Metodyka pracy z uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi WNP-P-PPN-MPU
Problematyka zajęć ćwiczeniowych skoncentrowana jest wokół metodycznej pracy z dziećmi/uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (dzieci z niepełnosprawnością oraz dzieci, u których stwierdza się spektrum objawów utrudniających lub uniemożliwiających funkcjonowanie poznawcze, sensoryczne, komunikacyjne, emocjonalno-społeczne, ruchowe) . Metodyka owej pracy stanowi tryb postępowania specjalistycznego polegającego na przygotowaniu działań wspierających rozwój dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi oraz na dostosowaniu wymagań edukacyjnych do ich indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych.
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
PP_SPE_1, PP_SPE_2, PP_SPE_3:
- Słuchacz zna i rozumie złożoność specjalnych potrzeb edukacyjnych i specyfikę funkcjonowania dzieci/uczniów z wybranymi specjalnymi potrzebami edukacyjnymi oraz zna i rozumie metodykę pracy z dzieckiem/uczniem z wybranymi specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
PP_TU_1, PP_TU_2, PP_TU_3:
- Słuchacz potrafi projektować elementy pracy metodycznej z dzieckiem/uczniem z wybranymi specjalnymi potrzebami edukacyjnymi oraz dostosowywać wymagania edukacyjne celem organizowania właściwego procesu kształcenia (identyfikuje trudności w uczeniu się / dokonuje oceny skuteczności podejmowanego wsparcia).
Kryteria oceniania
PP_SPE_1, PP_SPE_2, PP_SPE_3:
- na ocenę 3,0 - Słuchacz posiada elementarny stopień wiedzy i rozumienia złożoności specjalnych potrzeb edukacyjnych, specyfiki funkcjonowania dzieci/uczniów z wybranymi specjalnymi potrzebami edukacyjnymi oraz podstaw metodyki pracy z dzieckiem/uczniem z wybranymi specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
- na ocenę 3,5 - Słuchacz posiada dostateczny stopień wiedzy i rozumienia złożoności specjalnych potrzeb edukacyjnych, specyfiki funkcjonowania dzieci/uczniów z wybranymi specjalnymi potrzebami edukacyjnymi oraz podstaw metodyki pracy z dzieckiem/uczniem z wybranymi specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
- na ocenę 4,0 - Słuchacz posiada zadowalający stopień wiedzy i rozumienia złożoności specjalnych potrzeb edukacyjnych, specyfiki funkcjonowania dzieci/uczniów z wybranymi specjalnymi potrzebami edukacyjnymi oraz podstaw metodyki pracy z dzieckiem/uczniem z wybranymi specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
- na ocenę 4,5 - Słuchacz posiada odpowiedni stopień wiedzy i refleksyjnego rozumienia złożoności specjalnych potrzeb edukacyjnych, specyfiki funkcjonowania dzieci/uczniów z wybranymi specjalnymi potrzebami edukacyjnymi oraz podstaw metodyki pracy z dzieckiem/uczniem z wybranymi specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
- na ocenę 5,0 - Słuchacz w pełnym stopniu posiada wiedzę oraz w pełni i refleksyjnie dokonuje rozumienia złożoności specjalnych potrzeb edukacyjnych, specyfiki funkcjonowania dzieci/uczniów z wybranymi specjalnymi potrzebami edukacyjnymi oraz podstaw metodyki pracy z dzieckiem/uczniem z wybranymi specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
PP_TU_1, PP_TU_2, PP_TU_3:
- na ocenę 3,0 - Słuchacz w ograniczonym i nieuporządkowanym zakresie potrafi projektować elementy pracy metodycznej z dzieckiem/uczniem z wybranymi specjalnymi potrzebami edukacyjnymi oraz w ograniczonym i nieuporządkowanym zakresie potrafi dostosowywać wymagania edukacyjne celem organizowania procesu kształcenia.
- na ocenę 3,5 - Słuchacz w dostatecznym i nie w pełni uporządkowanym zakresie potrafi projektować podstawy pracy metodycznej z dzieckiem/uczniem z wybranymi specjalnymi potrzebami edukacyjnymi oraz w dostatecznym i nie w pełni uporządkowanym zakresie potrafi dostosowywać wymagania edukacyjne celem organizowania procesu kształcenia.
- na ocenę 4,0 - Słuchacz dobrze i w sposób uporządkowany potrafi projektować podstawy pracy metodycznej z dzieckiem/uczniem z wybranymi specjalnymi potrzebami edukacyjnymi oraz dobrze i w sposób uporządkowany potrafi dostosowywać wymagania edukacyjne celem organizowania właściwego procesu kształcenia.
- na ocenę 4,5 - Słuchacz odpowiednio i w sposób uporządkowany potrafi projektować podstawy pracy metodycznej z dzieckiem/uczniem z wybranymi specjalnymi potrzebami edukacyjnymi oraz dokonywać oceny jej skuteczności. Potrafi również rzetelnie dostosowywać wymagania edukacyjne celem organizowania właściwego procesu kształcenia.
- na ocenę 5,0 - Słuchacz w pełni potrafi projektować podstawy pracy metodycznej z dzieckiem/uczniem z wybranymi specjalnymi potrzebami edukacyjnymi oraz dokonywać oceny jej skuteczności. Potrafi również rzetelnie i refleksyjnie dostosowywać wymagania edukacyjne celem organizowania właściwego procesu kształcenia.
Literatura
Ogólna:
1. Chrzanowska I., "Pedagogika specjalna. Od tradycji do współczesności", Impuls, Kraków 2015.
2. Krause A., "Współczesne paradygmaty pedagogiki specjalnej", Impuls, Kraków 2010.
3. Smith D., "Pedagogika specjalna. Podręcznik akademicki", APS, PWN, Warszawa 2008.
Szczegółowa A:
1. Gardian-Miałkowska R., Weremczuk E., Przybysz-Zaremba M., "Specjalne potrzeby edukacyjne w praktyce pedagogicznej. Wybrane obszary i rozwiązania", Adam Marszałek, Toruń 2020.
2. Guza A., Krzyżyk D. (red.), "Praca z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych", tom 1 i 2, Wydawnictwo Pedagogiczne ZNP, Kielce 2012.
3. Olechowska A., "Specjalne potrzeby edukacyjne", PWN, Warszawa 2023.
4. Tanajewska A., Naprawa R., Stawska J., "Praca z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Poradnik dla nauczyciela", Difin, Warszawa 2014.
5. Tanajewska A., Naprawa R., Mach C., Szczepańska K., "Dostosowanie wymagań edukacyjnych do indywidualnych potrzeb rozwojowych i możliwości psychofizycznych uczniów", Harmonia, Gdańsk 2019.
6. Wolny B., Lis > (red.), "Specjalne potrzeby edukacyjne ucznia w praktyce życia szkolnego", Akademia Humanistyczno-Ekonomiczna, Łódż 2018.
Szczegółowa B:
1. Borowska-Kociemba A., Krukowska M., "Karty korekcyjno-kompensacyjne dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi", Harmonia, Gdańsk 2021.
2. Pawłowska P., "Ilustrowane karty do nauki zachowań społecznych", Harmonia, Gdańsk 2021.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: