Praca z rodziną dzieci z niepełnosprawnością WNP-P-PS-PRODZ
Koncepcje adaptacji rodziny w kontekście niepełnosprawności lub choroby przewlekłej dziecka; problemy adaptacji, utrudnienia życiowe, wsparcie społeczne
Uwarunkowania specyfiki pracy z rodzinami dzieci i uczniów ze zróżnicowanymi potrzebami edukacyjnymi , założenia i metody wspierania rodzin dzieci w całym cyklu życia
Możliwości wspierania funkcjonowania dzieci i uczniów ze zróżnicowanymi potrzebami w rodzinach
Zagadnienia relacji między rodzinami dzieci i uczniów ze zróżnicowanymi potrzebami a specjalistami
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
C.3.W5. sytuację rodziny dziecka i ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi: koncepcje adaptacji rodziny w kontekście niepełnosprawności lub choroby przewlekłej dziecka i ucznia, problemy adaptacji, utrudnienia życiowe, wsparcie społeczne; uwarunkowania specyfiki pracy z rodziną dziecka i ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi,założenia i metody
wspierania rodziny tego dziecka w całym cyklu jego życia; możliwości wspierania funkcjonowania dziecka i ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w rodzinie; zagadnienia relacji między rodziną dziecka i
ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi aspecjalistami.
C.2.U2. omówić psychologiczny kontekst procesu wychowania dzieci i
uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi;
C.3.K4. przyjęcia odpowiedzialności za własne przygotowanie do pracy z rodziną dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
NAKŁAD PRACY STUDENTA
Godziny kontaktowe ćwiczenia 10 h
Przygotowanie się do zajęć, lektury 10 h
Przygotowanie do zaliczenia 5h
Sumaryczna liczba punktów ECTS 1
Kryteria oceniania
Egzamin pisemny i projekt grupowy
Literatura
LITERATURA OBOWIĄZKOWA
Bartnikowska, U., Ćwirynkało K (2013), Rodziny adopcyjne i zastepcze dziecka z niepełnosprawnością, Kraków: Impuls
Dryżałowska, G (2008), Pokochaj mnie mamo! Dwadzieścia dziewięć kroków do akceptacji niepełnospraw, ności dziecka, Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak
Liberska, H. (red.)(2011), Rodzina z dzieckiem niepełnosprawnym - możliwości i ograniczenia rozwoju, Warszawa: Difin
Pisula, E. (2007), Rodzice i rodzeństwo dzieci z zaburzeniami rozwoju, Warszawa: Wydawnictwo UW.
Szczepkowska, K. (2019), Współpraca z rodzicami, czyli jak rozmawiać o edukacji wlączającej, Warszawa: Wydawnictwo ORE
Twardowski, A. (2022), Wczesne wspomaganie rozwoju dzieci z niepełnosprawnościami w środowisku rodzinnym, Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: