Prawne podstawy kształcenia specjalnego WNP-P-PS-PPKS
Głównym celem zajęć jest wyposażenie nauczycieli w wiedzę i umiejętności stosowania i przestrzegania przepisów prawa w obszarze edukacji włączającej. Konieczność podwyższania kompetencji nauczycieli wynika z potrzeb rynku edukacyjnego. Zatem niezbędnym jest, aby nauczyciele znali zasady orzekania o potrzebie kształcenia specjalnego. Wykazywali się wiedzą z zakresu uwarunkowań prawnych zapewnienia bezpieczeństwa uczniom w szkole/placówce. Zajęcia są zaplanowane w sposób pozwalający znaleźć korelację pomiędzy zróżnicowanymi potrzebami uczniów a procesem oceniania, w którym głównym założeniem jest indywidualizacja tego procesu, polegająca m.in. na dostosowaniu wymagań edukacyjnych wynikających z realizowanych programów nauczania do rozpoznanych potrzeb i możliwości psychorozwojowych uczniów. Ponadto szczególnej uwadze będzie poddany proces udzielania pomocy psychologiczno - pedagogicznej w szkole/placówce. Wskazane zostaną przepisy dotyczące: podmiotów uprawnionych do wnioskowanie o udzielanie pomocy pp; osoby odpowiedzialne za organizację i koordynację pomocy pp; podkreślona zostanie zasada dobrowolności oraz bezpłatności pomocy psychologiczno - pedagogicznej; przyczyny jej udzielania. Podczas zajęć zostaną omówione zasady dokumentowania pomocy psychologiczno - pedagogicznej wynikające z przepisów prawa, także kontekst obowiązku przestrzegania RODO. Zajęcia pozwolą słuchaczom na wzbogacenie wiedzy prawnej o zasadach planowania i programowania kształcenia specjalnego. Słuchacze poznają prawne przesłanki odraczania i przyspieszania obowiązku szkolnego w związku ze specjalnymi potrzebami uczniów. Podczas zajęć na bieżąco będzie przywoływana rola rodziców, jako podmiotów uprawnionych do decydowania oraz pozyskiwania informacji o planowanych i realizowanych działaniach wobec dziecka, np. informowanie o potrzebie udzielania pomocy, prawo do składania wniosków do zespołu orzekającego o wydanie stosownego orzeczenia, prawo udziału w spotkaniach zespołu nauczycieli i specjalistów przy tworzeniu WOPFU oraz IPET. Program zajęć będzie dodatkowo wzbogacany o odpowiedzi na nurtujące słuchaczy pytania wynikające z bieżącej pracy w szkole/placówce.
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
C.3. W. 3. regulacje prawne w zakresie kształcenia dzieci i uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i zasady orzekania w tym zakresie; zasady organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej; aspekty klasyfikowania i oceniania uczniów;
D.4.W2. zasady współpracy środowisk wychowawczych w procesie wychowania;
D.6.W3. zasady zapewniania bezpieczeństwa dzieciom w przedszkolu i uczniom w szkole lub placówce systemu oświaty i poza nimi.
C.3.K1. organizowania kształcenia dzieci i uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi zgodnie z przepisami prawa;
D.4.K1. przyjęcia odpowiedzialności za podejmowane decyzje związane z organizacją procesu edukacyjno - terapeutycznego w przedszkolu i grupie przedszkolnej lub w szkole i klasie szkolnej;
Kryteria oceniania
zaliczenie:
aktywny udział w zajęciach;
napisanie pracy na wskazany do wyboru temat.
Literatura
1. Cybulska R., Derewlana H., Kasprzak A., pęczek K. (2017). Uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w systemie edukacji w świetle nowych przepisów prawa oświatowego, Warszawa: ORE niehttps://www.ore.edu.pl/2015/03/pomoc-psychologiczno-pedagogiczna/
2. Łaska B. (2019). Prawo oświatowe a edukacja włączająca: Warszawa: ORE;
3. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017r. w sprawie organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (Dz. U. z 2020 r., poz. 1309);
4. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017r. w sprawie zasad organizacji pomocy psychologiczno - pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz. U. z 2023r., poz. 1798);
5. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowe z dnia 22 lutego 2019r. w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych (Dz. U. z 2023 r., poz. 2572 ze zm.)
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: