Praca opiekuńczo-wychowawcza i resocjalizacyjna WNP-P-PS-POW
W toku zajęć Słuchacze poznają podstawowe pojęcia z zakresu teorii wychowania, zasad wychowania oraz specyfikę pracy opiekuńczo - wychowawczej i resocjalizacyjnej. Ponadto istotę zachowań ryzykownych, niedostosowania społecznego i wykluczenia społecznego, konfliktów i przemocy rówieśniczej, a także działań profilaktycznych.
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
EU1 - Student zna pojęcie wychowania oraz inne pojęcia z zakresu teorii wychowania.
EU2 - Studenta zna pojęcie i rodzaje przemocy.
EU3 - Studenta zna zasady wychowania.
EU4 - Studenta zna zachowania ryzykowne, ich rodzaje oraz uwarunkowania.
EU5 - Studenta zna przesłanki teoretyczne programów profilaktycznych.
EU 6 - Student zna specyfikę pracy opiekuńczo - wychowawczej,
resocjalizacyjnej.
EU7 - .Student potrafi identyfikować obszary wykluczenia społecznego, wskazywać jego przyczyny i symptomy oraz konsekwencje tego procesu.
EU8 - Student potrafi diagnozować potrzeby dzieci i młodzieży, zachowania świadczące o wystąpieniu konfliktu w grupie rówieśniczej, rozpoznać przyczyny agresji i przemocy podejmować działania profilaktyczne.
EU9 - Student jest gotów do postępowania zgodnego z zasadami etyki
zawodowej w procesie rozpoznawania zachowań świadczących o wystąpieniu
konfliktu lub stosowaniu przemocy, podejmowaniu działań profilaktycznych.
Kryteria oceniania
Podstawą zaliczenia jest test wiedzy, składający się z 20 pytań zamkniętych.
Punktacja
20-19 - 5
18-17 - 4+
16-15 - 4
14-13 - 3+
12-11 - 3
Literatura
A. Karasowska, Uczeń z zaburzeniami zachowania. Budowanie strategii pracy w środowisku szkolnym, Warszawa 2017.
A. Kołakowski, Zaburzenia zachowania u dzieci. Teoria i praktyka, Gdańsk 2013.
M. Konopczyński, Pedagogika resocjalizacyjna. W strone działań kreujących, Kraków 2014.
J. Kusztal, M. Piasecka, A Nastazjak, M. Piec, Wzmacnianie współpracy podmiotów edukacji w zakresie profilaktyki szkolnej, Kraków 2021.
J. Kusztal, Uczeń zagrożony niedostosowaniem społecznym a profilaktyczne zadania szkoły, Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce 2016, nr 11, s. 97-110.
M. Dobijański, Teoretyczne i praktyczne aspekty pedagogiki resocjalizacyjnej w pracy z nieletnimi w Młodzieżowych Ośrodkach Wychowawczych, Siedlce 2016.
L. Zarzecki, Teoretyczne podstawy wychowania teoria i praktyka w zarysie, Jelenia Góra 2012.
Z. B. Gaś, Szkolny program profilaktyki: istota, konstruowanie, ewaluacja, Lublin 2004.
S. Śliwa Profilaktyka pedagogiczna, Opole 2015.
Z. B. Gaś, Profilaktyka w szkole w: Profilaktyka w szkole. Poradnik dla nauczycieli, red. B. Kamińskiej- Buśko, J. Szymańskiej, Warszawa 2005.
T. Lewandowska-Kidoń, B. Kalinowska-Witek, Rola pedagoga szkolnego w szkolnym systemie pomocy psychologiczno-pedagogicznej, Lublin 2016.
A. Ogonowska, Uzależnienia medialne. Uwarunkowania, leczenie, profilaktyka, Kraków 2018.
K. Ostaszewski, Teoretyczne podstawy profilaktyki szkolnej w: Profilaktyka w szkole. Stan i rekomendacje dla systemu oddziaływań profilaktycznych w Polsce, red. Robert Porzak, Lublin 2019.
K. Wojcieszek, Czynniki społeczno-kulturowe w profilaktyce szkolnej w: Profilaktyka w szkole. Stan i rekomendacje dla systemu oddziaływań profilaktycznych w Polsce, red. Robert Porzak, Lublin 2019.
R. Porzak, Cel i metoda badania potrzeb profilaktycznych w: Profilaktyka w szkole. Stan i rekomendacje dla systemu oddziaływań profilaktycznych w Polsce, red. Robert Porzak, Lublin 2019.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: