Modele funkcjonowania rodziny małego dziecka WNP-P-WWRD-MFR
Istotą przedmiotu jest opis środowiska wychowawczego rodziny małego dziecka. Ponadto ukazanie specyfiki dzieciństwa, elementów środowiska rodzinnego , kierunków przemian rodziny, zagrożeń dzieciństwa oraz możliwości wsparcia odpowiadającego na potrzeby dziecka i rodziny.
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student:
Zna założenia systemowego ujęcia rodziny oraz podstawowe elementy środowiska wychowawczego rodziny.
Zna założenia wsparcia społecznego rodziny.
Zna specyfikę rodziny małego dziecka jako środowiska wychowawczego, jej zadania i znaczenie.
Zna podstawowe zasady współpracy z rodziną uwzględniając przy tym, możliwości i potrzeby poszczególnych jej członków.
Zna pojęcie zasobów rodzinnych oraz środowiska pozarodzinnego ważnych dla rozwoju dziecka i wsparcia rodziny.
Potrafi wykorzystywać systemowe ujęcia rodziny w procesie wsparcia rodziny.
Potrafi rozpoznawać potrzeby oraz zasoby rodzinne, zestawiać dane istotne dla przygotowania ekomapy rodziny i środowiska pozarodzinnego.
Potrafi analizować sytuacje życia rodzin w powiązaniu z teoretycznym podejściem i uwarunkowaniami socjalno-bytowymi z uwzględnieniem potrzeb dziecka.
Jest gotów do wykorzystania zdobytej wiedzy do analizy sytuacji wewnątrz rodziny oraz jej miejsca w środowisku.
Ma świadomość wartości podejmowania działań na rzecz zadań rodziny w zakresie kształtowania jej profilaktycznej, opiekuńczo- wychowawczej funkcji wobec dziecka.
Podmiotowo traktuje osoby doświadczające problemów w środowisku rodzinnym i poza rodzinnym.
Kryteria oceniania
Zaliczenie na podstawie przygotowanego i przedstawionego opisu indywidualnego przypadku - rodziny.
Literatura
Kawula S., Brągiel J., Janke A.W., Pedagogika rodziny. Obszary i panorama problematyki, Toruń 2005;
Wilk J., Pedagogika rodziny, Lublin 2016;
Krzesińska – Żach B., Pedagogika rodziny. Przewodnik do ćwiczeń, Białystok 2007;
Rodzina i formy jej wspomagania, pod red. S. Badora, B. Czeredrecka, D. Marzec. Czeredrecka, Kraków 2001;
Pedagogika rodziny na progu XXI wieku. Rozwój, przedmiot, obszary refleksji i badań, pod red. A. W. Janke, Toruń 2004;
Krasiejko I., Rodzina z dziećmi. Rodzina dysfunkcyjna, Warszawa 2019;
Całusińska M., W. Malinowski, Trening umiejętności wychowawczych, Sopot 2016;
Seweryńska A., Uczeń z rodziny dysfunkcyjnej, Warszawa 2004;
Adamski F., Rodzina wymiar społeczno - kulturowy, Kraków 2002;
Dyczewski L., Rodzina twórcą i przekazicielem kultury, Lublin 2003;
Kawula S., Kształty rodziny współczesnej, Szkice familologiczne, Toruń 2006;
Grzeszkiewicz B., Rozwój emocjonalno - społeczny dzieci w wieku przedszkolnym, w: Nowe konteksty poglądy i doświadczenie, red. E. Ogrodzka - Mazur, U. Szuścik, S. Chudek- Ślęczka, A. Wąsiński, Kraków 2013;
Rękosiewicz M., Jankowski P., Rozwój dziecka - środkowy wiek szkolny, Warszawa 2014;
Matejczuk J., Rozwój dziecka - wiek przedszkolny, Warszawa 2014;
Czub M., Rozwój dziecka - wczesne dzieciństwo, Warszawa 2014;
Kamza A., Rozwój dziecka - wczesny wiek szkolny, Warszawa 2014;
Śmigielski W., Modele życia rodzinnego, Łódź 2014;
Cudak H., znaczenie rodziny w rozwoju i wychowaniu małego dziecka, Warszawa 1999);
Klim – Klimaszewska A., Pedagogika przedszkolna 2005;
literatura uzupełniająca
Rodzina polska u progu trzeciego tysiąclecia, pod red. W. Majkowskiego, Warszawa 2003;
Rodzina współczesna, pod red. M. Ziemskiej, Warszawa 2001.,
Krzesińska - Żach B., Pedagogika rodziny. Przewodnik do ćwiczeń, Białystok 2007;
Biernat T., Praktyka wychowania rodzinnego, Szczecinek 2001;
Sarin, V., Terapia rodziny. Teoria i praktyka, Gdańsk 2000;
Ejsmont M., Kosmalska B., Media, wartości, wychowania, Kraków 2005;
Swędrak J., Model życia współczesnej rodziny, Paedagogia Christiana 2007, nr 2;
Cudak H., Cudak S., Znaczenie rodziny w procesie wychowawczym dzieci i młodzieży, Studia Pedagogiczne 2020, t. 35;
Klik A., Cierpka A., Rodzinne uwarunkowania kreatywności, Warszawa 2022;
Małe dziecko - znaczenie wczesnej edukacji, red. T. Ogrodzińska, Warszawa 2000;
Ustawa z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej;
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: