Pedagogika specjalna WNP-P-PS-PS
Realizacja przedmiotu służy:
- uzyskaniu przez Studenta wiedzy o źródłach, charakterze, miejscu i znaczeniu współczesnej pedagogiki specjalnej w systemie nauk oraz jej przedmiotowym i metodologicznym powiązaniu z naukami społecznymi, humanistycznymi i naukami o zdrowiu, jak również w obrębie subdyscyplin pedagogiki specjalnej;
- nabyciu przez Studenta umiejętności wykorzystywania wiedzy teoretycznej z zakresu pedagogiki specjalnej i powiązanych z nią dyscyplin w celu analizowania i interpretacji konkretnych procesów i zjawisk w zakresie rehabilitacji, edukacji, wychowania i opieki, terapii, wsparcia i resocjalizacji dzieci/uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i rozumienia różnorodnych uwarunkowań tych procesów;
- wyposażeniu Studenta w kompetencje społeczne uzdatniające do odpowiedzialnego podejmowania profesjonalnych wyzwań zawodowych, wynikających z roli nauczyciela pedagoga specjalnego pracującego wg koncepcji edukacji włączającej z uwzględnieniem zmieniających się potrzeb społecznych.
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty przedmiotowe w zakresie wiedzy:
Efekt przedmiotowy 1. - C.3.W1. Efekt przedmiotowy 2. - C.3.W2.
Efekty przedmiotowe w zakresie umiejętności:
Efekt przedmiotowy 3. - C.3.U1.
Efekty przedmiotowe w zakresie kompetencji społecznych:
Efekt przedmiotowy 4. - C.5.K2.
Efekty przedmiotowe w zakresie wiedzy:
Efekt przedmiotowy 1. Student objaśnia w stopniu pogłębionym źródła, charakter, miejsce i znaczenie pedagogiki specjalnej w systemie nauk oraz jej przedmiotowe i metodologiczne powiązanie z naukami społecznymi, humanistycznymi i naukami o zdrowiu.
Efekt przedmiotowy 2. Student charakteryzuje w sposób pogłębiony różne subdyscypliny pedagogiki specjalnej, objaśnia terminologię, teorię i metodykę wykonywania typowych zadań oraz normy, procedury i dobre praktyki stosowane w różnych obszarach pedagogiki specjalnej.
Efekty przedmiotowe w zakresie umiejętności:
Efekt przedmiotowy 3. Student diagnozuje i analizuje złożone sytuacje edukacyjne, terapeutyczne, rehabilitacyjne i resocjalizacyjne, integrując i wykorzystując w tym celu wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki specjalnej oraz powiązanych z nią dyscyplin.
Efekty przedmiotowe w zakresie kompetencji społecznych:
Efekt przedmiotowy 4. Student wykazuje cechy refleksyjnego praktyka, świadomego znaczenia profesjonalizmu w pracy zawodowej.
Kryteria oceniania
ocena 3,0 (dst)
Wiedza
Student z trudem objaśnia źródła, charakter, miejsce i znaczenie pedagogiki specjalnej w systemie nauk oraz jej przedmiotowe i metodologiczne powiązanie z naukami społecznymi, humanistycznymi i naukami o zdrowiu. Z błędami charakteryzuje różne subdyscypliny pedagogiki specjalnej, z trudnością objaśnia terminologię, teorię i metodykę wykonywania typowych zadań oraz normy, procedury i dobre praktyki stosowane w różnych obszarach pedagogiki specjalnej.
Umiejętności
Student elementarnie diagnozuje i analizuje złożone sytuacje edukacyjne, terapeutyczne, rehabilitacyjne i resocjalizacyjne, z trudem integrując i wykorzystując w tym celu wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki specjalnej oraz powiązanych z nią dyscyplin.
Kompetencje społeczne
Student w stopniu elementarnym wykazuje cechy refleksyjnego praktyka, świadomego znaczenia profesjonalizmu w pracy zawodowej.
ocena 3,5 (dst plus)
Wiedza
Student dostatecznie objaśnia źródła, charakter, miejsce i znaczenie pedagogiki specjalnej w systemie nauk oraz jej przedmiotowe i metodologiczne powiązanie z naukami społecznymi, humanistycznymi i naukami o zdrowiu. Poprawnie charakteryzuje różne subdyscypliny pedagogiki specjalnej, dostatecznie objaśnia terminologię, teorię i metodykę wykonywania typowych zadań oraz normy, procedury i dobre praktyki stosowane w różnych obszarach pedagogiki specjalnej.
Umiejętności
Student poprawnie diagnozuje i analizuje złożone sytuacje edukacyjne, terapeutyczne, rehabilitacyjne i resocjalizacyjne, dostatecznie integrując i wykorzystując w tym celu wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki specjalnej oraz powiązanych z nią dyscyplin.
Kompetencje społeczne
Student w stopniu dostatecznym wykazuje cechy refleksyjnego praktyka, świadomego znaczenia profesjonalizmu w pracy zawodowej.
ocena 4,0 (db)
Wiedza
Student zadowalająco objaśnia źródła, charakter, miejsce i znaczenie pedagogiki specjalnej w systemie nauk oraz jej przedmiotowe i metodologiczne powiązanie z naukami społecznymi, humanistycznymi i naukami o zdrowiu. Odpowiednio charakteryzuje różne subdyscypliny pedagogiki specjalnej, prawidłowo objaśnia terminologię, teorię i metodykę wykonywania typowych zadań oraz normy, procedury i dobre praktyki stosowane w różnych obszarach pedagogiki specjalnej.
Umiejętności
Student dość dobrze diagnozuje i analizuje złożone sytuacje edukacyjne, terapeutyczne, rehabilitacyjne i resocjalizacyjne, odpowiednio integrując i wykorzystując w tym celu wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki specjalnej oraz powiązanych z nią dyscyplin.
Kompetencje społeczne
Student w stopniu zadowalającym wykazuje cechy refleksyjnego praktyka, świadomego znaczenia profesjonalizmu w pracy zawodowej.
ocena 4,5 (db plus)
Wiedza
Student właściwie objaśnia źródła, charakter, miejsce i znaczenie pedagogiki specjalnej w systemie nauk oraz jej przedmiotowe i metodologiczne powiązanie z naukami społecznymi, humanistycznymi i naukami o zdrowiu. Trafnie charakteryzuje różne subdyscypliny pedagogiki specjalnej, właściwie objaśnia terminologię, teorię i metodykę wykonywania typowych zadań oraz normy, procedury i dobre praktyki stosowane w różnych obszarach pedagogiki specjalnej.
Umiejętności
Student trafnie diagnozuje i analizuje złożone sytuacje edukacyjne, terapeutyczne, rehabilitacyjne i resocjalizacyjne, właściwie integrując i wykorzystując w tym celu wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki specjalnej oraz powiązanych z nią dyscyplin.
Kompetencje społeczne
Student w stopniu odpowiednim wykazuje cechy refleksyjnego praktyka, świadomego znaczenia profesjonalizmu w pracy zawodowej.
ocena 5,0 (bdb)
Wiedza
Student kompletnie objaśnia w stopniu pogłębionym źródła, charakter, miejsce i znaczenie pedagogiki specjalnej w systemie nauk oraz jej przedmiotowe i metodologiczne powiązanie z naukami społecznymi, humanistycznymi i naukami o zdrowiu. W pełni charakteryzuje w sposób pogłębiony różne subdyscypliny pedagogiki specjalnej, bezbłędnie objaśnia terminologię, teorię i metodykę wykonywania typowych zadań oraz normy, procedury i dobre praktyki stosowane w różnych obszarach pedagogiki specjalnej.
Umiejętności
Student bardzo dobrze diagnozuje i analizuje złożone sytuacje edukacyjne, terapeutyczne, rehabilitacyjne i resocjalizacyjne, w pełni integrując i wykorzystując w tym celu wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki specjalnej oraz powiązanych z nią dyscyplin.
Kompetencje społeczne
Student w pełni wykazuje cechy refleksyjnego praktyka, świadomego znaczenia profesjonalizmu w pracy zawodowej.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: