Psychologia rozwoju dziecka oraz ucznia w okresie adolescencji WNP-P-PPN-PRWT
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z kluczowymi psychologicznymi teoriami ontogenezy, obejmującymi rozwój poznawczy, psychospołeczny oraz moralny człowieka. Ponadto szczegółowo zostanie przedstawiony rozwój fizyczny, emocjonalny, poznawczy i społeczny dziecka w okresie późnego dzieciństwa oraz rozwój fizyczny, osobowościowy, emocjonalny, poznawczy i społeczny nastolatka z uwzględnieniem zaburzeń okresu dorastania takich jak: depresja młodzieńcza, zachowania autodestrukcyjne, tożsamość negatywna, uzależnienia.
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student:
EK1 - charakteryzuje rozwój fizyczny, motoryczny i psychoseksualny dzieci i młodzieży
EK2 - charakteryzuje rozwój poznawczy dzieci i młodzieży
EK3 - charakteryzuje rozwój społeczny, emocjonalny i moralny dzieci i młodzieży
EK4 - charakteryzuje normę rozwojową oraz dysharmonie i zaburzenia rozwojowe u uczniów, zaburzenia funkcjonowania w okresie dorastania
Kryteria oceniania
Kryteria oceniania:
- egzamin pisemny - pytania otwarte i zamknięte (100% oceny końcowej)
Skala:
0-50 % - 2 (ndst)
51-60 % - 3 (dst)
61-69 % - 3+ (dst+)
70-79 % - 4 (db)
80-89 % - 4+ (db+)
90-100 - 5 (bdb)
Student, który zaliczył przedmiot na ocenę:
3.0 - zna podstawowe prawidłowości rozwojowe i możliwości dziecka na poszczególnych etapach rozwoju; wymienia zmiany zachodzące w cyklu rozwoju życia człowieka;
4.0 - opisuje prawidłowości rozwojowe i możliwości dziecka na poszczególnych etapach rozwoju w sferze fizycznej, społecznej, poznawczej i emocjonalnej, uwarunkowania przyswajania wiedzy, zdobywania umiejętności oraz rozwoju osobowości wychowanków; charakteryzuje zmiany zachodzące w cyklu rozwoju życia człowieka, opisuje ich przyczyny i skutki; wykorzystuje wiedzę z psychologii rozwojowej do rozpoznawania potrzeb dzieci i młodzieży, w zależności ok ich wieku rozwojowego oraz analizy zdarzeń pedagogicznych w kontekście potencjału i zagrożeń rozwojowych.
5.0 - opisuje i wyjaśnia w odniesieniu do literatury przedmiotu nawet złożone prawidłowości rozwojowe i możliwości dziecka na poszczególnych etapach rozwoju w sferze fizycznej, społecznej, poznawczej i emocjonalnej, uwarunkowania przyswajania wiedzy, zdobywania umiejętności oraz rozwoju osobowości wychowanków; szczegółowo i wyczerpująco charakteryzuje zmiany zachodzące w cyklu rozwoju życia człowieka, opisuje oraz wyjaśnia ich przyczyny oraz skutki; posługując się wiedzą z zakresu psychologii rozwojowej potrafi scharakteryzować dokładnie rozwój człowieka; umie wymienić i opisać osiągnięcia i procesy rozwojowe w określonych odcinkach życia; odznacza się gotowością do wykorzystywania wiedzy z psychologii rozwojowej dla rozpoznawania potrzeb dzieci i młodzieży, w zależności ok ich wieku rozwojowego i analizy zdarzeń pedagogicznych w kontekście potencjału i zagrożeń rozwojowych oraz projektowania działań wspierających i edukacyjnych.
Literatura
1. Brzezińska A. Ziółkowska B. Appelt K. (2016) Psychologia rozwoju człowieka, Gdańsk: GWP
2. Brzezińska A. (2019) Psychologiczne portrety człowieka. Praktyczna psychologia rozwojowa. Gdańsk: GWP
3. Trempała J. (2020) Psychologia rozwoju człowieka. Warszawa: PWN
Literatura uzupełniające:
1. Harwas-Napierała B., Trempała J. (2009), Psychologia rozwoju człowieka. T. 2 Charakterystyka okresów życia człowieka, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN
2. Birch A., Malim T., (1997) Psychologia rozwojowa w zarysie. Od niemowlęctwa do dorosłości, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN
3. Matczak A.,(2003) Zarys psychologii rozwoju, Warszawa: Wyd. Edukacyjne Żak
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: