Pedagogika zabawy WNP-P-WWRD-PZAB
Student pozna podstawy pedagogiki twórczości i zabawy. Zdobędzie umiejętność tworzenia zajęć dydaktycznych, ćwiczeń, zabaw dla dzieci wykorzystując sposoby i metody pedagogiki zabawy i pedagogiki twórczości.
Zakres omawianych tematów:
1. Pedagogika zabawy – podstawowe założenia. Rola zabawy w rozwoju dziecka.
2. Zabawa – teorie, rozwój i formy zabawy.
3. Zabawa jako kluczowa aktywność w uczeniu się w procesie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka i wsparcia rodziny, budowania wzajemnych relacji.
4. Projektowanie scenariuszy zajęć wykorzystujących pedagogikę zabawy i pedagogikę twórczości.
6. Ćwiczenia warsztatowe.
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
Student zna teorie zabawy, jej formy i zasady organizowania zajęć z małym dzieckiem i rodzicami
Zna psychopedagogiczne metody wspomagania rozwoju percepcyjno-motorycznego wykorzystywane w procesie terapeutycznym dziecka w oparciu o zabawę
Umiejętności:
Student potrafi organizować sytuacje dydaktyczne z wykorzystaniem zabawy prowokujące do samooaktywności i twórczego poszukiwania rozwiązań edukacyjnych oraz wspierające rodziców i dzieci w samodzielności w zdobywaniu wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych.
Kompetencje społeczne:
Student ma przekonanie o sensie zdobywania wiedzy, wartości i potrzebie podejmowania działań wspomagających rozwój małego dziecka i rozwijania potencjału rodziny.
Kryteria oceniania
Warunki zaliczenia przedmiotu:
1. Obecność na ćwiczeniach
2. Aktywność na zajęciach
3. Zadania wykonywane w grupie i indywidualnie
4. Powyżej 50% nieobecności student nie będzie dopuszczony do zaliczenia.
Literatura
Literatura:
1. Wprowadzenie do pedagogiki zabawy, red. E. Kędzior- Niczyporuk , Lublin 2003.
2. Pedagogika zabawy w osobowym i profesjonalnym przygotowaniu do zawodu nauczyciela, Czaja-Chudyba I., Kraków 2006.
3. Trening twórczości - Nęcka E., Orzechowski J., Słabosz A., Szymura B., GWP, Gdańsk 2005.
4. Dziecko w zabawie i świecie języka, A. Brzińska, T. Czub, G. Lutomski, B. Smykowski, Poznań 1995.
5. Proces bawienia się i jego właściwości terapeutyczne, w: Dziecko w zabawie i w świecie języka, Czub T., red. A. Brzezińska, G. Lutomski, T. Czub, B. Smykowski, Poznań 1995, s. 270-294.
6. Metody pedagogiki zabawy w pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym, Domań R., Lublin 2003.
7. Antropologia - Huizinga J., Homo ludens. Zabawa jako źródło kultury, Warszawa 1967.
8. Pedagogika zabawy jako metoda pracy z grupą, Kędzior-Niczyporuk E., Katowice 2008.
9. Klus-Stańska, D. (2008). Obszary zgody na twórczość dziecięcą we wczesnej edukacji. w: E. Szatan, D. Bronk (red.), Gdyby Einstein współcześnie chodził do szkoły… Dziecko i twórczość w pedagogice wczesnoszkolnej (s. 57-68). Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego.
10 . Edukacja kreatywna. Sajdak, A. (2008) Kraków: WAM (Rozdział 2: Edukacja kreatywna, s. 42-60).
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: