Warsztat pracy nauczyciela - organizacja pracy, diagnoza, ocenianie i ewaluacja pracy dydaktycznej WNP-P-PPN-WPN
Warsztat pracy nauczyciela stanowi kluczowy element profesjonalnego przygotowania pedagogów do efektywnego realizowania zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych. Przedmiot ten koncentruje się na czterech filarach: organizacji pracy, diagnozie potrzeb edukacyjnych, ocenianiu postępów uczniów oraz ewaluacji własnej pracy dydaktycznej. Jego głównym celem jest wyposażenie nauczycieli w narzędzia umożliwiające świadome projektowanie procesu edukacyjnego, dostosowywanie metod do indywidualnych potrzeb uczniów oraz systematyczne doskonalenie jakości nauczania poprzez refleksję i wdrażanie innowacyjnych rozwiązań.
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
EK1 - Student zna budowę lekcji, metody i formy pracy z uczniem oraz środki dydaktyczne.
EK2 - Student zna sposoby wyrównywania szans edukacyjnych uczniów, odkrywania i rozwijania predyspozycji i uzdolnień uczniów.
EK3 - Student opisuje znaczenie osiągnięć szkolnych uczniów.
EK4 - Student opisuje organizację pracy w klasie szkolnej i grupach: potrzebę indywidualizacji nauczania.
EK5 - Student rozumie istotę oceniania kształtującego w kontekście efektywności nauczania, stosuje wewnątrzszkolny system oceniania, rodzaje i sposoby przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów zewnętrznych
projektuje działania edukacyjne dostosowane do potrzeb i możliwości uczniów
EK6 - Student dba o swój rozwój zawodowy, dokonuje świadomej autorefleksji, potrafi radzić sobie ze stresem i trudnościami, ma wiedzę na temat wypalenia zawodowego.
Kryteria oceniania
Efekty w obszarze wiedzy są osiągane takimi metodami jak: wykład, indywidualna lektura tekstów, a weryfikowane pracą zaliczeniową.
Efekty w obszarze umiejętności są osiągane takimi metodami jak: wykład, pokaz, a weryfikowane poprzez pracę zaliczeniową.
Efekty w obszarze kompetencji społecznych - ocenianie ciągłe.
Warunki zaliczenia przedmiotu:
1. Obecność na zajęciach (dopuszczalna jest 1 nieobecność w trakcie trwania kursu).
2. Przygotowanie projektu.
Na ocenę końcową składa się:
obecność na zajęciach – max. 10 pkt.
projekt - max. 40 pkt.
Maksymalna liczba punktów możliwych do zdobycia wynosi 50.
50-47 – ocena 5,0
46-42 – ocena 4,5
41-37 – ocena 4,0
36-32 – ocena 3,5
31-27 - ocena 3,0
26 i poniżej – ocena 2,0
Powyżej 50% nieobecności student nie będzie dopuszczony do zaliczenia.
Literatura
Chojak, M. (2021). Nauczycielska diagnoza pedagogiczna w przedszkolu i szkole. Warszawa: Difin SA.
Kozłowska, A. (2002). Pomiar dydaktyczny i ewaluacja w szkole. Z teorii i praktyki. Częstochowa: Wyższa Szkoła Pedagogiczna.
Mikina, A. Zając, B. (2006). Jak wdrażać metodę projektów? Kraków: Impuls.
Niemierko, B. Diagnostyka edukacyjna. (2020). Warszawa: PWN.
Pintal D. (2022). Ocenianie kształtujące. Od koncepcji do praktycznej realizacji w klasie zróżnicowanej. Warszawa: ORE.
Strykowski W. (2005). Kompetencje współczesnego nauczyciela. „Neodidagmata” 27/28, s. 15–28.
Szempruch, J. (2001) Nauczyciel w zmieniającej się szkole. Funkcjonowanie i rozwój zawodowy. Rzeszów: Wydawnictwo Oświatowe FOSZE.
Wysocka, E., Diagnostyka pedagogiczna. Nowe obszary i rozwiązania. (2013). Kraków: Impuls.
Akty prawne:
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 25 maja 2018 r. w sprawie warunków
i sposobu organizowania przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki krajoznawstwa i turystyki
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 22 lutego 2019 r. w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych
z późniejszymi zmianami
U S T AWA z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela z późniejszymi zmianami
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: