Podstawa programowa, programy kształcenia i podręczniki szkolne WNP-P-PPR
Tematyka zajęć:
1. Krytyczna analiza podstawy programowej na pierwszym etapie kształcenia w kontekście dyskurów wczesnoszkolnych.
2. Programy kształcenia i podręczniki szkolne. Porównanie aktualnie obowiązującej oferty bezpłatnych podręczników w klasie I z wcześniejszymi pakietami edukacyjnymi.
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Efekty kształcenia
Wiedza:
1. Student zna podstawę programową kształcenia w kl. I-III i programy kształcenia.
2. Student zna aktualną ofertę podręczników do edukacji wczesnoszkolnej.
Umiejetności:
1. Student potrafi dokonać analizy podstawy programowej w świetle dyskursów pedagogicznych.
2. Student potrafi ocenić zawartość merytoryczną, szatę graficzną i wartości edukacyjne podręczników szkolnych w klasach I-III.
Kompetencje:
1. Student wykazuje twórczą, wrazliwą postawę na potrzeby rozwojowe dziecka i ma świadomość oczekiwań stawianym nauczycielom w zakresie pracy dydaktyczno-wychowawczej z dziećmi w młodszym wieku szkolnym.
Kryteria oceniania
Ocena dostateczna:
Student zna w stopniu doststecznym podstawę programową kształcenia w kl. I-III i programy kształcenia i aktualną ofertę podręczników do edukacji wczesnoszkolnej; potrafi dokonać analizy podstawy programowej w świetle dyskursów pedagogicznych oraz ocenić zawartość merytoryczną, szatę graficzną i wartości edukacyjne podręczników szkolnych w klasach I-III. Student wybiórczo wykazuje twórczą, wrażliwą postawę na potrzeby rozwojowe dziecka i ma świadomość oczekiwań stawianym nauczycielom w zakresie pracy dydaktyczno-wychowawczej z dziećmi w młodszym wieku szkolnym.
Ocena dobra:
Student zna w stopniu dobrym podstawę programową kształcenia w kl. I-III i programy kształcenia i aktualną ofertę podręczników do edukacji wczesnoszkolnej; potrafi dokonać analizy podstawy programowej w świetle dyskursów pedagogicznych oraz ocenić zawartość merytoryczną, szatę graficzną i wartości edukacyjne podręczników szkolnych w klasach I-III. Student wykazuje twórczą, wrażliwą postawę na potrzeby rozwojowe dziecka i ma świadomość oczekiwań stawianym nauczycielom w zakresie pracy dydaktyczno-wychowawczej z dziećmi w młodszym wieku szkolnym.
Ocena bardzo dobra:
Student zna w stopniu bardzo dobrym podstawę programową kształcenia w kl. I-III i programy kształcenia i aktualną ofertę podręczników do edukacji wczesnoszkolnej; potrafi dokonać analizy podstawy programowej w świetle dyskursów pedagogicznych oraz ocenić zawartość merytoryczną, szatę graficzną i wartości edukacyjne podręczników szkolnych w klasach I-III. Student wykazuje twórczą, wrażliwą postawę na potrzeby rozwojowe dziecka i ma świadomość oczekiwań stawianym nauczycielom w zakresie pracy dydaktyczno-wychowawczej z dziećmi w młodszym wieku szkolnym.
Metody oceniania:
1. Przygotowanie oceny merytorycznej części podręcznika dla klas I-III.
2. Obecność na zajęciach i aktywny udział w dyskusji.
Literatura
Klus -Stańska D., Szczepska - Pustkowska M. Pedagogika wczesnoszkolna - dyskursy, problemy, rozwiązania. Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa, 2009.
Dudzikowa M., Knasiecka - Falbierska K. Sprawcy i/lub ofiary działań pozornych w edukacji szkolnej. Wyd. Impuls, 2013.
Adamek I., Olszewska B. Pomiędzy dwiema edukacjami. Nauczyciel wczesnej edukacji wobec czasu zmiany. Wyd. WSP, Łódź, 2014
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: