Pedagogika przedszkolna z warsztatem metodycznym WNP-P-PRZWMCW
Przedmiot z obszaru nauk społecznych, skoncentrowany na działaniach wychowawczo - edukacyjnych, zgodnych z humanistyczną koncepcją wychowania.
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z pedagogiką przedszkolną - jako subdyscypliną pedagogiki, jej celami, zadaniami oraz funkcjami jakie spełnia. Studenci poznają również zasady, metody i formy pracy opiekuńczo wychowawczej z dzieckiem w wieku przedszkolnym.
Podczas zajęć omówiona zostanie specyfika roli nauczyciela w edukacji przedszkolnej oraz metody, zasady i formy pracy nauczyciela z dziećmi w wieku przedszkolnym. Kolejne treści poruszane na zajęciach to: planowanie pracy dydaktyczno-wychowawczej; formułowanie celów kształcenia; projektowanie sytuacji edukacyjnych; organizacja zajęć przedszkolnych. Podczas zajęć poruszone zostaną tematy dotyczące umiejętności interpersonalnych Studentów.
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Efekty kształcenia
Wiedza:
Student:
Zna i rozumie podstawową terminologię używaną w pedagogice przedszkolnej;
Potrafi sformułować istotę współczesnych celów, zadań i funkcji edukacji przedszkolnej;
Potrafi scharakteryzować zasady, metody i formy w pracy opiekuńczo - wychowawczej z dzieckiem w wieku przedszkolnym;
Umiejętności:
Student:
Potrafi aplikować teoretyczną wiedzę na proces rozwiązywania problemów wychowawczych, charakterystycznych dla wieku przedszkolnego;
Potrafi, w oparciu o wiedzę teoretyczną planować pracę dydaktyczno – wychowawczą;
Potrafi, w oparciu o podstawę programową wychowania przedszkolnego formułować cele kształcenia;
Stosuje zasadę zintegrowanego wychowania i nauczania w organizacji zajęć przedszkolnych;
Kompetencje społeczne:
Student:
Uzasadnia konieczność modyfikowania oddziaływań dydaktyczno-wychowawczych w zależności od możliwości psychofizycznych i potrzeb dziecka;
Rozumie potrzebę stałego rozwoju osobistego i zawodowego nauczyciela edukacji przedszkolnej;
Realizacja powyższych efektów uczenia jest możliwa poprzez aktywny udział studenta w wykładach oraz ćwiczeniach z tego przedmiotu. Ćwiczenia i wykład stanowią bowiem integralną całość.
Kryteria oceniania
Ocena końcowa na podstawie egzaminu w formie pisemnej lub ustnej - do wyboru
Literatura
Bogdanowicz A. Kasica A., Ruch rozwijajacy dla wszystkich, Wydawnictwo Harmonia, Gdańsk 2009
Bogdanowicz M., Metoda dobrego startu, Wydawnictwo Harmonia Universalis, Gdańsk 2014,
Guz S., Andrzejewska J. (red. ), Wybrane problemy edukacji dzieci w przedszkolu i szkole, Wydawnictwo UMCS, Lublin 2005,
Karowska_Struczyk M., Edukacja w przedszkolu. W poszukiwaniu innych rozwiązań, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2012,
Karwowska-Struczyk M., Sobierańska D., Szpotowicz M., Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna. Badania, opinie, inspiracje, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 2011
Klim-Klimaszewska A., Pedagogika przedszkolna. Nowa podstawa programowa, Instytut Wydawniczy Erica, Warszawa 2012,
Łaciak B., Świat społeczny dziecka, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 1998,
Miksza M., Zrozumieć Montessori, Wydawnictwo Impuls, Kraków 2014,
Problemy wychowawcze w przedszkolu, praca zbiorowa, Wydawnictwo Raabe, Warszawa 2012,
Reddy L.A., Rozwijanie umiejętności społecznych dziecka. Interwencje przez zabawę, PWN, Warszawa 2014,
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: