Terapia poznawczo-behawioralna w pracy z dzieckiem i rodziną WNP-P-WWRD-TPB
Zapoznanie słuchaczy z podstawami terapii poznawczo-behawioralnej (CBT) w pracy z dzieckiem i rodziną w kontekście wczesnego wspomagania rozwoju.
Wprowadzenie do terapii poznawczo-behawioralnej: założenia, cele, wskazania do stosowania u dzieci.
Specyfika stosowania CBT w pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym.
Budowanie relacji terapeutycznej z dzieckiem i rodziną.
Diagnoza funkcjonalna dziecka – identyfikacja trudności i zasobów.
Wybrane techniki CBT: modelowanie, wzmacnianie pozytywne, trening umiejętności społecznych, praca z myślami i emocjami.
Praca z rodziną: psychoedukacja, wsparcie rodziców/opiekunów, budowanie współpracy.
Przykłady programów terapeutycznych opartych na CBT dla dzieci z zaburzeniami zachowania, lękowymi, emocjonalnymi.
Adaptacja technik CBT do pracy w środowisku domowym i przedszkolnym/szkolnym.
Praca zespołowa i współpraca z innymi specjalistami w ramach wczesnego wspomagania rozwoju
Rozwijanie praktycznych umiejętności stosowania technik CBT dostosowanych do potrzeb dzieci i ich rodzin.
Wprowadzenie do terapii schematów: geneza, podstawowe założenia, różnice i podobieństwa względem CBT.
Wczesne nieadaptacyjne schematy (EMS) i strategie radzenia sobie – identyfikacja i znaczenie w rozwoju dziecka.
Diagnoza schematów u dzieci i ich rodziców, budowanie modelu trybów.
Praca na poziomie potrzeb emocjonalnych, emocji oraz relacji terapeutycznej.
Techniki terapii schematów: empatyczna konfrontacja, praca z wyobrażeniami, praca z trybami.
Coaching schematów dla rodziców – angażowanie rodziny w proces terapeutyczny, psychoedukacja i wsparcie systemowe.
Przykłady zastosowania terapii schematów w pracy z dziećmi i rodzinami – studia przypadków, ćwiczenia praktyczne.
Integracja technik terapii schematów z podejściem poznawczo-behawioralnym w praktyce wczesnego wspomagania rozwoju.
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Zna podstawy teoretyczne terapii poznawczo-behawioralnej oraz terapii schematów w pracy z dzieckiem i rodziną.
Potrafi rozpoznawać i analizować trudności emocjonalne i behawioralne dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym.
Umie dobrać i zastosować wybrane techniki CBT w pracy indywidualnej i grupowej z dziećmi oraz z rodzinami.
Potrafi współpracować z rodziną dziecka, uwzględniając jej zasoby i potrzeby.
Potrafi przeprowadzić psychoedukację rodziców odwołując się do wiedzy teoretycznej w zakresie podstwowych potrzeb okresu dziecięcego i adekwatnych strategii ich zaspokajania.
Potrafi identyfikować schematy i tryby i na tej podstawie proponować działania diagnostyczne/terapeutyczne.
Rozumie znaczenie wielospecjalistycznego podejścia oraz pracy zespołowej w procesie wspomagania rozwoju dziecka
Kryteria oceniania
obecność - dopuszczalna nieobecność na maksymalnie 4h ćwiczeń,
aktywny udział w zajęciach - szczególnie w zadaniach grupowych, scenkach, prezentacjach, omawianiu case studies,
Literatura
Beck J. S., Terapia poznawczo-behawioralna. Podstawy i wybrane zagadnienia.
Dattilio Frank M. Terapia poznawczo-behawioralna par i rodzin
Pilecki W., Kołakowski A., Terapia poznawczo-behawioralna dzieci i młodzieży.
Loose C. (red.), Terapia schematów dzieci i młodzieży.
Young J., Terapia schematów w praktyce.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: