Innowacyjne i aktywizujące metody nauczania oraz nowoczesne technologie informacyjno - komunikacyjne w procesie nauczania - uczenia się WNP-P-PPN-IAM
W trakcie zajęć Studenci poznają podział metod aktywizujących oraz ich przykłady, w celu stosowania ich w procesie nauczania-uczenia się uczniów. Student opanuje umiejętność doboru odpowiednich metod nauczania dla danego przedmiotu lub rodzaju zajęć, tak aby rozwijać umiejętność współpracy oraz rozwiązywania problemów. Zostaną omówione narzędzia TIK w pracy nauczyciela.
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
EW1 Student zna podział metod aktywizujących, innowacyjne rozwiązania w procesie nauczania, w tym możliwość wykorzystania nowoczesnych technologii informacyjnych w pracy dydaktycznej.
EU1 Student projektuje lekcję z danego przedmiotu, umiejętnie dobierając metody nauczania typowe dla różnego rodzaju lekcji
EU2 Student stosuje w pracy dydaktycznej nowoczesne technologie informacyjne
EK1 Student współpracuje w grupie, nawiązuje relacje z innymi, dyskutuje i przejawia wysoką kulturę osobistą.
Kryteria oceniania
Opis składowych oceny końcowej
Warunki zaliczenia przedmiotu:
1. obecność na zajęciach - możliwa jedna nieobecność 10%
2. aktywny udział w zajęciach 20%
3. praca własna Studenta - portfolio i czytanie literatury 70%
Ocena końcowa
Prace zaliczeniowe i aktywność – 40 pkt
40-36 – ocena 5,0
35-32 – ocena 4,5
31-28 – ocena 4,0
27-25 – ocena 3,5
24-21 - ocena 3,0
20 i poniżej – ocena 2,0
Powyżej 50% nieobecności student nie będzie dopuszczony do zaliczenia.
Literatura
Obowiązkowa
Cyberprzestrzeń. Człowiek. Edukacja, red. J. Bednarek, A. Andrzejewska, (t. 1, 2, 4, 5), Toruń 2015-2020.
Krzyżewska J., Aktywizujące metody i techniki w edukacji, Wydawnictwo J. Krzyżewska, Suwałki 2000
Jąder M., Efektywne i atrakcyjne metody pracy z dziećmi, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2018.
Uzupełniająca
Kordziński J., Nowoczesne nauczanie, Wolters Kluwer, Warszawa 2022.
Rau K., Ziętkiewicz E., Jak aktywizować uczniów. Burza mózgów i inne techniki w edukacji, Poznań 2000
Rzońca, E., & Warchoł, T. (2023). Od kodowania na dywanie do Scratcha – rozwijanie umiejętności używania języka wizualnego u dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym szkolnym. KULTURA – PRZEMIANY – EDUKACJA, 12, 199–212.
Świć A., Kodowanie na dywanie w przedszkolu, w szkole i w domu, Opole 2017.
Śliwerski, B., Metody aktywizujące w kształceniu i doskonaleniu pedagogów, Kraków 2022.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: