Psychologia wychowania i edukacji WNP-P-PPN-PWEW
Podczas wykładu studenci zapoznają się z podstawowymi pojęciami i definicjami związanymi z psychologią edukacji i wychowania. Omówione zostaną kluczowe obszary badawcze, takie jak rozwój emocjonalny i społeczny ucznia, teorie uczenia się (behawioryzm, konstruktywizm, teorie społecznego uczenia się) oraz znaczenie relacji nauczyciel-uczeń w procesie wychowawczym. Poruszymy również temat autonomii ucznia, motywacji oraz roli norm i wartości w edukacji. Szczególna uwaga zostanie poświęcona wpływowi rodziny i klimatu klasy na rozwój dziecka, a także współczesnym wyzwaniom, takim jak różnorodność i inkluzja w edukacji.
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
PP_PWE_1, PP_PWE_2, PP_PWE_6
WIEDZA
Po zakończeniu cyklu zajęć student będzie posiadał wiedzę na temat kluczowych teorii i pojęć psychologii edukacji i wychowania. Pozna psychologiczne aspekty rozwoju dzieci i młodzieży, szczególnie w kontekście edukacji jako procesu rozwojowego. Studenci będą potrafili zdefiniować oraz zrozumieć teorie uczenia się (behawioryzm, konstruktywizm, teorie społecznego uczenia się) i ich zastosowanie w praktyce edukacyjnej. Uzyskają również wiedzę na temat wpływu relacji nauczyciel-uczeń na rozwój ucznia, motywacji w procesie wychowawczym oraz znaczenia norm i wartości w edukacji.
UMIEJĘTNOŚCI
Student nabędzie umiejętności identyfikowania i analizowania psychologicznych mechanizmów leżących u podstaw procesów uczenia się i wychowania. Będzie potrafił skutecznie wspierać autonomię ucznia, promować rozwój motywacji wewnętrznej oraz kształtować pozytywny autorytet w relacji nauczyciel-uczeń. Ponadto, student nauczy się stosować teorie uczenia się w praktyce edukacyjnej, tworzyć sprzyjający klimat klasy, a także rozwiązywać wyzwania związane z różnorodnością i inkluzją w środowisku szkolnym.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
Student rozwinie kompetencje związane z efektywnym budowaniem relacji interpersonalnych w środowisku edukacyjnym, zarówno z uczniami, jak i z innymi nauczycielami oraz rodzicami. Zyska zdolność wspierania rozwoju moralnego i społecznego uczniów, promowania wartości oraz tolerancji w kontekście różnorodności kulturowej. Ponadto, będzie gotów do samodzielnego podejmowania działań wychowawczych, wspierających zarówno emocjonalny, jak i społeczny rozwój dzieci i młodzieży.
Kryteria oceniania
egzamin pisemny na zakończenie cyklu zajęć, test jednokrotnego wyboru
Skala ocen:
0-49% - ndst
50-60% - dst
61-70% - dst+
71-80% - db
81-90% - db+
91-100% - bdb
Literatura
LITERATURA PODSTAWOWA
Bakiera, L. (2019). Wychowanie i rodzicielstwo, styl wychowania i styl rodzicielski. Analiza terminologiczna. Psychologia Wychowawcza, 58, 60-72.
Bowlby, J. (2007). Przywiązanie. Warszawa: WN PWN.
Brzezińska, A.I. (2000). Psychologia wychowania. W: J. Strelau (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki (s. 227–257). Gdańsk: GWP.
Covington, M.V., Manheim Teel, K. (2004). Motywacja do nauki [tłum. S. Pikiel]. Gdańsk: GWP.
Dołęga, Z. (2010). Psychologiczne podstawy i społeczny aspekt wychowania integrującego. Oficyna Wydawnicza AFM.
Dzierzgowska, I. (2011). Jak uczyć metodami aktywnymi. Warszawa: Wydawnictwo Fraszka Edukacyjna.
Grzegorzewska I. (2012). Emocje w procesie uczenia się i nauczania. „Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja”, nr 1(57), s. 39-48.
Kadzikowska-Wrzosek, R. (2010). Wolna wola w świetle badań” współczesnej psychologii nad procesami samoregulacji i samokontroli. Psychologia Społeczna, 54, 330–344.
Kardaras N. (2018). Dzieci ekranu. Jak uzależnienie od ekranu przejmuje kontrolę nad naszymi dziećmi – I jak wyrwać je z transu. Warszawa: CeDeWu.
Lubiewska, K. (2019). Przywiązanie. W kontekście wrażliwości rodzicielskiej, socjalizacji oraz wpływów kulturowych. Warszawa: WN PWN.
Łukaszewski, W. (2004). Motywacja w najważniejszych systemach teoretycznych. W: J. Strelau (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki, t. 2 (s. 426-440). Gdańsk: GWP.
Martowska, K., Knopp, K. (2018). Sposoby pomiaru inteligencji emocjonalnej (s. 171-219). W H. Gasiul (red.), Metody badania emocji i motywacji. Warszawa: Difin.
Modrzyński R. (2021). Nowe uzależnienia młodego pokolenia. Od przyjemności do przymusu. Warszawa: Difin.
Przetacznik-Gierowska, M., Włodarski, Z. (2002). Psychologia wychowawcza. T.2. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Rybicka K., Plebański S. (red.) (2017). Sterowanie uczącym się mózgiem, Kalisz: Wydawnictwo KTPN.
Schier, K. (2014). Dorosłe dzieci. Psychologiczna problematyka odwrócenia ról w rodzinie. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar
Strelau, J. (2007). Psychologia. T. 1. (rozdz. 12). Gdańsk: GWP.
Zimbardo P.G., Johnson R.L., McCann V. (2010). Psychologia: Kluczowe koncepcje, t. 2 Motywacja i uczenie się. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA
Anglart-Maciejewska M., Wpływ emocji i inteligencji emocjonalnej na postępy w nauce, dostęp: https://www.edukacja.edux.pl/p-6542-wplyw-emocji-i-inteligencji-emocjonalnej.php
Posłuszna-Owcarz M. (2016). Emocje a uczenie się. [w:] B. Płaczkiewicz (red.) Nauczyciel, rodzic i uczeń w przestrzeni edukacyjnej. Zeszyty Naukowe KSW, t. XLIII, SERIA C, Nauki Pedagogiczne Kujawska Szkoła Wyższa we Włocławku, s.15-25, ISSN 2543-585X
Szymczak J. (2012). Świadome i autentyczne uczestniczenie w procesie uczenia się. Specyfika i znaczenie strategii uczenia się. Repozytorium UKW, dostęp: https://repozytorium.ukw.edu.pl/xmlui/bitstream/handle/item/1762/Joanna%20Szymczak%20Swiadome%20i%20autentyczne%20uczestniczenie%20w%20procesie%20uczenia%20sie%20Specyfika%20i%20znaczenie%20strategii%20uczenia%20sie.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: