Podstawy pedagogiki pracy z zawodoznawstwem WNP-P-PPZ
Cele programowe/kształcenia
-Poznanie subdyscypliny pedagogiki pracy - jej rodowodu, przedmiotu badań oraz jej związków z naukami pedagogicznymi i miejscem w strukturze nauk pedagogicznych;
- Poznanie podstawowych pojęć pedagogiki pracy i rozumienia ich roli w wyjaśnianiu przemian i przeobrażeń życia społecznego, gospodarczego i edukacyjnego;
-Rozumienie związków struktury obszarów problemowych pedagogiki pracy w całożyciowym rozwoju człowieka;
- Poszukiwanie związków głównego przedmiotu badań pedagogiki pracy do podstawowych kategorii aksjologicznych, w tym etycznej;
- Rozumienie zakładu pracy jako miejsca humanizacyjnego pracy, kontaktów międzyludzkich, ale również jako miejsca dalszej edukacji.
Tresci programowe/kształcenia
1. Pedagogika pracy jako subdyscyplina pedagogiczna.
2. Podstawowe pojęcia pedagogiki pracy.
3. Struktura pedagogiki pracy.w aspekcie całożyciowego rozwoju człowieka.
4. Podstawowe kategorie pedagogiki pracy oraz układy odniesienia w kategoriach etyki.
5. Zakład pracy jako miejsce pracy człowieka i jego dalszego rozwoju
Wymagania wstępne:
Zaliczenie przedmiotów podstatowych pedagogicznych, jako bazy do studiowania szerszych treści.
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Efekty kształcenia
ma podstawową wiedzę na temat rozwoju człowieka w cyklu życia zarówno w aspekcie biologicznym, jak i psychologicznym oraz społecznym potrzebną do diagnozowania i prognozowania przydatności zawodowej w oparciu o technologię pomiarową,
ma elementarną wiedzę o różnych rodzajach struktur społecznych i instytucjach życia społecznego oraz zachodzących między nimi relacjach, posiada kompetencje w zarządzaniu zasobami ludzkimi,
potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi w celu analizowania, interpretowania oraz projektowania strategii działań pedagogicznych, potrafi generować rozwiązania konkretnych problemów pedagogicznych i prognozować przebieg ich rozwiązania oraz przewidywać skutki planowanych działań, posiada znajomość strategii aktywnego poszukiwania pracy
ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia wskazując klientowi możliwości rozwoju kariery zawodowej przez całe życie:
Kryteria oceniania
elearning,
i konsultacje
Literatura
A. Literatura podstawowa
1. Baraniak B., Współczesna pedagogika pracy z perspektywy edukacji, pracy i badań. UKSW Warszawa 2010.
2.Baraniak B., Edukacja w przygotowaniu człowieka do współczesnej pracy zawodowej. WAiP. Warszawa 2008
3.Baraniak B. Metody badania pracy. WAiP Warszawa 2009.
4.Braniak B./Red./ Wartości w pedagogice pracy. IBE Warszawa 2008
5. Słownik pedagogiki pracy. Ossolinem 1986
Kwiatkowski S. M., Bogaj A., Baraniak B., Pedagogika pracy. WAiP. Warszawa 2007
B. Literatura uzupełniająca
1.Nowacki T., Korabiowska - Nowacka K., Baraniak B., Nowy słownik pedagogiki pracy. WSPTWP, Warszawa 2000
2.Nowacki T., Zawodoznawstwo. ITeE Radom 2001
3. Kwiatkowski S.M., Kształcenie zawodowe Dylematy teorii i praktyki .IBE Warszawa 2001.
4.Kwiatkoqwski S.M., Bogaj A., Baraniak B., Edukacja a rynek pracy. PWN Warszawa 2006
5.Wiatrowski Z., Podstawy pedagogiki pracy. AB Bydgoszcz 2000
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: