Andragogika WNP-PE-A-MGR
1. Wprowadzenie do andragogiki (2h)
2. Wybrane teorie uczenia się dorosłych (2h)
3. Specyfika uczenia się w wieku dorosłym (4h)
4. Motywacje i bariery w uczeniu się dorosłych i seniorów (2h)
5. Metody i techniki pracy edukacyjnej z osobami dorosłymi (4h)
6. Uczenie się przez całe życie (4h)
7. Edukacja formalna, nieformalna i pozaformalna dorosłych (2h)
8. Samokształcenie i samowychowanie w wieku dorosłym (4h)
9. Etyka i odpowiedzialność w pracy andragoga (2h)
10. Studia przypadków i praktyczne zastosowania (4h)
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
NP2_W01 Student/ka zna terminologię i pojęcia związane z pedagogiką osób dorosłych.
NP2_U07 Student/ka ma pogłębione umiejętności analizowania i interpretowania kwestii dotyczących (samo)kształcenia i (samowychowania) w dorosłym wieku.
NP2_U10 Student/ka potrafi dostosowywać metodykę pracy pedagogicznej do specyficznych potrzeb i możliwości osób w tym wieku.
NP2_K06 Student/ka odznacza się odpowiedzialną postawą za profesjonalne przygotowanie się do pracy z osobami w różnym wieku, również dorosłym i starszym.
Kryteria oceniania
Warunkiem przystąpienia do zaliczenia przedmiotu jest obecność na zajęciach. Jeśli przedmiot trwa 15 godzin, dopuszcza się jedną nieusprawiedliwioną nieobecność, jeśli trwa 30 godzin - dopuszczalne są dwie nieusprawiedliwione nieobecności. Nieobecność można usprawiedliwić na podstawie zwolnienia lekarskiego. Dodatkową nieobecność można zaliczyć po uzgodnieniu z osobą prowadzącą zajęcia. Absencja równa lub powyżej 8 nieusprawiedliwionych godzin (4 spotkania) dla 15-godzinnego cyklu oraz 16 nieusprawiedliwionych godzin (8 spotkań) dla cyklu 30-godzinnego wyklucza możliwość odrobienia zajęć i uzyskania zaliczenia przedmiotu.
Zaliczenie obejmuje tematykę poruszaną na zajęciach oraz zawartą w zalecanych materiałach źródłowych.
Zaliczenie przedmiotu odbywa się na podstawie oceny z:
1) zaliczenia pisemnego (80 pkt.).
2) projektu (20 pkt)
Ocena końcowa:
60-67 pkt. - 3,0
68-75 pkt. - 3,5
76-83 pkt. - 4,0
84-91 pkt. - 4,5
92-100 pkt. - 5,0
Sprawdzianu nie zalicza się (0%), jeśli student w trakcie jego trwania student/ka korzysta z dodatkowych, niedozwolonych przez osobę prowadzącą materiałów i źródeł informacji lub gdy praca zaliczeniowa nosi znamiona plagiatu.
Student/ka, który spóźni się na zajęcia (dopuszczalne jest max. 15 min. spóźnienia), zobowiązany jest do zgłoszenia spóźnienia u prowadzącego zajęcia tuż po ich zakończeniu. Jeśli tego nie dopełni, aktualna pozostanie nota o jego nieobecności na zajęciach.
ECTS [1 ECTS = 25 (30) godz.]:
udział w zajęciach - 30 godz.
przygotowanie do zajęć, lektury - 10 godz.
przygotowanie do zaliczenia pisemnego - 10 godz.
Przygotowanie projektu - 5h
RAZEM 55 godz.
Liczba ECTS: 2
Kryteria wystawiania oceny końcowej:
2,0
Student/ka w podstawowej mierze nie zna terminologii i pojęć związanych z pedagogiką osób dorosłych, nie potrafi analizować i interpretować kwestii dotyczących (samo)kształcenia i (samowychowania) w dorosłym wieku, ani dostosowywać metodyki pracy pedagogicznej do specyficznych potrzeb i możliwości osób w tym wieku, jak również przeciwdziałać postawom ageistycznym studentów odpowiedzialnych za profesjonalne przygotowanie się do pracy z osobami w różnym wieku.
3,0
Student/ka zna podstawową terminologię i pojęcia związane z pedagogiką osób dorosłych, w dostatecznym stopniu potrafi analizować kwestie dotyczące (samo)kształcenia i (samowychowania) w dorosłym wieku, dostosowywać metodykę pracy pedagogicznej do specyficznych potrzeb i możliwości osób w tym wieku, jak również przeciwdziałać postawom ageistycznym studentów odpowiedzialnych za profesjonalne przygotowanie się do pracy z osobami w różnym wieku.
3,5
Student/ka dość dobrze zna terminologię i pojęcia związane z pedagogiką osób dorosłych, w dostatecznym stopniu potrafi analizować kwestie dotyczące (samo)kształcenia i (samowychowania) w dorosłym wieku, dostosowywać metodykę pracy pedagogicznej do specyficznych potrzeb i możliwości osób w tym wieku, jak również przeciwdziałać postawom ageistycznym studentów odpowiedzialnych za profesjonalne przygotowanie się do pracy z osobami w różnym wieku.
4,0
Student/ka dobrze zna terminologię i pojęcia związane z pedagogiką osób dorosłych, potrafi analizować i interpretować kwestie dotyczące (samo)kształcenia i (samowychowania) w dorosłym wieku, dostosowywać metodykę pracy pedagogicznej do specyficznych potrzeb i możliwości osób w tym wieku, jak również przeciwdziałać postawom ageistycznym studentów odpowiedzialnych za profesjonalne przygotowanie się do pracy z osobami w różnym wieku.
4,5
Student/ka zna rozszerzoną terminologię i pojęcia związane z pedagogiką osób dorosłych, potrafi poprawnie analizować i interpretować kwestie dotyczące (samo)kształcenia i (samowychowania) w dorosłym wieku, dostosowywać metodykę pracy pedagogicznej do specyficznych potrzeb i możliwości osób w tym wieku, jak również przeciwdziałać postawom ageistycznym studentów odpowiedzialnych za profesjonalne przygotowanie się do pracy z osobami w różnym wieku.
5,0
Student/ka bardzo dobrze zna rozszerzoną terminologię i pojęcia związane z pedagogiką osób dorosłych, potrafi bezbłędnie analizować i interpretować kwestie dotyczące (samo)kształcenia i (samowychowania) w dorosłym wieku, dostosowywać metodykę pracy pedagogicznej do specyficznych potrzeb i możliwości osób w tym wieku, jak również przeciwdziałać postawom ageistycznym studentów odpowiedzialnych za profesjonalne przygotowanie się do pracy z osobami w różnym wieku.
Literatura
Skrypty własne oraz materiały zostaną udostępnione w trakcie zajęć na platformie Moodle.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: