Kształtowanie języka i mowy dziecka w zakresie WWR WNP-P-WWRD-KIMDZ
W ramach realizacji przedmiotu student zostanie zapoznany z następującymi zagadnieniami związanymi z procesem nabywania przez dziecko kompetencji w zakresie komunikacji, mowy i języka:
- etapy rozwoju mowy,
- opóźnienie rozwoju mowy i związana z nim wczesna interwencja terapeutyczna,
- intencja komunikacyjna,
- sprawczość komunikacyjna,
- mowa a komunikacja,
- zabawy wspierające w procesie rozwijania kompetencji związanych z komunikacją, mową i językiem małego dziecka,
- rola książek w rozwoju językowym małego dziecka - jakie książki, dlaczego i jak czytać?
- odpowiedzialność komunikacyjna dorosłego, konsekwencja wobec siebie,
- planowanie działań wspierających dziecko i jego rodzinę w procesie kształtowania języka i mowy dziecka,
- wspomagające formy komunikacji.
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student zna etapy rozwoju mowy.
Student wie, czym jest intencja i sprawczość komunikacyjna oraz jak istotne jest wsparcie w kształtowaniu tych kompetencji u dziecka z zaburzeniami rozwojowymi.
Student potrafi zaproponować działania wspierające dziecko i jego rodziców w procesie kształtowania i rozwijania intencji komunikacyjnej, sprawczości, naprzemienności.
Student zna zabawy oraz książeczki wspierające rozwój kompetencji komunikacyjnych, mowy i języka u dziecka.
Student wie, jak ważne jest wsparcie rodziny w procesie budowania relacji z dzieckiem z zaburzeniami rozwojowymi w obszarze mowy i języka.
Student potrafi zaproponować aktywność z wykorzystaniem książeczki oraz opowiedzieć, jakie umiejętności będą rozwijane u dziecka w ramach jej realizacji.
Student potrafi zaproponować działania wspierające rozwój komunikacji, mowy i języka dziecka w projektowanej rozmowie z rodzicami.
Student wie, że istnieją wspomagające i alternatywne formy komunikacji.
Kryteria oceniania
Aktywność studentów podczas prowadzonych zajęć.
Udział w proponowanych ćwiczeniach.
Praca zaliczeniowa o charakterze problemowym.
Literatura
Podstawowa:
Błeszyński J. (red.), Alternatywne i wspomagające metody komunikacji, Impuls, Kraków, 2008.
Cytowska B., Winczura B. (red.), Wczesna interwencja i wspomaganie rozwoju małego dziecka, Impuls, Kraków 2008.
Dziurda-Multan A., Dziecięce sposoby tworzenia nazw, KUL, Lublin, 2008.
Dodatkowa:
Cieszyńska J., Korendo M., Wczesna interwencja terapeutyczna, WE, Kraków, 2007.
Kulczycka E., Wychowanie słuchowo-werbalne dziecka z wadą słuchu w wieku przedszkolnym, APS, Warszawa, 2004.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: