Profilaktyka logopedyczna WNP-P-PROLOG
1) Wyjaśnienie pojęć: profilaktyka, prewencja, promocja zdrowia, czynniki: ryzyka, chroniące, modyfikowalne, niemodyfikowalne.
2) Wieloczynnikowy model zdrowia: pola zdrowia, „mandala zdrowia”.
3) Modele profilaktyki logopedycznej (w tym: uwzględniające historie naturalnej choroby, uwzględniające stopień ryzyka), poziomy i rodzaje profilaktyki.
4) Holistyczno-ekologiczny model profilaktyki zaburzeń mowy.
5) Strategie profilaktyki (optymalizacyjne, zmian środowiskowych, wczesnej interwencji, interwencyjne).
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
1) w zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie: znaczenie terminów: „profilaktyka”, „prewencja”, „promocja zdrowia”; różne modele, poziomy, grupy docelowe profilaktyki logopedycznej, strategie profilaktyki logopedycznej; pojęcia czynników ryzyka i czynników chroniących oraz ich związek z zapobieganiem powstawaniu zaburzeń mowy w każdej fazie życia człowieka; zadania zawodowe logopedów i nauczycieli logopedów związane z profilaktyką zaburzeń mowy;
2) w zakresie umiejętności absolwent potrafi: dobierać strategie adekwatnie do modelu i poziomu profilaktyki oraz grupy docelowej; określać związek czynników ryzyka i chroniących z zapobieganiem powstawaniu zaburzeń mowy w każdej fazie życia człowieka; zaprojektować działania związane z profilaktyką różnych zaburzeń mowy i promocją zdrowia; stosować profilaktykę adekwatnie do zadań zawodowych logopedów i nauczycieli logopedów;
3) w zakresie kompetencji społecznych absolwent jest gotów do: praktykowania zdrowego trybu życia pomocnego w utrzymaniu optymalnego poziomu komunikacji oraz angażowania się w działania na rzecz promowania tych praktyk wśród kolegów i ogółu społeczeństwa; upowszechniania wiedzy dotyczącej profilaktyki w różnych sektorach życia publicznego, takich jak służba zdrowia, placówki oświatowe, pomoc społeczna, czy wśród najbliższych osób pacjentów z zaburzeniami mowy.
Kryteria oceniania
Zaliczenie na ocenę na podstawie: aktywności na zajęciach, udziału dyskusji, projektu pisemnego.
Praktyki zawodowe
niedoityczy
Literatura
1. Skorek E.M: Profilaktyka w logopedii: wybrane zagadnienia. Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2023.
2. Wielowymiarowość przestrzeni profilaktyki logopedycznej, red. E.M. Skorek. Zielona Góra: Uniwersytet Zielonogórski Wydział Pedagogiki, Psychologii i Socjologii, 2017.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: