Pomoc psychologiczno - pedagogiczna WNP-P-PPN-PPP
Przedmiot obejmuje prezentację podstawowych treści teoretycznych i praktycznych dotyczących organizowania i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w tym:
1) pojęcie pomocy psychologiczno - pedagogicznej, jej zakres, cele i funkcje;
2) podstawy prawne pomocy psychologiczno - pedagogicznej; zasady i formy udzielania pomocy psychologiczno - pedagogicznej;
3) charakterystyka grup osób wymagających pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkole z uwzględnieniem ich trudności, potrzeb i możliwych form wsparcia
4) diagnoza nauczycielska i funkcjonalna ucznia
5) metodyczne aspekty realizowania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w pracy z jednostką, z grupą i rodziną uczniów (podejście skoncentrowane na rozwiązaniach, komunikacja wspierająca w relacji niesienia pomocy).
6) Współpraca z innymi nauczycielami i specjalistami
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
E01 - stosuje pedagogiczne techniki diagnostyczne, a w szczególności diagnozę nauczycielską
E02 - dobiera metody pomocy psychologiczno-pedagogicznej w zależności od grupy docelowej (uczniowie, rodzice, nauczyciele)
E03 - identyfikuje potrzeby dzieci z niepełnosprawnością, z zaburzeniami ze spektrum autyzmu, zaniedbanych i pozbawionych opieki, w sytuacji kryzysowej i traumatycznej, ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i trudnościami w uczeniu się
E04 - opisuje metody pomocy psychologiczno - pedagogicznej udzielanej w szkole
Kryteria oceniania
Projekt zaliczeniowy - materiały informacyjno-metodyczne do pracy z daną grupą uczniów przygotowane w formie prezentacji lub dokumentu MS Word. Materiały powinny zawierać następujące elementy:
1. Ogólna charakterystyka danej grupy uczniów objętych pomocą psychologiczno-pedagogiczną
2. Wskazania diagnostyczne w pracy nauczycielskiej, będące podstawą rozpoznania potrzeb i możliwości uczniów z danej grupy.
3. Najczęstsze potrzeby i trudności doświadczane przez uczniów
4. Najczęstsze trudności i potrzeby doświadczane przez otoczenie uczniów z danej grupy (reszta klasy, nauczyciel, rodzice)
5. Formy i metody udzielania pomocy psychologicznej uczniowi i ewentualnie pozostałym osobom z jego otoczenia (rodzicom i nauczycielom), jeśli jest ona konieczna. Wskazania do pracy z danym uczniem i jego otoczeniem.
6. Literatura wykorzystana do przygotowania projektu
7. Wykaz literatury (w tym stron internetowych, filmów na YouTube itp.) zalecanej w tematyce pracy z uczniem z danej grupy.
Na ocenę 3.0 (dst) słuchasz:
E01 - wymienia ogólne elementy postępowania diagnostycznego
E02 - dobiera pojedyncze metody pomocy psychologiczno-pedagogicznej w zależności od grupy docelowej (uczniowie, rodzice, nauczyciele)
E03 - identyfikuje kilka potrzeb dzieci z grup objętych pomocą psychologiczno- pedagogiczną.
E04 - opisuje wybraną metodę pomocy psychologiczno - pedagogicznej udzielanej w szkole
Praca zaliczeniowa jest poprawna merytorycznie, ale uproszczona (wymienienia, wyliczenia, bez przykładów), pozbawiona elementów graficznych i dodatkowych elementów podnoszących jakość odbioru i przyswojenia przedstawionych treści. Zawiera podstawowe nieliczne materiały bibliograficzne.
Na ocenę 4.0 (db) słuchasz:
E01 - opisuje poszczególne elementy postępowania diagnostycznego, charakterystyczne dla diagnozy nauczycielskiej.
E02 - dobiera kilka metod pomocy psychologiczno-pedagogicznej w zależności od grupy docelowej (uczniowie, rodzice, nauczyciele)
E03 - identyfikuje różne potrzeby dzieci z grup objętych pomocą psychologiczno- pedagogiczną oraz osób z ich najbliższego otoczenia
E04 - opisuje różne metody pomocy psychologiczno - pedagogicznej udzielanej w szkole
Praca zaliczeniowa przygotowana jest w sposób poprawny merytorycznie, bardziej szczegółowy (zawiera opisy zagadnień, a nie tylko ich wyliczenie), zawiera nieliczne elementy graficzne, jest przygotowana w sposób przejrzysty: zawiera elementy podnoszące jakość odbioru i przyswojenia przedstawionych treści, takie jak pogrubienia, podkreślenia, punktory, wyraźny podział na poszczególne partie treści.
na ocenę 5.0 Słuchacz:
E01 - kompleksowo omawia elementy postępowania diagnostycznego, charakterystyczne dla diagnozy nauczycielskiej, wyjaśnia, na co i dlaczego należy zwrócić uwagę podczas diagnozy potrzeb i możliwości ucznia
E02 - dobiera, różnorodne formy i metody pomocy psychologiczno-pedagogicznej w zależności od grupy docelowej (uczniowie, rodzice, nauczyciele), wykazując się przy tym kreatywnością i empatią
E03 - identyfikuje i opisuje różnorodne trudności i potrzeby dzieci z grup objętych pomocą psychologiczno- pedagogiczną oraz osób z ich najbliższego otoczenia
E04 - wyczerpująco opisuje różne metody pomocy psychologiczno - pedagogicznej udzielanej w szkole, adekwatnie do rozpoznanych potrzeb i możliwości uczniów.
Praca zaliczeniowa przygotowana jest w sposób wyczerpujący i kompleksowy, bardzo dobry pod względem merytorycznym i metodycznym. Jest rozbudowana (zawiera opisy poszczególnych zagadnień wraz z wyjaśnieniami i przykładami), zawiera liczne elementy graficzne podnoszące estetyczność pracy i ułatwiające jej odbiór (obrazki, tabele, schematy), jest przygotowana w sposób bardzo przejrzysty: zawiera elementy podnoszące jakość odbioru i przyswojenia przedstawionych treści, takie jak pogrubienia, podkreślenia, punktory, dodatkowe pola tekstowe (np. na definicje); ma wyraźny podział na poszczególne partie treści i jest opatrzona różnorodną bibliografią (książki, strony internetowe, podcasty itp
Literatura
Akty prawne MEN:
• Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 roku w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz. U. z dnia 25 sierpnia 2017 roku, poz. 1591), z późniejszymi zmianami.
• Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 sierpnia 2017 roku w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji (Dz. U. z dnia 31 sierpnia 2017 roku, poz. 1646), z późniejszymi zmianami
• Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 roku w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (Dz. U. z dnia 24 sierpnia 2017 roku, poz. 1578), z późniejszymi zmianami.
• Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 7 września 2017 roku w sprawie orzeczeń i opinii wydawanych przez zespoły orzekające działające w publicznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych (Dz. U. z dnia 14 września 2017 roku, poz. 1743);
Literatura:
Chojak M. (2020) Nauczycielska diagnoza pedagogiczna w przedszkolu i w szkole. Warszawa: Difin.
Czarnocka, M. (2018). Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w szkole i przedszkolu. Zasady organizacji, pytania i odpowiedzi, przykłady praktycznych rozwiązań, narzędzia. Warszawa: Wyd. Wiedza i Praktyka.
Jarosz, E.; Wysocka, E. (2006). Diagnoza psychopedagogiczna. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak.
Skałbania B. (2009). Poradnictwo pedagogiczne: przegląd wybranych zagadnień. Kraków: Impuls.
Syroka-Marczewska K. (2018). Aspekty prawne zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach. SIU nr 2, 2018 (82).
R. Cybulska, H. Derewlana, A. Kacprzak, B. Łaska, K. Pęczek (2017). Uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w systemie edukacji w świetle nowych przepisów prawa oświatowego – ORE Warszawa
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: