Etyka zawodu nauczyciela WNP-P-PPN-EZN
Treści merytoryczne: zagadnienia metaetyczne; etyka – definicja, dyscypliny pokrewne; rozumienie osoby; rozumienie wolności; sumienie; szczęście i szczęśliwość; cnoty kardynalne; odpowiedzialność za siebie i za innych.
Metody oceny: elementy oceny
- aktywność podczas zajęć (zdolność do merytorycznej dyskusji, precyzyjnego formułowania problemów);
- pisemny sprawdzian wiedzy i rozumienia zagadnień etycznych.
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student:
1. potrafi określić specyfikę problematyki moralnej (w odróżnieniu od psychologicznej, społecznej, prawnej);
2. zna filozoficzne (antropologiczne) podstawy etyki;
3. potrafi analizować problemy moralne występujące w kulturze i życiu społecznym;
4. ma zdolność krytycznej oceny i dyskutowania kontrowersyjnych problemów moralnych.
5. potrafi stosować zdobytą wiedzę do rozwiązywania problemów praktycznych "(życiowych").
ECTS
liczba ECTS - 1 (1 ECTS = 25/30 godz.)
wykłady - 10 godz.
przygotowanie do zajęć, lektury - 5 godz.
przygotowanie do kolokwium - 15 godz.
suma godzin - 25
Kryteria oceniania
Kryteria ogólne:
- aktywność na zajęciach;
- umiejętność formułowania problemów oraz dyskusji;
- zdolność krytycznej lektury tekstów etycznych;
Oceny
niedostateczna (2) - (student) nie zna terminologii etycznej; nie rozumie specyficznego charakteru etyki; nie potrafi analizować problemów moralnych ani dyskutować ich;
dostateczna (3) - zna częściowo terminologię etyczną; rozumie specyfikę etyki, ale w niedostatecznym stopniu; jest zdolny do analizy i dyskusji niektórych problemów moralnych;
dobra (4) - zna terminologię etyczną, rozumie specyfikę etyki, potrafi analizować i dyskutować problemy moralne;
bardzo dobra (5) - potrafi właściwie określić specyfikę problemów moralnych; zna bardzo dobrze filozoficzne i antropologiczne podstawy etyki; potrafi analizować problemy moralne w rożnych dziedzinach życia; posiada umiejętność krytycznego myślenia i analizowania kontrowersyjnych problemów moralnych.
Ocena końcowa
- aktywność studenta
- kolokwium
Literatura
LITERATURA
(skrypt) W. Starnawski, Bycie osobą. Podstawy moralności i wychowania, UKSW, Warszawa 2011.
J. Woroniecki, Katolicka etyka wychowawcza, t. I-II, TN KUL Lublin 1986.
L. Kołakowski, Mini wykłady o maxi sprawach, Znak, Kraków 2009
Clive Staples Lewis, Cztery miłości, PAX, Warszawa 1962
Josef Pieper, O miłości, PAX Warszawa 1983
R. Spaemann, Podstawowe pojęcia moralne, RW KUL, Lublin 2000
T. Styczeń, J. Merecki, ABC etyki, RW KUL, Lublin 2001, s. 9-24
Władysław Tatarkiewicz, O szczęściu. Wydawnictwo Naukowe PWN , Warszawa 1979
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: