Współpraca nauczyciela z uczniami i rodzicami z elementami komunikacji interpersonalnej WNP-P-PPN-WNU
Celem zajęć jest zapoznanie z podstawami komunikacji interpersonalnej oraz zasadami i znaczeniem współpracy z uczniami i ich rodzicami. Omówienie barier komunikacyjnych, podstaw aktywnego słuchania, podstaw formułowania informacji zwrotnej. Zostaną omówione uwarunkowania współpracy z uczniem oraz rodzicami uczniów.
W cyklu 2024/25_L:
Celem zajęć jest zapoznanie z podstawami komunikacji interpersonalnej oraz zasadami i znaczeniem współpracy z uczniami i ich rodzicami. Omówienie barier komunikacyjnych, podstaw aktywnego słuchania, podstaw formułowania informacji zwrotnej. Zostaną omówione uwarunkowania współpracy z uczniem oraz rodzicami uczniów. |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
EW1 - student zna podstawy komunikacji interpersonalnej, w tym bariery komunikacyjne oraz podstawy aktywnego słuchania.
EW2 – student zna zasady i znaczenie współpracy rodziny ucznia oraz szkoły, a także uwarunkowania współpracy z uczniem.
Umiejętności:
EU1 - student stosuje różne formy komunikacji i tworzy komunikaty skierowane do uczniów i rodziców uczniów.
EU2 – student formułuje pytania, informację zwrotną.
Kompetencje:
EK1 -student wypowiada się na dany temat na forum, czynnie uczestniczy w dyskusjach, komunikuje się z innymi, przejawia wysoką kulturę osobistą.
Kryteria oceniania
ocena dst (3,0) - student posiada podstawową wiedzę z zakresu komunikacji interpersonalnej, barier komunikacyjnych oraz podstaw. aktywnego słuchani. Wymienia podstawowe zasady
współpracy z rodziną ucznia oraz uczniem.
ocena dst. plus (3,5) – student zna i omawia podstawy komunikacji interpersonalnej, w tym barier komunikacyjnych oraz aktywnego słuchania. Wymienia zasady współpracy z uczniem oraz rodziną ucznia.
ocena db (4,0) – student zna i potrafi wymienić podstawy komunikacji interpersonalnej, w tym barier komunikacyjnych oraz aktywnego słuchania. Wymienia i omawia na poziomie dobrym zasady współpracy z uczniem oraz rodziną ucznia..
ocena db plus (4,5) - student zna i potrafi scharakteryzować podstawy komunikacji interpersonalnej, w tym barier komunikacyjnych oraz aktywnego słuchania. Wymienia i opisuje zasady współpracy z uczniem oraz rodziną ucznia.
ocena bdb (5) – student ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę podstawy komunikacji interpersonalnej, w tym barier komunikacyjnych oraz aktywnego słuchania. Potrafi scharakteryzować zasady współpracy z uczniem oraz rodziną ucznia.
Umiejętności:
ocena dst (3,0) – przygotowuje z pomocą komunikaty ustne oraz pisemne skierowane do uczniów oraz rodziców uczniów. Na poziomie dostatecznym stosuje parafrazy, tworzy pytania, próbuje sformułować informację zwrotną.
ocena dst. plus (3,5) – przygotowuje z pomocą komunikaty ustne oraz pisemne skierowane do uczniów oraz rodziców uczniów. Podejmuje próbę stosowania parafraz, tworzenia pytań, formułowania informacji zwrotnej.
ocena db (4,0) – konstruuje z niewielką pomocą komunikaty ustne oraz pisemne skierowane do uczniów oraz rodziców uczniów zgodnie z poznanymi zasadami. Na poziomie dobrym stosuje parafrazy, tworzy pytania otwarte, formułuje informacje zwrotną.
ocena db plus (4,5) – konstruuje komunikaty ustne oraz pisemne skierowane do uczniów oraz rodziców uczniów. Stosuje parafrazy, tworzy pytania otwarte, formułuje informacje zwrotną.
ocena bdb (5,0) – samodzielnie konstruuje przykuwająca uwagę słuchaczy komunikaty ustne oraz pisemne. Stosuje parafrazy, tworzy pytania otwarte, formułuje informacje zwrotną na poziomie bardzo dobrym.
Kompetencje:
ocena dst (3,0) – na poziomie dostatecznym wypowiada się na dany temat na forum, czynnie uczestniczy w dyskusjach. Przejawia kulturę osobistą na poziomie dostatecznym. Stara się być przestrzegać podstaw komunikacji interpersonalnej.
ocena dst. plus (3,5) – stara się wypowiadać się na dany temat na forum, czynnie uczestniczy w dyskusjach zgodnie. Przejawia kulturę osobistą na poziomie dostatecznym. Stara się być przestrzegać podstaw komunikacji interpersonalnej.
ocena db (4,0) – wypowiada się na forum, dyskutuje na dany temat. Przejawia kulturę osobistą na poziomie dobrym. Przestrzega podstaw komunikacji interpersonalnej.
ocena db plus (4,5) – swobodnie wypowiada się na forum, dyskutuje na dany temat. Przejawia wysoką kulturę osobistą.
ocena bdb (5,0) – swobodnie wypowiada się na forum, chętnie dyskutuje na każdy temat. Przejawia wysoką kulturę osobistą.
Opis składowych oceny końcowej
1.Obecność na zajęciach obowiązkowa (dopuszczalna jedna nieobecność) 10%.
2. Czynny udział w zajęciach 15%
3. Czytanie literatury 20%
4. Projekt zespołowy 55%
Warunki zaliczenia przedmiotu:
40-36 – ocena 5,0
35-32 – ocena 4,5
31-28 – ocena 4,0
27-25 – ocena 3,5
24-21 - ocena 3,0
20 i poniżej – ocena 2,0
Powyżej 50% nieobecności student nie będzie dopuszczony do zaliczenia.
Główną podstawą zaliczenia jest zespołowego projektu (projekt gazety z artykułem o współpracy nauczyciela z uczniami i rodzicami oraz planem zebrania z rodzicami), aktywny udział w zajęciach, czytanie literatury.
W przypadku osób, które otrzymały decyzję o przyznaniu IOS lub urlopu krótkoterminowego obowiązkowy jest kontakt z prowadzącym przedmiot najpóźniej w terminie 2 tygodni od uzyskania decyzji dziekana WNP celem ustalenia formy i terminu rozliczenia zakresu tematycznego przedmiotu oraz efektów uczenia się.
Literatura
Literatura podstawowa:
Detz J. (2004). Sztuka przemawiania. Nie co mówić, ale jak mówić, GWP Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Kubiak-Skrzyńska M. (2021). Obszary i formy współpracy przedszkola i szkoły z rodzicami. Zeszyty Naukowe Zbliżenia Cywilizacyjne, XVII (4).
Kutnyj P. (2021). Sztuka autoprezentacji i wystąpień publicznych - Wydawnictwo naukowe PWN.
Wach-Kąkolewicz, A. (2003). Uwarunkowania interakcji w klasie szkolnej. Neodidagmata, 25/26, 57-68.
Węgrzyn-Białogłowicz, K. (2017). Uwarunkowania relacji nauczyciel – uczeń. Problemy współczesnej pedagogiki, 3(1), 103–116.
Woynarowska-Sołdan, M. (2007). Klimat społeczny szkoły – koncepcje i czynniki warunkujące. Remedium, 4, 89–100.
Literatura uzupełniająca
Dubis, M. (2017). Specyfika relacji interpersonalnej nauczyciel—uczeń w przestrzeni edukacyjnej i wychowawczej. Pedagogika Przedszkolna i Wczesnoszkolna, 5, 5–17.
Kulesza, M. (2007). Klimat szkoły a zachowania przemocowe uczniów w świetle wybranych badań empirycznych. Seminare, 24, 261–277.
Ostaszewski, K. (2012). Pojęcie klimatu szkoły w badaniach zachowań ryzykownych młodzieży. Edukacja, 4(120), 23-38.
Pease A. i B., Mowa ciała, Dom Wydawniczy REBIS 2007.
z ludźmi, 2017.
Rozenbajgier, M. (2020). Klimat w klasie szkolnej w percepcji uczniów szkół podstawowych. Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze, 9, 72–84.
W cyklu 2024/25_L:
Literatura podstawowa: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: