Dydaktyka specjalna WNP-P-WWRD-DS-CW
Celem przedmiotu jest:
- rozwijanie u Studentów praktycznych umiejętności dydaktycznych w ramach organizacji systemów dydaktycznych kształcenia specjalnego; zrozumienia specyficznych różnic w postępowaniu dydaktycznym nauczyciela w pracy z dziećmi ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi; projektowania zajęć dydaktycznych z wykorzystaniem optymalnych strategii i metod kształcenia w celu zwiększania umiejętności poznawczych, kompetencji społecznych i integracji rówieśniczej uczniów;
- zapoznanie Studentów z wybranymi metodami pracy edukacyjno-terapeutycznej z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w ramach oddziaływań mających na celu wspieranie rozwoju uczniów, w tym uczniów ze SPE;
- wyposażenie Studentów w praktyczne umiejętności projektowania i konstruowania rozwiązań dydaktycznych z uwzględnieniem specjalnych potrzeb ich uczestników, ich kompetencji poznawczych i społecznych (projektowanie i prezentowanie materiałów, narzędzi, gier i pomocy dydaktycznych i rehabilitacyjnych);
- wyposażenie Studentów w kompetencje społeczne sprzyjające: profesjonalnemu zainteresowaniu dydaktyką specjalną jako obszarem teoretycznym i praktycznym; nabywaniu gotowości do samodzielnego analizowania i rozwiązywania problemów dydaktycznych; przejawianiu zachowań kreatywnych w budowaniu kontekstów edukacyjnych.
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty przedmiotowe w zakresie wiedzy:
Efekt przedmiotowy 1. - C.5.W3.
Efekty przedmiotowe w zakresie umiejętności:
Efekt przedmiotowy 2. - C.5.U1. Efekt przedmiotowy 3. - C.5.U2. Efekt przedmiotowy 4. - C.5.U3.
Efekty przedmiotowe w zakresie kompetencji społecznych:
Efekt przedmiotowy 5. - C.5.K2.
Efekty przedmiotowe w zakresie wiedzy:
Efekt przedmiotowy 1.
Student posiada pogłębioną wiedzę w zakresie organizacji i metodyki kształcenia, ewaluacji i efektywności podejmowanych działań edukacyjnych wobec uczniów z różnymi zaburzeniami rozwoju w systemach dydaktycznych kształcenia specjalnego w aspekcie specyfiki wynikającej z ich specjalnych potrzeb edukacyjnych.
Efekty przedmiotowe w zakresie umiejętności:
Efekt przedmiotowy 2.
Student analizuje i rozwiązuje złożone sytuacje z zakresu dydaktyki specjalnej, przejawia zachowania kreatywne w budowaniu kontekstów edukacyjnych.
Efekt przedmiotowy 3.
Student potrafi projektować zajęcia dydaktyczne z wykorzystaniem optymalnych strategii i metod kształcenia specjalnego w celu zwiększania umiejętności poznawczych, kompetencji społecznych i integracji rówieśniczej uczniów.
Efekt przedmiotowy 4.
Student charakteryzuje w stopniu pogłębionym modele współpracy nauczyciela prowadzącego zajęcia wczesnego wspomagania rozwoju dziecka z nauczycielami, specjalistami i rodzicami.
Efekty przedmiotowe w zakresie kompetencji społecznych:
Efekt przedmiotowy 5.
Student jest świadomy znaczenia profesjonalizmu w pracy zawodowej, wykazuje cechy refleksyjnego praktyka.
Kryteria oceniania
Ocena 3.0 (dostateczny)
Wiedza
Student posiada słabo pogłębioną wiedzę w zakresie organizacji i metodyki kształcenia, ewaluacji i efektywności podejmowanych działań edukacyjnych wobec uczniów z różnymi zaburzeniami rozwoju w systemach dydaktycznych kształcenia specjalnego w aspekcie specyfiki wynikającej z ich specjalnych potrzeb edukacyjnych.
Umiejętności
Student z błędami analizuje i rozwiązuje złożone sytuacje z zakresu dydaktyki specjalnej, z trudem przejawia zachowania kreatywne w budowaniu kontekstów edukacyjnych. Student z trudem potrafi projektować zajęcia dydaktyczne z wykorzystaniem optymalnych strategii i metod kształcenia specjalnego w celu zwiększania umiejętności poznawczych, kompetencji społecznych i integracji rówieśniczej uczniów. Student charakteryzuje w stopniu słabo pogłębionym modele współpracy nauczyciela prowadzącego zajęcia wczesnego wspomagania rozwoju dziecka z nauczycielami, specjalistami i rodzicami.
Kompetencje społeczne
Student jest elementarnie świadomy znaczenia profesjonalizmu w pracy zawodowej, z trudem wykazuje cechy refleksyjnego praktyka.
Ocena 3.5 (dostateczny plus)
Wiedza
Student posiada dostatecznie pogłębioną wiedzę w zakresie organizacji i metodyki kształcenia, ewaluacji i efektywności podejmowanych działań edukacyjnych wobec uczniów z różnymi zaburzeniami rozwoju w systemach dydaktycznych kształcenia specjalnego w aspekcie specyfiki wynikającej z ich specjalnych potrzeb edukacyjnych.
Umiejętności
Student dostatecznie analizuje i rozwiązuje złożone sytuacje z zakresu dydaktyki specjalnej, w dostatecznym stopniu przejawia zachowania kreatywne w budowaniu kontekstów edukacyjnych. Student dostatecznie potrafi projektować zajęcia dydaktyczne z wykorzystaniem optymalnych strategii i metod kształcenia specjalnego w celu zwiększania umiejętności poznawczych, kompetencji społecznych i integracji rówieśniczej uczniów. Student charakteryzuje w stopniu dostatecznie pogłębionym modele współpracy nauczyciela prowadzącego zajęcia wczesnego wspomagania rozwoju dziecka z nauczycielami, specjalistami i rodzicami.
Kompetencje społeczne
Student jest dostatecznie świadomy znaczenia profesjonalizmu w pracy zawodowej, w dostatecznym stopniu wykazuje cechy refleksyjnego praktyka.
Ocena 4.0 (dobry)
Wiedza
Student posiada odpowiednio pogłębioną wiedzę w zakresie organizacji i metodyki kształcenia, ewaluacji i efektywności podejmowanych działań edukacyjnych wobec uczniów z różnymi zaburzeniami rozwoju w systemach dydaktycznych kształcenia specjalnego w aspekcie specyfiki wynikającej z ich specjalnych potrzeb edukacyjnych.
Umiejętności
Student zadowalająco analizuje i rozwiązuje złożone sytuacje z zakresu dydaktyki specjalnej, w wystarczającym stopniu przejawia zachowania kreatywne w budowaniu kontekstów edukacyjnych. Student zadowalająco potrafi projektować zajęcia dydaktyczne z wykorzystaniem optymalnych strategii i metod kształcenia specjalnego w celu zwiększania umiejętności poznawczych, kompetencji społecznych i integracji rówieśniczej uczniów. Student charakteryzuje w stopniu wystarczająco pogłębionym modele współpracy nauczyciela prowadzącego zajęcia wczesnego wspomagania rozwoju dziecka z nauczycielami, specjalistami i rodzicami.
Kompetencje społeczne
Student jest wystarczająco świadomy znaczenia profesjonalizmu w pracy zawodowej, w zadowalającym stopniu wykazuje cechy refleksyjnego praktyka.
Ocena 4.5 (dobry plus)
Wiedza
Student posiada właściwie pogłębioną wiedzę w zakresie organizacji i metodyki kształcenia, ewaluacji i efektywności podejmowanych działań edukacyjnych wobec uczniów z różnymi zaburzeniami rozwoju w systemach dydaktycznych kształcenia specjalnego w aspekcie specyfiki wynikającej z ich specjalnych potrzeb edukacyjnych.
Umiejętności
Student odpowiednio analizuje i rozwiązuje złożone sytuacje z zakresu dydaktyki specjalnej, w odpowiednim stopniu przejawia zachowania kreatywne w budowaniu kontekstów edukacyjnych. Student właściwie potrafi projektować zajęcia dydaktyczne z wykorzystaniem optymalnych strategii i metod kształcenia specjalnego w celu zwiększania umiejętności poznawczych, kompetencji społecznych i integracji rówieśniczej uczniów. Student charakteryzuje w stopniu odpowiednio pogłębionym modele współpracy nauczyciela prowadzącego zajęcia wczesnego wspomagania rozwoju dziecka z nauczycielami, specjalistami i rodzicami.
Kompetencje społeczne
Student jest odpowiednio świadomy znaczenia profesjonalizmu w pracy zawodowej, w odpowiednim stopniu wykazuje cechy refleksyjnego praktyka.
Ocena 5.0 (bardzo dobry)
Wiedza
Student posiada w pełni pogłębioną wiedzę w zakresie organizacji i metodyki kształcenia, ewaluacji i efektywności podejmowanych działań edukacyjnych wobec uczniów z różnymi zaburzeniami rozwoju w systemach dydaktycznych kształcenia specjalnego w aspekcie specyfiki wynikającej z ich specjalnych potrzeb edukacyjnych.
Umiejętności
Student bezbłędnie analizuje i rozwiązuje złożone sytuacje z zakresu dydaktyki specjalnej, w kompletnym stopniu przejawia zachowania kreatywne w budowaniu kontekstów edukacyjnych. Student bardzo dobrze potrafi projektować zajęcia dydaktyczne z wykorzystaniem optymalnych strategii i metod kształcenia specjalnego w celu zwiększania umiejętności poznawczych, kompetencji społecznych i integracji rówieśniczej uczniów. Student charakteryzuje w stopniu całkowicie pogłębionym modele współpracy nauczyciela prowadzącego zajęcia wczesnego wspomagania rozwoju dziecka z nauczycielami, specjalistami i rodzicami.
Kompetencje społeczne
Student jest w pełni świadomy znaczenia profesjonalizmu w pracy zawodowej, w pełni wykazuje cechy refleksyjnego praktyka.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: