Metodyka kształcenia w grupie zróżnicowanej WNP-P-PS-MKGZ-WW
Celem przedmiotu jest zapoznanie słuchaczy z metodami i zasadami organizacji nauczania w grupie zróżnicowanej. W szczególności słuchacze poznają:
• Metody konwencjonalne i niekonwencjonalne sprzyjające pracy w zróżnicowanych grupach dzieci i uczniów;
• Zasady projektowania zajęć edukacyjnych z uwzględnieniem klimatu klasy, elastyczności doboru stosowanych metod oraz indywidualizowania zadań, treści i form pracy dostosowanych do potrzeb uczniów;
• Sposoby adaptacji środków i materiałów dydaktycznych zgodnie z zasadami uniwersalnego projektowania;
• Sposoby rozwijania ciekawości, aktywności i samodzielności uczniów ze zróżnicowanymi potrzebami edukacyjnymi;
• Rolę współpracy i wsparcia rówieśniczego w procesie uczenia się;
• Dostosowanie form i warunków sprawdzania wiedzy.
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Słuchacze:
W01 definiują grupę zróżnicowaną;
W02 omawiają koncepcję edukacji wysokiej jakości dla wszystkich uczących się;
W03 definiują specjalne potrzeby edukacyjne i zróżnicowane/indywidualne potrzeby edukacyjne;
W04 znają założenia uniwersalnego projektowania w dydaktyce;
W05 znają zasady indywidualizacji w pracy z grupą heterogeniczną;
W06 omawiają specyfikę funkcjonowania uczniów niewidomych i słabowidzących; niesłyszących i słabosłyszących; ze spektrum zaburzeń autystycznych, z neuroróżnorodnością, z zaburzeniami zachowania i emocji, z trudnościami w uczeniu się;
U01 potrafią dokonać adaptacji otoczenia fizycznego placówki oświatowej do potrzeb uczniów oraz adaptacji materiałów dydaktycznych i innych pomocy
U02 potrafią zaplanować pracę dydaktyczno-wychowawczej w grupie zróżnicowanej
U03 potrafią zaplanować współnauczanie w klasie zróżnicowanej
U04 potrafią wykorzystać metody kooperacyjne i interakcyjne, oparte na pozytywnej współzależności uczniów i wsparciu rówieśniczym
K01 wykazują cechy refleksyjnego praktyka, świadomego znaczenia profesjonalizmu w pracy zawodowej
K02 świadomie podejmują zobowiązania społeczne związane z realizacją zadań zawodowych pedagoga specjalnego
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: