, 2020 J. K. Rychert, Hermeneutyka i interpretacja, w: Radykalny Słoń, (2020), dostęp w dniu 19.02.2021: http://radykalnyslon.org/2020/09/15/hermeneutyka-i-interpretacja/ H. Kupiec, Socjodemograficzne zróżnicowanie preferencji aksjologicznych wychowanków placówek resocjalizacyjnych i uczniów szkół państwowych, w: Forum Pedagogiczne, nr 1, 2017 S. Kowalczyk, Człowiek w poszukiwaniu wartości. Elementy aksjologii personalistycznej, KUL, Lublin, 2006 Pytka L., Aksjologiczno-pedagogiczne podstawy resocjalizacji, w: Polska myśl resocjalizacyjna. Wybór tekstów, red. K. Sawicka, Warszawa 1993. Kaczyńska W., Przedzałożeniowość myślenia i postępowania pedagogicznego, Warszawa 1992. Edukacja aksjologiczna, T.4: Wybrane problemy przekazu wartości, red. K. Olbrycht, Katowice 1999. Materiały uzupełniające: 1. Boże Ciało, w reż. Jana Komosy, Polska, 2019 2. Pan od muzyki, Christophe Barratier, Francja, Niemcy, Szwajcaria, (2004) 3. Słoń, Gus Van Sant, USA (2003) |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: