Profilaktyka logopedyczna WNP-P-PRLOG
Profilaktyka logopedyczna to przeciwdziałanie powstawaniu wszelkich odstępstw od normy w procesie komunikacji językowej. Jednym z głównych założeń jest tu podejmowanie takich działań terapeutycznych, które będą zapobiegały powstawaniu nieprawidłowości w kolejnych etapach rozwoju mowy dziecka.
Czynności te wchodzą w skład szeroko pojętej profilaktyki, której etapy opisywane są nie tylko w logopedii, ale także w naukach pokrewnych, m. in. medycynie i pedagogice specjalnej.
Profilaktyka logopedyczna jest, obok diagnozy i terapii, jednym z trzech podstawowych działań praktycznych logopedii.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Słuchacz:
I. Wiedza
- zna problematykę profilaktyki logopedycznej i wczesnej interwencji logopedycznej
- posiada wiedzę na temat czynników zagrażających prawidłowemu rozwojowi mowy
- posiada wiedzę na temat systemu opieki logopedycznej
II. Umiejętności
- potrafi ocenić umiejętności związane z przyjmowaniem i obróbką pokarmów
- potrafi przeprowadzić wywiad dotyczący rozwoju dziecka
- potrafi dobrać działania stymulujące rozwój mowy i komunikacji dziecka
III. Kompetencje społeczne
- potrafi współpracować z najbliższym środowiskiem dziecka
- potrafi współpracować w zespole interdyscyplinarnym (z innymi specjalistami)
Kryteria oceniania
- obecność i aktywność na zajęciach
- zaliczenie
Literatura
- Łada A., Czynniki rokownicze rozwoju mowy w okresie prelingwalnym w świetle koncepcji neurorozwojowej, Forum Logopedyczne nr 20/2012.
- Machoś M., Czajkowska M., Sprawdź, czy jest gotowe do jedzenia, Zabrze 2018.
- Piaget J., Studia z psychologii dziecka, PWN, Warszawa 1966.
- Pietras L., Problemy związane z przyjmowaniem pokarmu w okresie noworodkowym
i niemowlęcym [w:] J. Świetliński (red.) Neonatologia, PZWL, Warszawa 2016.
- Pluta-Wojciechowska D., Zaburzenia czynności prymarnych i artykulacji. Podstawy postępowania logopedycznego, Bytom 2013.
- Rocławski S. (red.), Opieka logopedyczna od poczęcia, Glottispol, Gdańsk 1993.
- Emiluta-Rozya D., Wspomaganie rozwoju mowy dziecka w wieku przedszkolnym, Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej, Warszawa 1994.
- Skrzek J., Diagnoza i terapia funkcji pokarmowych w obrębie okolicy orofacjalnej – połykania, gryzienia i żucia [w:] K. Kaczorowska-Bray, S. Milewski (red.), Wczesna interwencja logopedyczna, Harmonia, Gdańsk 2016.
- Slama-Cazacu T., Dynamika stosunków między mową a myśleniem w ontogenezie, „Psychologia Wychowawcza” 1966, nr 3/66, s. 64 -83.
- Stecko E., Zaburzenia mowy dzieci. Wczesne rozpoznawanie i postępowanie logopedyczne, WUW, Warszawa 2002.
- Świetliński J. (red.), Neonatologia, PZWL, Warszawa 2016.
- Winnicka E., Rozwój umiejętności jedzenia w 1. roku życia – co warto wiedzieć?, Standardy medyczne/pediatria, 2017, T. 14.
- Winstock A., Eating and drinking difficulties in children, Milton Keynes 2005.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: